Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnader mellan korthårig och strävhårig vorsteh

Featured Replies

Publicerat

Ju mer man pratar med folk, både de som har rasen och inte, märker man hur många åsikter det finns kring just skillnader mellan hårlagen i vorstehraserna. Allt från ingen särskild till riktigt bestämda uppfattningar - och en hel del fördomar förstås.

Det handlar ju trots allt inte om en och samma ras som finns i tre hårlag, utan om tre raser som är nära besläktade med varandra. Så visst vore det konstigt om ingen skillnad alls fanns. :wub:

Jag är nyfiken på vad ni har för åsikter och uppfattningar i frågan?

Publicerat
  • Författare

*dubbelt*

Publicerat

Tja... Jag vet inte. Precis som du säger så finns det många spekulationer & fördomar. Eller om det är vetskap det vet jag inte.

Jag har pratat med uppfödare, vilka som BORDE ha en del insikt i ämnet. Men vad de flesta säger så ska tydligen strh vara lite vassare på hårvilt. Men som sagt vet jag inte detta.

Min egen teori är att dom är lika varandra. TROR att det är lika stora skillnader inom hårlagen som mellan dom. Det finns en hel del KH som inte visar annat intresse än för fågel, men lika många som är jätteskarpa & vill ställa tex vildgris, antar att det är samma inom strh?

Publicerat
  • Författare

Har ungefär samma uppfattning som dig KungCocos.

Och skillnader inom hårlagen - ja verkligen!

Strävhåren känns dessutom något mer "allround" än korthåren, samt i allmänhet något hårdare mentalt.

Publicerat

Rent jaktligt tror jag det är större skillnader på individ än på ras. Men jag har uppfattat dom strävhåriga som mer bohemiska och något skarpare på hårvilt/rovvilt.

Den stora skillnaden jag har märkt är som draghundar, ett korthår är ett säkert kort som draghund medan ett strävhår trots att den har lika mycket motor och är lika vältränad ofta verkar tycka att det är en konstig idé att springa rakt fram och släpa runt på husse/matte.

Det finns såklart många strävhår som funkar bra som draghundar men det är inte lika säkert som med dom korthåriga.

Publicerat

Jag har ju ingen jätte erfarenhet men om jag jämför de två individer som jag känner bäst så är korthåret en sportbil medan stävhåret är en pickup. Personligen så tycker jag att man åker lika bra om inte bättre i en pickup :ph34r: Men visst är det härligt att släppa loss hästarna på autoban (läs fjälet) ;)

Publicerat
  • Författare
Jag har ju ingen jätte erfarenhet men om jag jämför de två individer som jag känner bäst så är korthåret en sportbil medan stävhåret är en pickup. Personligen så tycker jag att man åker lika bra om inte bättre i en pickup :ph34r: Men visst är det härligt att släppa loss hästarna på autoban (läs fjälet) ;)

Härlig beskrivning. :mad:

Publicerat

Känns som du dödade tråden med det inlägget :mad: !

Btw Vicks, raserna är inte särskilt närbesläktade. Särskilt inte långhårig som närmast är släkt med Grosser M.

Publicerat
Känns som du dödade tråden med det inlägget :D !

Btw Vicks, raserna är inte särskilt närbesläktade. Särskilt inte långhårig som närmast är släkt med Grosser M.

Ja det var ju inte riktigt meningen :D

Jag såg ju fram i mot en lång och seriös tråd.

Publicerat
  • Författare

Nej LH räknar jag inte med, har inga fördomar för jag har aldrig träffat en IRL, men det är en så liten ras. Och som du säger, de har en helt annan historia.

Men korthår och strävhår är ju närmare släkt i alla fall.

Publicerat

Tror den största skillnaden är att min korthåriga är snyggast av all! Husses charmtroll! ;-)

Publicerat

Eftersom jag har vandrat på mängder med jaktprov där det har varit blandat Kh och Sh, har jag märkt följande.

Större vidd och mer fart = Kh

Mindre vidd och lägre fart = Sh

På fjället vinner helt klart Kh, men i skogen klarar sig Sh bättre.

Det finns givetvis en massa hundar som inte faller in i den ramen, men så här har jag upplevt det iaf i det stora hela.

Så det är ungefär som lindberg skriver om, pickup och sportbil <_<

Mentaliteten hos hundarna är lika, det finns gnälliga och pipiga hundar hos båda hårlagen.

Att Sh skulle vara skarpare när det gäller hårvilt kan jag inte uttala mig om, då jag nästan bara sett rena fågelhundslinjer.

I just fågelarbeterna arbetar båda hårlagen på samma sett, så ingen skillnad där.

Men det vi inte får glömma när det gäller hundar oavsett hårlag eller ras är, att man väldigt ofta får hunden till vad du själv gör den till.

Det handlar om dressyr, ledarskap och mental träning. <_<

Publicerat
Eftersom jag har vandrat på mängder med jaktprov där det har varit blandat Kh och Sh, har jag märkt följande.

Större vidd och mer fart = Kh

Mindre vidd och lägre fart = Sh

På fjället vinner helt klart Kh, men i skogen klarar sig Sh bättre.

Det finns givetvis en massa hundar som inte faller in i den ramen, men så här har jag upplevt det iaf i det stora hela.

Så det är ungefär som lindberg skriver om, pickup och sportbil :lol:

Mentaliteten hos hundarna är lika, det finns gnälliga och pipiga hundar hos båda hårlagen.

Att Sh skulle vara skarpare när det gäller hårvilt kan jag inte uttala mig om, då jag nästan bara sett rena fågelhundslinjer.

I just fågelarbeterna arbetar båda hårlagen på samma sett, så ingen skillnad där.

Men det vi inte får glömma när det gäller hundar oavsett hårlag eller ras är, att man väldigt ofta får hunden till vad du själv gör den till.

Det handlar om dressyr, ledarskap och mental träning. :)

Har tidigare enbart haft Sh men slumpen gjorde att det blev kh sist,jag har inte märkt någon skillnad vid eftersök,då min nuvarande kh är precis lika bra på att avsluta eftersöken själv som dom tidigare sh gjort.Men eftersom jag senaste året försökt hitta en ny vorsteh så tycker jag det verkar lättare att hitta ett korthår med bra förutsättningar,i alla fall om man inte är så förtjust i importhysterin.Köpte min första vorsteh sh på 70 talet, upplevde att sh var kvalitetsmässigt jämnare när det gällde alloundegenskaperna,eller också börjar man bli gaggig och tycka att allt var bättre förr!Nackdelen med rasen är att dom är beroendeframkallande