Publicerat Oktober 31, 200916 yr Hej alla glada! Har precis blivit stolt ägare av en BowTech TomKat. Nu efter att ha stått och skjutit med den i två timmar på klubben så har jag insett att de 55 lbs den står på kanske är lite mycket att börja på för mig. Jag har väldigt svårt med att koppla in ryggmusklerna när jag spänner bågen vilket gör att jag använder axeln istället. Tyvärr efter ett tag blir jag så trött att skyttet blir lidande. Tänkte att det kanske inte skadar att ställa ned den till 50lbs. Har läst igenom online manualen för bågen men den gör mig inte mycket klokare. Har fattat att det är bultarna på lemmarna jag skall släppa på men jag har ju ingen aning om hur mycket.... Sedan använder jag en Scott Caliper release och jag e lite fundersam på om inte den spökar i det hela samtidigt. Jag kan inte rikitgt vinkla "upp" armbågen när jag spänner bågen.. Kanske är lättare att få rätt rörelse med en annan release. Fick låna en annan på träningen vilket iof resulterade i en ordentlig fläskläpp Tacksam för all hjälp jag kan få! /Matte
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Hej alla glada!Har precis blivit stolt ägare av en BowTech TomKat. Nu efter att ha stått och skjutit med den i två timmar på klubben så har jag insett att de 55 lbs den står på kanske är lite mycket att börja på för mig. Jag har väldigt svårt med att koppla in ryggmusklerna när jag spänner bågen vilket gör att jag använder axeln istället. Tyvärr efter ett tag blir jag så trött att skyttet blir lidande. Tänkte att det kanske inte skadar att ställa ned den till 50lbs. Har läst igenom online manualen för bågen men den gör mig inte mycket klokare. Har fattat att det är bultarna på lemmarna jag skall släppa på men jag har ju ingen aning om hur mycket.... Sedan använder jag en Scott Caliper release och jag e lite fundersam på om inte den spökar i det hela samtidigt. Jag kan inte rikitgt vinkla "upp" armbågen när jag spänner bågen.. Kanske är lättare att få rätt rörelse med en annan release. Fick låna en annan på träningen vilket iof resulterade i en ordentlig fläskläpp Tacksam för all hjälp jag kan få! /Matte Hej Matte! Fläskläppen kommer att lägga sig ska du se! Först av allt ska du kolla dragvikten på bågen. Om det står 50-60 lbs så är det fullt möjligt att ställa ner den till 50 lbs. Men om det är en 55-70 eller nåt sånt så ska du inte understiga 55 lbs. Man skruvar ut lembultarna för att minska på dragvikten och det motsatta för att öka. Tumregeln är att varje fullt varv minskar dragvikten med 3-4 lbs. Enklast är om du ställer bågen på max. Du drar ner lembultarna i botten och för varje varv så minskar dragvikten 3-4 lbs. Om bågens maxvikt är 60 lbs så innebär det ca 3 fulla varv för att komma ner på runt 50 lbs. Kom ihåg att lembultarna måste dras växelvis. Du får aldrig dra 3 på den övre och sen 3 på den undre. Utan 1 på övre och sen 1 på undre, tills du har dragit ner båda 3 varv. Därefter ska du helst ha tillgång till en bågvåg för att kolla dragvikten. Du ska även kolla "tillermåttet". Tillern är avståndet mellan lemfickorna och strängen på övre och undre lemman. De ska på en modern compound stå lika om inte din instruktionsbok säger något annat. Innan du börjar skruva på lembultarna så kolla att det inte sitter låsbultar för lembultarna. Kan variera lite på olika bågar. Jag har skjutit med en Scott caliper i åratal och kan säga att det knappast är den som är problemet. Har använt den både till att skjuta bra serier på tavla och till jakt. Aldrig har den krånglat eller omöjliggjort ett bra skytte. Jag tror problemet är din orutin som nybörjare. Vidare ska du heller inte som nybörjare börja med en releaser som man måste jobba av med musklerna. Scott calipern med avtryckare passar för det mesta utmärkt till nybörjare. Att du inte kan vinkla upp armbågen har inget med avtryckaren att göra. Men för att ge mer exakta råd så skulle jag behöva vara med när du skjuter och se vad du eventuellt gör för fel. Återkom gärna med fler frågor. Vi finns här för att hjälpa dig komma igång.
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Hej Matte!Fläskläppen kommer att lägga sig ska du se! Först av allt ska du kolla dragvikten på bågen. Om det står 50-60 lbs så är det fullt möjligt att ställa ner den till 50 lbs. Men om det är en 55-70 eller nåt sånt så ska du inte understiga 55 lbs. Man skruvar ut lembultarna för att minska på dragvikten och det motsatta för att öka. Tumregeln är att varje fullt varv minskar dragvikten med 3-4 lbs. Enklast är om du ställer bågen på max. Du drar ner lembultarna i botten och för varje varv så minskar dragvikten 3-4 lbs. Om bågens maxvikt är 60 lbs så innebär det ca 3 fulla varv för att komma ner på runt 50 lbs. Kom ihåg att lembultarna måste dras växelvis. Du får aldrig dra 3 på den övre och sen 3 på den undre. Utan 1 på övre och sen 1 på undre, tills du har dragit ner båda 3 varv. Därefter ska du helst ha tillgång till en bågvåg för att kolla dragvikten. Du ska även kolla "tillermåttet". Tillern är avståndet mellan lemfickorna och strängen på övre och undre lemman. De ska på en modern compound stå lika om inte din instruktionsbok säger något annat. Innan du börjar skruva på lembultarna så kolla att det inte sitter låsbultar för lembultarna. Kan variera lite på olika bågar. Jag har skjutit med en Scott caliper i åratal och kan säga att det knappast är den som är problemet. Har använt den både till att skjuta bra serier på tavla och till jakt. Aldrig har den krånglat eller omöjliggjort ett bra skytte. Jag tror problemet är din orutin som nybörjare. Vidare ska du heller inte som nybörjare börja med en releaser som man måste jobba av med musklerna. Scott calipern med avtryckare passar för det mesta utmärkt till nybörjare. Att du inte kan vinkla upp armbågen har inget med avtryckaren att göra. Men för att ge mer exakta råd så skulle jag behöva vara med när du skjuter och se vad du eventuellt gör för fel. Återkom gärna med fler frågor. Vi finns här för att hjälpa dig komma igång. Anders på Scandinavian har "mätt upp den" till 55lbs. Och såvitt jag vet så är det en 50-60lbs båge. Har tyvärr ingen dokumentation på bågen då det är ett begagnat köp men den är såld för första gången i Maj i år av just Anders på Scandinavian. SÅ det torde vara en 08 eftersom Tomkat inte finns med i 09 uppställningen från BowTech. Men OK. DÅ bör jag utan problem kunna släppa på lemmarna med ETT varv vardera. Det där med Tillermåttet hångde jag inte riktigt med på. Vad gäller releaserna skall jag försöka förklara mitt problem. Med den releasern så måste jag ha armbågen 90 grader ut från kroppen eller rättare sagt så har jag handflatan MOT kroppen när jag drar. Detta gör att jag inte direkt kan vinkla handflatan BORT från kroppen och därav ha armbågen mer rakt upp. Har testat med gummisnoddar hemma och märkt att om jag har handflatan utåt från kroppen så använder jag lättare ryggmusklerna. Jag bor i Sundbyberg i Sthlm. Hittade ingen svara knapp på PM
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Hej MatteH. Här ser du tillermåttet A och B ... men detta är en Recurve . Jag hittade inte Compoundbild i hastigheten. Compound ska ju oftas ha samma mått på A och B .
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Anders på Scandinavian har "mätt upp den" till 55lbs.Och såvitt jag vet så är det en 50-60lbs båge. Har tyvärr ingen dokumentation på bågen då det är ett begagnat köp men den är såld för första gången i Maj i år av just Anders på Scandinavian. SÅ det torde vara en 08 eftersom Tomkat inte finns med i 09 uppställningen från BowTech. Men OK. DÅ bör jag utan problem kunna släppa på lemmarna med ETT varv vardera. Det där med Tillermåttet hångde jag inte riktigt med på. Vad gäller releaserna skall jag försöka förklara mitt problem. Med den releasern så måste jag ha armbågen 90 grader ut från kroppen eller rättare sagt så har jag handflatan MOT kroppen när jag drar. Detta gör att jag inte direkt kan vinkla handflatan BORT från kroppen och därav ha armbågen mer rakt upp. Har testat med gummisnoddar hemma och märkt att om jag har handflatan utåt från kroppen så använder jag lättare ryggmusklerna. Jag bor i Sundbyberg i Sthlm. Hittade ingen svara knapp på PM Kolla på Bowtechs site, där finns alla manualer att ladda ner Ang release/hand/armbåge, låter som du sätter på releasen fel, det ska inte vara några problem att vrida armen/armbågen, om den inte sitter fel förstås.. Det är en teknik och tränings sak att dra båge, om du inte är väldigt liten o klen borde 55 lbs inte vara ett problem
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Kolla på Bowtechs site, där finns alla manualer att ladda nerAng release/hand/armbåge, låter som du sätter på releasen fel, det ska inte vara några problem att vrida armen/armbågen, om den inte sitter fel förstås.. Det är en teknik och tränings sak att dra båge, om du inte är väldigt liten o klen borde 55 lbs inte vara ett problem Fan nu känner jag mig dessutom klen! Nej men ärligt så finns det inte överdrivet mycket muskler på kroppen i dagsläget. Och det bör tilläggas att dra bågen första 30 minuterna går OK.. Det är sen det blir bekymmer. Grejjen e mest den att jag fått lite hjälp av en annan compoundskytt idag men med min release kan jag inte dra bågen på samma sätt som han förespråkar.
Publicerat November 1, 200916 yr Fan nu känner jag mig dessutom klen! Nej men ärligt så finns det inte överdrivet mycket muskler på kroppen i dagsläget. Och det bör tilläggas att dra bågen första 30 minuterna går OK.. Det är sen det blir bekymmer. Grejjen e mest den att jag fått lite hjälp av en annan compoundskytt idag men med min release kan jag inte dra bågen på samma sätt som han förespråkar. de är en tränings sak att orka dra bågen många gånger! de komme med tiden! bara kroppen får vänja sej å annvända dom nya musklerna!.. va har du för problem med releasen ??? .. Mvh
Publicerat November 1, 200916 yr Fan nu känner jag mig dessutom klen! Nej men ärligt så finns det inte överdrivet mycket muskler på kroppen i dagsläget. Och det bör tilläggas att dra bågen första 30 minuterna går OK.. Det är sen det blir bekymmer. Grejjen e mest den att jag fått lite hjälp av en annan compoundskytt idag men med min release kan jag inte dra bågen på samma sätt som han förespråkar. Du ska ha handen horisontellet och när du ankrar ha tummen mot käkbenet, pricis där underkäken böjer sig ungefär
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Problemet med releasern är att den gör att jag inte kan vinkla handen såsom jag sett att många gör i instruktionsvideos. Dvs tummen nedåt, handflatan utåt vid spänning för det gör automatiskt att armbågen står mer lodrätt uppåt och inte horisontellt. Har själv märkt med gummiband att det är lättare att dra med ryggen och inte axeln när man får "upp" armbågen. Men igår såg jag en film med någon Martin Saber som jag tyckte spände bågen precis som mig så så jävla fel kan jag inte göra.. Men jag vet (och känner idag) att jag mest anvädner armbågen och sedan lite skulderbladsmuskelgruppen. Hehe inget som träningsvärk för att visa vad man egentligen använder.... Men det är nog som ni säger, det är inte bara teknik det är muskelmassa också och den har varit i vila i några år. Skall testa att ställa ned bågen ett varv vilket bör göra att den landar på 51-52. Och sedan är det väl bara att träna , träna och träna... Men tack för alla snabba svar. Känns väldigt bra att communityn är så stark och vänlig även med oss nybörjare!
Publicerat November 1, 200916 yr Problemet med releasern är att den gör att jag inte kan vinkla handen såsom jag sett att många gör i instruktionsvideos.Dvs tummen nedåt, handflatan utåt vid spänning för det gör automatiskt att armbågen står mer lodrätt uppåt och inte horisontellt. Har själv märkt med gummiband att det är lättare att dra med ryggen och inte axeln när man får "upp" armbågen. Men igår såg jag en film med någon Martin Saber som jag tyckte spände bågen precis som mig så så jävla fel kan jag inte göra.. Men jag vet (och känner idag) att jag mest anvädner armbågen och sedan lite skulderbladsmuskelgruppen. Hehe inget som träningsvärk för att visa vad man egentligen använder.... Men det är nog som ni säger, det är inte bara teknik det är muskelmassa också och den har varit i vila i några år. Skall testa att ställa ned bågen ett varv vilket bör göra att den landar på 51-52. Och sedan är det väl bara att träna , träna och träna... Men tack för alla snabba svar. Känns väldigt bra att communityn är så stark och vänlig även med oss nybörjare! Ok! Det är en tavelskyttevideo du sett. Problemet är att sättet du beskriver uppdraget på är gjort för releaser som man trycker av med tummen. Din release trycker du förmodligen av med pekfingret. Då kan du inte dra som man gör med tavelskyttereleaser av typ carter eller andra likanden. En Scott caliper ska man dra genom att greppa hela releasern och dra så att tummen ligger mot kinden och inte neråt! Detta forum är en guldgruva för nybörjaren! Här finns hjälp att få mot de flesta bekymmer man har som nybörjare.
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Ok! Det är en tavelskyttevideo du sett. Problemet är att sättet du beskriver uppdraget på är gjort för releaser som man trycker av med tummen. Din release trycker du förmodligen av med pekfingret. Då kan du inte dra som man gör med tavelskyttereleaser av typ carter eller andra likanden. En Scott caliper ska man dra genom att greppa hela releasern och dra så att tummen ligger mot kinden och inte neråt!Detta forum är en guldgruva för nybörjaren! Här finns hjälp att få mot de flesta bekymmer man har som nybörjare. Ja precis! Mitt bekymmer är liksom bara det att jag har svårt att koppla in ryggen när jag använder min Scott Caliper pga vinkling på min hand / armbåge. Men känner som sagt av träningsvärken att jag visst använder skuldran bara det att jag är mycket starkare i axeln vilket gör att den används mest! Vad gäller forumet så kan jag bara inte säga annat än att det är så skönt med ett forum där alla är behjälpliga och inte arrogant mot en som är nybörjare! Kudos till er alla! Man känner sig verkligen välkommen!
Publicerat November 1, 200916 yr Ja precis!Mitt bekymmer är liksom bara det att jag har svårt att koppla in ryggen när jag använder min Scott Caliper pga vinkling på min hand / armbåge. Men känner som sagt av träningsvärken att jag visst använder skuldran bara det att jag är mycket starkare i axeln vilket gör att den används mest! Vad gäller forumet så kan jag bara inte säga annat än att det är så skönt med ett forum där alla är behjälpliga och inte arrogant mot en som är nybörjare! Kudos till er alla! Man känner sig verkligen välkommen! Då måste du ställa ner bågen i styrka! Orkar du inte dra den så kommer du att lära dig en felaktig teknik. Det tar lika lång tid att lära sig en felaktig teknik som en rätt teknik. Men glöm det där med att försöka dra en scott release som man drar en carter med tumavtryckare. När jag började skjuta så var min första båge på 40 lbs. Men det tog inte många veckor förrän man var på 60lbs och sen gick det käpprätt åt h-lvete! man sköt 80-87-95 och som mest 105lbs. Idag har jag sansat mig till 70lbs och ibland mindre.
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Då måste du ställa ner bågen i styrka! Orkar du inte dra den så kommer du att lära dig en felaktig teknik.Det tar lika lång tid att lära sig en felaktig teknik som en rätt teknik. Men glöm det där med att försöka dra en scott release som man drar en carter med tumavtryckare. När jag började skjuta så var min första båge på 40 lbs. Men det tog inte många veckor förrän man var på 60lbs och sen gick det käpprätt åt h-lvete! man sköt 80-87-95 och som mest 105lbs. Idag har jag sansat mig till 70lbs och ibland mindre. Jo skall sänka till c:a 50ish tänkte jag.. Den står ju på 55 nu så ett varv borde bli typ 51-51.. Får se vad det gör för mig!
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Så.. Då har jag vridit bägge bultarna vid lemmarna ett varv motsol. Om jag inte är helt dum i skallen så borde detta nu ge mig c:a 3-4 lbs mindre. Jävligt svårt att känna skillnad så här i efterhand. Sedan mätte jag upp det där avståndet som jag nu inte kommer ihåg vad det hette. Hade iaf 27cm mellan samma punkter både "uppe" och "nere" på bågen vilket borde betyda att jag släppt p åbägge lemmarna lika mycket antar jag! Jaja får väl se om jag märker någon skillnad på onsdag eller om det till och med blir så att jag får en lem i ansiktet om jag nu skruvat helt galet
Publicerat November 2, 200916 yr Så.. Då har jag vridit bägge bultarna vid lemmarna ett varv motsol.Om jag inte är helt dum i skallen så borde detta nu ge mig c:a 3-4 lbs mindre. Jävligt svårt att känna skillnad så här i efterhand. Sedan mätte jag upp det där avståndet som jag nu inte kommer ihåg vad det hette. Hade iaf 27cm mellan samma punkter både "uppe" och "nere" på bågen vilket borde betyda att jag släppt p åbägge lemmarna lika mycket antar jag! Jaja får väl se om jag märker någon skillnad på onsdag eller om det till och med blir så att jag får en lem i ansiktet om jag nu skruvat helt galet Det där går nog bra ska du se!
Publicerat November 2, 200916 yr Skjuter du i en klubb så borde de ha en bågvåg så du kan kolla dragvikten. En enkel variant är en sån man sätter på strängen ungefär som en releaser och sedan drar man bågen med den. Den heter nått i stil med Cardoza båg våg.. Så.. Då har jag vridit bägge bultarna vid lemmarna ett varv motsol.Om jag inte är helt dum i skallen så borde detta nu ge mig c:a 3-4 lbs mindre. Jävligt svårt att känna skillnad så här i efterhand. Sedan mätte jag upp det där avståndet som jag nu inte kommer ihåg vad det hette. Hade iaf 27cm mellan samma punkter både "uppe" och "nere" på bågen vilket borde betyda att jag släppt p åbägge lemmarna lika mycket antar jag! Jaja får väl se om jag märker någon skillnad på onsdag eller om det till och med blir så att jag får en lem i ansiktet om jag nu skruvat helt galet
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Känns den bra och träffar så är det ok!Konstigare är det inte..... Hehe mjoooo.. Men..... Om man är total nybörjare så vet man inte hur den skall kännas och det där med att träffa bra.. Well... Måste få huvudet runt hur jag ställer in siktet med Just nu känns det bara som att jag lär mig typ 300 nya saker varje dag om detta. Och klubben jag skjuter på har inte så många compound skyttar tyvärr. Men har haft tur att få hjälp av en iaf Så det löser sig nog.
Publicerat November 2, 200916 yr Sökte på Cardoza och hittade........ http://www0.shopping.com/xPO-Genesis-Genes...it-Right-Handed Undrar hur "left handed" modellen ser ut? Internet ÄR fantastiskt.
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Sökte på Cardoza och hittade........ http://www0.shopping.com/xPO-Genesis-Genes...it-Right-Handed Undrar hur "left handed" modellen ser ut? Internet ÄR fantastiskt. Thats just scary!
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Påminner dock lite om en stabb.... Jaa! Såg dock en stabb som påminnde om en... ja.. Hehe Wildthing stabben!