Publicerat November 1, 200916 yr Skjöt en galt igårkväll första grisen så det var kul men funderar på om den är ätlig ffa levern ser konstig ut den är blek och på vissa ställen är den gulaktig. Hur ska man göra vart ska man vända sig? Tacksam för svar
Publicerat November 1, 200916 yr Skjöt en galt igårkväll första grisen så det var kul men funderar på om den är ätlig ffa levern ser konstig ut den är blek och på vissa ställen är den gulaktig.Hur ska man göra vart ska man vända sig? Tacksam för svar Grattis till grisen. Låter ju lite skumt med levern, men jag förmodar att du ska lämna in ett trikintest på den och då skulle du ju kunna fråga dom i förväg vad de tror. Kanske kan de kolla på levern också eller så vet de direkt om det är fel på den. Jag brukar skicka testerna till JP Hästveda. Hör med dom du. Lycka till vore ju synd att behöva gräva ner så fint kött. / Anders
Publicerat November 1, 200916 yr Har hört gott om Hästveda men även sedan finns ju även SVA - Statens veterinärmedicinska anstalt. Jag har varit i kontakt med SVA ett par ggr och de har varit jättetrevliga "trots att det är Staten". De har nog kompetensen som krävs om man vill få svar. Så vänta med att gräva ned och invänta trikin och leversvar. Lycka till - från en som väntar på sin första gris men stod öga mot öga med en i förrgår...
Publicerat November 1, 200916 yr Även om levern ibland ser skum ut behöver det inte ha någon betydelse för köttets kvalitet. Men att skicka in ett trekin prov bör man alltid göra, det är väl egentligen det enda som kan vara någon fara, även om det är sällsynt med trkiner.Lite information om ett ställe jag brukar skicka till. Grattis till gisen. TESTA DINA VILDSVIN SÄKERT,ENKELT OCH TILL ETT LÅGT PRIS HOS ETT KOMPETENT LABB MED SNABB SERVICE. VIDILAB OCH VILDSVINSBUTIKEN I SAMARBETE. Vildsvinsbutiken presenterar stolt vårt samarbete med ett av Sveriges mest kompetenta labb inom parasitologi, nämligen Vidilab som är ett ackrediterat laboratorieföretag med inriktning på veterinärmedicinsk parasitologi. Vidlilab har kunskapen, erfarenheten och kapaciteten att ta emot alla tester som besökare hos Vildsvinsbutiken och vildsvin.se önskar hjälp med. Det är en trygghet då det nu finns flera fall av trikiner hos vildsvin i Sverige. Och för att en gång för alla ta död på en myt: Det räcker ej att frysa köttet för att vara säker på att trikinerna dör. Du kan lämna in Dina trikintester hos Vildsvinsbutiken i Åsljunga eller sända dem direkt till Vidilab. Du erhåller ett skriftligt provsvar via SMS. Om Du ej kan ta emot SMS kan Du få svar via fax, e-post eller brev. Önskar Du sända trikintestet per brev så laddar Du ner följesedeln via länken nedan och erhåller då det subventionerade priset som alla besökare hos vildsvin.se erhåller, nämligen 120 kr plus moms (150 kr inklusive moms) För att erhålla detta pris skall kontant betalning på 150 kr bifogas i brevet. Önskar Du erhålla faktura är beloppet 150 kr + faktureringsavgift + moms. På följesedeln finner Du även mer information om hur Du går tillväga. Önskar Du lämna testet hos Vildsvinsbutiken för vidarebefodring till Vidilab så kommer Du in i vår butik så hjälper vi Dig. Även här är priset 150 kr inklusive moms. Trikinprovet tas i första hand från njurtappen dvs. mellangärdets (diafragma) fäste mot ryggen i de köttiga delarna och i andra hand från övriga mellangärde eller frambensmuskel. Lagom mängd är minst 25g, gärna 50g muskel utan hinnor/djur. Om trikiner påvisas vid undersökningen kommer allt material från undersökningen ytterligare kontrolleras, därför behövs rikligt med provmaterial. Trikinprovet kan ej frysas eftersom analysen då blir osäker. 1. Länk till följesedeln-Klicka här 2. Kortfattad information om trikiner 3. Information om trikinfall,åtgärder och sjukdom Vidilab Tel: 0171- 44 12 60 : www.vidilab.se Vildsvinsbutiken: Tel: 0435-46 05 30 www.vildsvin.se
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Jag ska skicka trikinprov brorsan har skjutit ett par vildsvin innan men funderar på hur jag ska ta reda på om den går att äta fast levern verkar konstig, luktar illa om den också. Var ingen trevlig doft som mötte mig när jag öppnade buken, inget bukskott. var lite gulaktig på några ställen och gråaktig. Någon som har ngn ide om vad det kan vara funderar på att ringa SVA och fråga om dom tror det går att äta köttet
Publicerat November 1, 200916 yr Jag ska skicka trikinprov brorsan har skjutit ett par vildsvin innan men funderar på hur jag ska ta reda på om den går att äta fast levern verkar konstig, luktar illa om den också. Var ingen trevlig doft som mötte mig när jag öppnade buken, inget bukskott. var lite gulaktig på några ställen och gråaktig.Någon som har ngn ide om vad det kan vara funderar på att ringa SVA och fråga om dom tror det går att äta köttet Hej igen SVA kan säkert svara på vad det är för fel. Om det stank när du öppnade buken så kanske det har tagit smak i köttet, så även om de säger att det är ok att äta så kanske det inte går ändå, tyvärr. Kanske det inte är en sån dum idé att gräva ner den ändå?!?. Vi valde att gräva ner en stor älgtjur på ca 220 kg i slaktvikt nu på älgjakten. Den hade ett stort varigt sår på nacken som gjorde att flera av jaktlagsmedlemmarna vomerade hej vilt när de kom intill älgen. Inget roligt alls att behöva göra det men ingen ville ju ha det köttet. Lyckligtvis sköt vi 10 älgar till så det blev ändå 900 kg kött att ta hand om. / Anders
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Hej igenSVA kan säkert svara på vad det är för fel. Om det stank när du öppnade buken så kanske det har tagit smak i köttet, så även om de säger att det är ok att äta så kanske det inte går ändå, tyvärr. Kanske det inte är en sån dum idé att gräva ner den ändå?!?. Vi valde att gräva ner en stor älgtjur på ca 220 kg i slaktvikt nu på älgjakten. Den hade ett stort varigt sår på nacken som gjorde att flera av jaktlagsmedlemmarna vomerade hej vilt när de kom intill älgen. Inget roligt alls att behöva göra det men ingen ville ju ha det köttet. Lyckligtvis sköt vi 10 älgar till så det blev ändå 900 kg kött att ta hand om. / Anders Hände oss på älgjakten också en 6 taggare som när vi skulle ta ur den visade sig ha ett rejält sår bak mandomen var borta och det var rejält varigt och så var de inflammerat på fler ställen så vi fick den avskriven Ingen skön doft precis.
Publicerat November 2, 200916 yr Jag ska skicka trikinprov brorsan har skjutit ett par vildsvin innan men funderar på hur jag ska ta reda på om den går att äta fast levern verkar konstig, luktar illa om den också. Var ingen trevlig doft som mötte mig när jag öppnade buken, inget bukskott. var lite gulaktig på några ställen och gråaktig.Någon som har ngn ide om vad det kan vara funderar på att ringa SVA och fråga om dom tror det går att äta köttet Luktar aldrig choklad när man öppnar en gris