Publicerat November 1, 200916 yr Tja! Jag blir ju med ny bössa snart och kan konstatera att det kanske blir lite heta laddningar om man bara trycker ned .222-laddningarna rakt av i en lite trängre hylsa Har inte hittat så mycket info på nätet som jag skulle vilja, så.... finns det någon soma har QL och som kan mecka lite åt mig? Nordiska krut...
Publicerat November 1, 200916 yr Hej Bengt, efter en ruggigt intensiv period börjar jag nu se ljuset i tunneln och borde hinna köra lite QL under morgondagen. Vilken indata vill du ha kört? Kulor, kulvikter, piplängder samt eventuella special önskemål gällande tryck är väl det som jag behöver veta innan jag tutar igång. Henrik
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Hej Bengt, efter en ruggigt intensiv period börjar jag nu se ljuset i tunneln och borde hinna köra lite QL under morgondagen. Vilken indata vill du ha kört?Kulor, kulvikter, piplängder samt eventuella special önskemål gällande tryck är väl det som jag behöver veta innan jag tutar igång. Henrik Piplängd - inte en aning (men kanske Eskimo1 har koll? ) Kulvikter - 40-55gr Kulor har jag ju en del sedan min .222a: Hornady FMJBT 55gr Remington FMJBT 55gr Norma 50gr FMJ Norma 50gr SP Sierra 1340 50gr Blitz Med Vel Sierra 1440 40gr Blitz King Hornady #2265 55gr SP Tryck... Tja, det är ju en Remington700 med en kort patron, jag gissar att den pallar en hel del och att en del fabriksladdningar är tänkta att kunna skjutas i pistol - patronen utvecklades ju för pistolen XP100. Ge mig ett förslag att ta ställning till, men jag känner min modig i detta fall. En sådan där liten leksaksbössa kan väl inte vara farlig?
Publicerat November 2, 200916 yr Hej Bengt, jag körde tre olika kulor med de i mina ögon lämpligaste kruten. Jag körde med 21" pipa och standardmått på patronlängd, friflykt etc.. 221 rem har ett maxtryck på 320 MPa men eftersom 222 rem har ett maxtryck på 370 MPa har jag valt att filtrera ut de resultat som ger ett tryck på mellan 300-350 MPa. Jag tror att du kommer att få svårt att få plats med laddningarna på över 19 grain Norma 200 bakom de lättare kulorna. Hoppas att detta var till någon hjälp, hör av dig om du vill ha några fler körningar. Henrik
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Lysande! Jag har både Norma200 och Vv120 hemma, så nu har jag onekligen lite att leka med Eskimo1, jag håller fortfarande på att gruffa lite med polisen rörande klassbeteckningen på fireball-pipan men det är i hamn, det är bara polisen som inte vet om det ännu. Avgörandet ligger hos en tjänsteman på naturvårdsverket som jag redan har pratat med och som är helt på min linje. Gissningsvis byter vi bössa i veckan :-)
Publicerat November 2, 200916 yr Lysande! Jag har både Norma200 och Vv120 hemma, så nu har jag onekligen lite att leka med Eskimo1, jag håller fortfarande på att gruffa lite med polisen rörande klassbeteckningen på fireball-pipan men det är i hamn, det är bara polisen som inte vet om det ännu. Avgörandet ligger hos en tjänsteman på naturvårdsverket som jag redan har pratat med och som är helt på min linje. Gissningsvis byter vi bössa i veckan :-) Vafassen, ska du byta ner dig? Jag funderar på att byta till en hetare kal .22 (22-250) eller till .243....
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Vafassen, ska du byta ner dig? Jag funderar på att byta till en hetare kal .22 (22-250) eller till .243.... Bådadera - det blir en remington med två pipor: en 221 remington fireball och en 6x45, en 223:a uppneckad till 6mm. Just 6x45an verkar helt magisk, det blir en lite mindre vindkänslig sak än 222an, men med betydligt vassare kulbana trots att den aldrig blir särskilt idiotsnabb. 6x45an lär nog fungera bra upp till jägarmässigt helt otänkbara avstånd, .222an tar ju slut vid 200 m.
Publicerat November 2, 200916 yr Bådadera - det blir en remington med två pipor: en 221 remington fireball och en 6x45, en 223:a uppneckad till 6mm. Just 6x45an verkar helt magisk, det blir en lite mindre vindkänslig sak än 222an, men med betydligt vassare kulbana trots att den aldrig blir särskilt idiotsnabb. 6x45an lär nog fungera bra upp till jägarmässigt helt otänkbara avstånd, .222an tar ju slut vid 200 m. Aha, 6X45 låter ju trevlig. Finns den bara som Wildcat eller?
Publicerat November 2, 200916 yr Vafassen, ska du byta ner dig? Jag funderar på att byta till en hetare kal .22 (22-250) eller till .243.... Herrberg ska ju låta mig bygga en 22-243 AI, han vet bara inte om det än Snart är min klar för div räv å kråkfågel
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Herrberg ska ju låta mig bygga en 22-243 AI, han vet bara inte om det än Snart är min klar för div räv å kråkfågel OK, då vet jag varför du inte var oroad över rostfläckarna på pipan... Du hade inte tänkt låta den bli gammal...
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Aha, 6X45 låter ju trevlig. Finns den bara som Wildcat eller? Tja, wildcat och wildcat. Fick hem laddverktygen från Redding idag och hylsor gör man genom att dra .223-hylsor genom kalibreringsverktyget - klart! Så det är ju inga konstigheter. Om man har en pipa i 6mm och en brotsch (Eskimo1 har ju helt klart en) så är det ju bara att riva upp ett sådant patronläge och så är man igång. MVH! /HerrBerg