Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

THE ACU’RZR för .22LR

Featured Replies

Publicerat

Är det nån här som har prövat det här med att forma om en .22LR enligt länken eller med liknande verktyg?

http://www.leverguns.com/store/acurzr.html

Publicerat

Jag har persnligen inte provat, men har sett en hel del folk på robsoft som har provat samt gjort egna verktyg.

Och jag kan säga att träffbilderna krymper nått grymt!

Publicerat

Jag har ett hemmatillverkat sådant som jag kalibrerar patroner i till min CZ 452:a.

Och det gör stor skillnad för precisionen !

Jag får också en större hålspets av verktyget, så för varmintskyttet så är det dubbel vinst, med bättre precision och bättre effekt vid träff.

Fast till lillkombin i 22LR så får det bli okalibrerade rundnosar, järparna ser inget vidare ut efter en kalibrerad... -_-

Publicerat

Tror ni man skulle ha nytta av detta för precision i pistol vid tävling? Det där cup-nose verktyget såg väl isf lämpligt ut. Crowfear, är det du som gjort verktyget själv? Liten beskrivning? Bilder? Sitt inte bara där på informationen för tuuusan! =)

Publicerat
Tror ni man skulle ha nytta av detta för precision i pistol vid tävling? Det där cup-nose verktyget såg väl isf lämpligt ut. Crowfear, är det du som gjort verktyget själv? Liten beskrivning? Bilder? Sitt inte bara där på informationen för tuuusan! =)

Nä, det är Apersson69 som gjort det till sin Toz, men det funkade inte i den bössan, men i min CZ vart det en klar förbättring.

Publicerat
  • Författare

Om någon har en väl fungerande som passar bra till en CZ 453 Varmint så hojta för jag vill ha en.

Publicerat
Om någon har en väl fungerande som passar bra till en CZ 453 Varmint så hojta för jag vill ha en.

Vapen är ju iofs individer :o Men jag vill oxå ha en till min CZ.. fast främst skulle jag vilja testa med CZ Kadet =))))

Publicerat
Vapen är ju iofs individer

Nu hade ju jag ett ruskigt flax att Aperssons verktyg passade min CZ rakt av, men jag tror att det kan vara lämpligt att ta lös en 22 blykula och slå den igenom pipan på sitt eget vapen, för att få en uppfattning om vad man har för diameter egenligen.

Har för mig att det stod nått i tråden på RS, om att man skulle göra så om man beställde ett verktyg från USA, tillverkaren ville visst ha en sluggad kula att mäta på.

Borde ju funka lika bra att göra så om man ska pilla ihop sitt eget kalibreringsverktyg också. :o

Publicerat
Nu hade ju jag ett ruskigt flax att Aperssons verktyg passade min CZ rakt av, men jag tror att det kan vara lämpligt att ta lös en 22 blykula och slå den igenom pipan på sitt eget vapen, för att få en uppfattning om vad man har för diameter egenligen.

Har för mig att det stod nått i tråden på RS, om att man skulle göra så om man beställde ett verktyg från USA, tillverkaren ville visst ha en sluggad kula att mäta på.

Borde ju funka lika bra att göra så om man ska pilla ihop sitt eget kalibreringsverktyg också. :o

Det får nog bli att göra ett försök. Främst för pistolen då iofs... Min CZ skjuter redan superba träffbilder med VISS billig ammo =) Skulle väl vara för att få billigare jaktammo isf.. men så mycket jagar jag knappast med den att ekonomin blir knaper :)

  • 11 months later...
Publicerat
  • Författare

Även om man nu bör ha ett verktyg som är anpassat efter en speciell bössa så tror jag ändå att "kalibrerade" kulor ger fördelar då kulorna ju ändå har samma diameter vilket ju sällan är fallet direkt från tillverkarens kartong.

Så, om någon har ett verktyg över eller har möjlighet att tillverka ett till mig så hojta via PM

Publicerat

Helt klart intressanta verktyg.

Nån som vet om det finns återförsäljare i sverige?

länka isf!

mvh

Publicerat
Nu hade ju jag ett ruskigt flax att Aperssons verktyg passade min CZ rakt av, men jag tror att det kan vara lämpligt att ta lös en 22 blykula och slå den igenom pipan på sitt eget vapen, för att få en uppfattning om vad man har för diameter egenligen.

Har för mig att det stod nått i tråden på RS, om att man skulle göra så om man beställde ett verktyg från USA, tillverkaren ville visst ha en sluggad kula att mäta på.

Borde ju funka lika bra att göra så om man ska pilla ihop sitt eget kalibreringsverktyg också. :rolleyes:

Det verktyget som jag gjorde är bara tillverkat genom att jag köpte en borr, 5,60 mm, av bättre kvalisort som jag borrade ett hål i en bit rundstål med helt enkelt. En gammal glapp svarv ovh en borrchuck var de avancerade verktygen. Tanken var att brotscha det sista men hålet blev för stort för min bössa direkt, 5,69-5,70 någonting har jag för mig. Mitt sluggade mått var 5,61 så jag ville ha 5,64 eller något sådant men stålet var av en annan kvalitet än jag trodde så hålet blev för stort. Ytan blev skaplig så jag gjorde en tryckstång av en stjärnmejsel som passade med sugpassning i hålet (Det första jag testade, bland bara funkar det...). Det var en såndär vändbar sak med spårmejsel i ena änden och stjärnmejsel i den andra. Satte den i svarven och körde extremt försiktigt i det hårda materialet mer till ungefärlig grovlek på spetsen sen gjorde jag resten med fil har jag för mig.

Bössan sköt lite större träffbilder för mig men den blev mer konsekvent, jag fick runda träffbilder med kalibrerat i stället för täta grupper med flyers med okalibrerat.

Mailade med Paco för ett par år sedan och då lät det som han brotschade sina verktyg i tre grovlekar beroende på hur grova de sluggade kulorna var. Har jag inte total minnesförlust så var det 5,65, 5,70 och 5,75 han gjorde dom. Bäst var om kulorna var typ 3 hundradelar större än det sluggade måttet.

Publicerat
  • Författare

apersson69: Gör en till mig :rolleyes:

Publicerat
apersson69: Gör en till mig :rolleyes:

Svarven är skrotad så jag har ingen möjlighet tyvvär... Skulle haft en till mig själv också.

Publicerat
  • Författare

Nån annan som vill vara snäll och kan göra några då? :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.