Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur fungerar Leupolds mark 4 targetrattar?

Featured Replies

Publicerat

Någon som har ett leupold mark 4? Jag är bara nyfiken på hur rattarna fungerar. Går dom att nollställa så att de inte går att vrida flera varv ner från nollställning så att man tappar bort sig? Jag har en "target knob"? till mitt 6,5-20 leupold men det går ju inte att nollställa utan frigör ju bara höjdjusteringen så att man kan vrida hur mycket som helst åt alla håll. Ligger den löst på ryggen och skramlar så kommer den att ha vridit sig så att man inte vet var man är vilket har hänt och den färdigsaltade och färdigpepprade orren har flygit med eld i baken för att kulan rasslande har tagit sin väg flera orrar under genom grenarna på trädet den satt i.

Publicerat

Jag har en Leupold Vari-3 6,5-20 Targetmodell med höga rattar.

Jag har skyddskåpor som jag skruvar på.

Finns inte de på din modell?

Publicerat

Mark 4 har inget Zero stop som jag förmodar är det, den funktion som du frågar efter,

å andra sidan kan jag efter att ha haft ett slikt i ett knappt år konstatera att du under förflyttning knappast kommer att kunna komma åt och påverka vreden på utan att utöva sådan våld mot siktet att det och inskjutningen trots allt är värdelöst för jakt.

Vreden är riktigt stumma och kräver mycket kraft att snurra på.

Min Zeiss kan komma att självjustera sig under förflyttning, en gång har jag sett hur höjdjusteringen rört sig ett par klick, det var efter att jag tagit det ur fodral.

Men det är inte annorlunda än att man vid justering av parallax och förstoring tittar till vreden, dvs för mig en helt naturlig del i hanteringen av vapnet/siktet.

Nåja jag hoppas att detta var svar och en förklaring som en del på vägen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Jag köpte en lös targetratt för höjdjustering och någon skyddskåpa finns inte utan man kan vrida siktet ett eller flera varv fel utan att det syns. Jag har tejpat fast ratten med silvertejp och har därmed ingen egentlig nytta av ratten. Jag vill ha ett sikte till min ppc som jag kan justera för vind och avstånd där höjdjusteringen börjar vid hundra och går uppåt. Mitt zeiss 6x42 har också en targetratt som är skalad för 22 hornet och den kan man efter inskjutning på grundavstånd nollställa så att det inte går att skruva ner mera. Nackdelen är att det bara går att höja ett varv och därmed så begränsar man höjdjusteringen men för vanlig jakt så räcker det gott och väl med ett maxavstånd på strax över trehundra och det räcker skalan till för. Syns det på någon skala om man skruvat en Mark 4 ett fullt varv?

Publicerat

Ja det gör det.

/Christian

Publicerat

Är det en Stoney point ratt du har på din Leupold? Den är isf inte att betrakta som en kulbanekompensering utan snarare en "snabbjustering". Har själv haft en Leupold 6,5-20X med en sådan men var ärligt talat aldrig nöjd med vare sig kikare eller ratt...Den kändes lite för svampig, men det gällde som sagt min gamla kikare.

För att få ett hyfsat säkert resultat måste du skjuta in dig på ett avstånd med en specifik laddning och sedan provskjuta på olika avstånd, räkna ut och anteckna hur många knäpp du ska skruva upp och ned. Glöm inte avvikelser för temperatur om du jagar i smällkalla vintern och gjort inskjutningen på sommaren!

Dom "förprogrammerade" ringar som finns fungerar bara om du använder exakt den laddning som ringen är kalibrerad för samt i den temperatur som kalibreringen är gjord.

Leupold har, vad jag vet, kalibrerade avståndsrattar till .223 rem (osäker på kulvikten), .308W 165grs kula, .300 Win mag 200grs kula. Detta gäller dom taktiska sikterna.

Dom kan säkert fixa en i 6PPC också om dom får alla ballistiska data.

mvh Danne