Publicerat November 1, 200916 yr Hej! Jag har kommit över 600 kg potatis. Jag har inte åtlat med detta förut och undrar nu om det är någon som har tips och erfarenhet av detta? Har två åtlar, ska man slänga på hälften av all potatis på varje åtel eller ska man slänga på lite i taget? MVH Anders Kolla gärna in hos mig Tid för jakt
Publicerat November 1, 200916 yr Hej!Jag har kommit över 600 kg potatis. Jag har inte åtlat med detta förut och undrar nu om det är någon som har tips och erfarenhet av detta? Har två åtlar, ska man slänga på hälften av all potatis på varje åtel eller ska man slänga på lite i taget? MVH Anders Kolla gärna in hos mig Tid för jakt Jag hade slängt ut hälften på varje åtel. Tänk bara på det att har du inte fodrat med potatis tidigare kan det ta ett tag innan de vänjer sig. Sen tycker jag inte potatis är vidare bra att åtla med, inte hos mig i alla fall, eftersom det inte drar grisarna lika mycket som majs, ärtor, vete etc. Fin bloggsida!
Publicerat November 2, 200916 yr Vill du fodra eller åtla? Potatis är faktiskt ett av få icke processade foderråvaror som grisen kan tillgodagöra sig nästan fullt ut. (Förutsatt att frosten gjort sitt) Titta i grisskitarna runt en åtel, det mesta av majs-ärtor-vete har passerat rätt igenom utan att göra nytta. Vill man verkligen hjälpa grisarna skall man krossa spannmålen.
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Vill du fodra eller åtla?Potatis är faktiskt ett av få icke processade foderråvaror som grisen kan tillgodagöra sig nästan fullt ut. (Förutsatt att frosten gjort sitt) Titta i grisskitarna runt en åtel, det mesta av majs-ärtor-vete har passerat rätt igenom utan att göra nytta. Vill man verkligen hjälpa grisarna skall man krossa spannmålen. Tack för svaren! Nu kom jag över i princip hur många ton korn som helst idag, är det något att ha att åtla med? För det är det jag främst ska ha det till. / Anders
Publicerat November 2, 200916 yr Tack för svaren! Nu kom jag över i princip hur många ton korn som helst idag, är det något att ha att åtla med? För det är det jag främst ska ha det till. / Anders Helt okey, men ligger inte högst på foderlistan!
Publicerat November 2, 200916 yr Tack för svaren! Nu kom jag över i princip hur många ton korn som helst idag, är det något att ha att åtla med? För det är det jag främst ska ha det till. / Anders Lite samma princip med korn, när det blöts upp frigörs stärkelsen. Torrt korn är bara växttråd och ger inte mer näring än halm. Men när det blir kallt och tjurigt så slinker det med också.
Publicerat November 8, 200916 yr Hej!Jag har kommit över 600 kg potatis. Jag har inte åtlat med detta förut och undrar nu om det är någon som har tips och erfarenhet av detta? Har två åtlar, ska man slänga på hälften av all potatis på varje åtel eller ska man slänga på lite i taget? MVH Anders Kolla gärna in hos mig Tid för jakt Funkar bra, la ut 600kg mitt i sommaren. bilden är efter 6 dagar på en ny åtel och allt var borta efter 3 veckor.
Publicerat November 13, 200916 yr Hej!Jag har kommit över 600 kg potatis. Jag har inte åtlat med detta förut och undrar nu om det är någon som har tips och erfarenhet av detta? Har två åtlar, ska man slänga på hälften av all potatis på varje åtel eller ska man slänga på lite i taget? MVH Anders Kolla gärna in hos mig Tid för jakt Om du blandar en hink med ca 2 kg florsocker och fyller med vatten, sedan häller detta över potatisen funkar det alla gonger.
Publicerat November 13, 200916 yr Om du blandar en hink med ca 2 kg florsocker och fyller med vatten, sedan häller detta över potatisen funkar det alla gonger. Tror att vi alla skall försöka bidraga i denna utfodringdebatt. Grisarna äter potatis utan en massa socker, men först när det blir smakligt. Potatis är bra dessutom, för det tillför nåt utöver falsk mättnadskänsla.
Publicerat November 13, 200916 yr Släng potatisen, dock inte på grisåteln. Har själv provat och det slutade med att samtliga potatisar ruttnade och blev liggande men grisarna rörde aldrig dom.
Publicerat November 13, 200916 yr Släng potatisen, dock inte på grisåteln. Har själv provat och det slutade med att samtliga potatisar ruttnade och blev liggande men grisarna rörde aldrig dom. Beror troligen på att det finns smakligare saker serverat runtomkring. Här har grisarna inget val - ät er mätta på potatis eller böka rötter. Så nära naturen det går att komma. Sen är det en jäkla skillnad på stärkelsepotatis och matpotatis, inte bara för oss människor. Tillika brukar renset vara sämre kvalité, ofta gröna potatisar. Dom är inte smakliga.
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Beror troligen på att det finns smakligare saker serverat runtomkring. Här har grisarna inget val - ät er mätta på potatis eller böka rötter. Så nära naturen det går att komma. Sen är det en jäkla skillnad på stärkelsepotatis och matpotatis, inte bara för oss människor.Tillika brukar renset vara sämre kvalité, ofta gröna potatisar. Dom är inte smakliga. Jäklar här hade det hänt grejer. Tack för alla kommentarer och tips. Jag la ut potatisen och det var borta på ett par dagar så nu måste det nog till en foderautomat. Kolla förresten gärna in min jaktblogg klicka på mitt namn. /Anders