Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester .307

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har kollat lite på en winchester 94ae i kaliber .307.

Gillar bygelrepetrar och det är dax för en klass 1a nu.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna kalibern?

Verkar vara svårt med ammunition till denna så handladdning är nog vad som gäller. Och när det gäller handladdning så är jag helt oerfaren :ph34r: .

Finns många andra klass 1 byglar men anledningen till att jag är intresserad av denna är att den är billig, ovanlig och liten å smidig.

Har en winchester 9422 magnum vilken är otroligt rolig att skjuta med, samt förvånadsvärt bra precition på.

Publicerat

Jag tror absolut att du kommer att bli nöjd med en winnie i 307.

Det är ju samma kaliber som 308W, du kan också använda samma laddverktyg som 308, men du måste ha en annan hylshållare, då 307 ju är en R-hylsa.

Kulorna är vanliga kaliber .30 till bygel.

Samme här på forat har haft en likadan, och den ägs nu i sin tur av ThomasMamre.

Jag har provskjutit några smällar med den, och den är ruskigt trevlig.

Precisionsmässigt brukar det inte vara några problem med dessa bössor vad jag vet.

Släng gärna in en bild eller två på den om du har möjlighet. :ph34r:

Publicerat
Hej!

Har kollat lite på en winchester 94ae i kaliber .307.

Gillar bygelrepetrar och det är dax för en klass 1a nu.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna kalibern?

Verkar vara svårt med ammunition till denna så handladdning är nog vad som gäller. Och när det gäller handladdning så är jag helt oerfaren ;) .

Finns många andra klass 1 byglar men anledningen till att jag är intresserad av denna är att den är billig, ovanlig och liten å smidig.

Har en winchester 9422 magnum vilken är otroligt rolig att skjuta med, samt förvånadsvärt bra precition på.

Tja den skuggar 308 i allt - utom att man fabriksmässigt valt att lägga sig en liten aning under i fart och tryck. Har provat en Winchester DS i den kalibern - trevlig pang på alla vis....

/T

Publicerat
  • Författare

Kollat runt på amerikanska forum och kalibern verkar rätt hyllad som en bra jakt ammunition.

Men jag måste erkänna att det verkar rätt omständigt med att handladda själv eftersom jag aldrig gjort det.

Vildsvinsbutiken har ett starterkit från Lee precitions för handladdning samt verktyg för 307 för ca 2100:- med allt man tydligen ska behöva för att börja ladda själv.

Och nya hyllsor finns på midway.

Verkar detta som ett bra kit?

Sen läser man om krympverktyg å allt möjligt som jag inte fattar så mycket om, tror ni det räcker med detta kittet eller kommer det till en massa andra verktyg?

http://www.blocket.se/stockholm/Startkit_f...m?ca=17&w=3

Publicerat

Det här med handladdning är inte så krånligt som det verkar, men man kan krångla till det hur mycket som helst om man vill.. :D

Kitet du länkar till duger gott för en som laddar sin egen jaktammo i mindre skala, man behöver inte gå på svindyra grejor bara för att pilla ihop några hundra plugg per år.

Läs det som står skrivet i handladdningsarean, det finns en del matnyttigt där:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showforum=107

Och sen är det bara att fråga på om det är nått du funderar över.

Publicerat
  • Författare

Här är bilder på 9422an med snabbfäste för kikarn, (måste ju kunna panga me öppna medel) måste säga ett det fungerar kanon.

Repeteringen är silkes len på denna :wub: .

DSC01219.jpg

Å här är en bild på 94an .307win

10669.jpg

Publicerat
  • Författare

Ammunitionen är svår att få tag på å generalagenten för winchester säljer inte längre, men det måste ju ligga nåt paket skräpandes nånstanns :wub:

Publicerat

Trevligt, ser ut av vara i bra skick bägge två. :wub:

Vad är det optik som sitter på 307:an ?

Publicerat

Har försökt lura av en vän hans .307a i ett par år. Men han är inte lså ättlurad tyvärr...Smidigt och trevligt vapen!

Publicerat
Ammunitionen är svår att få tag på å generalagenten för winchester säljer inte längre, men det måste ju ligga nåt paket skräpandes nånstanns ;)

Det gör det säkert, men satsa på handladdningen i stället, då har du alla chanser att få till en bra laddning med rätt kula.

Publicerat
  • Författare

Vet inte vad det är för optik? Har inte sett bössan själv då säljarn är 150mil bort, men licensen är sökt så jag bara väntar nu, lika tråkigt varje gång, kan ta mellan 2 till5 veckor innan man får licensen behandlad här ;)

Men Bössan ska jag ha :D Det är något speciellt me byglisar, måste bara ha :lol:

Publicerat
Men Bössan ska jag ha :D Det är något speciellt me byglisar, måste bara ha :lol:

Japp, det är ett gift som bara kan stillas tillfälligt genom att skaffa fler byglar.. ;)

Publicerat

307 Win.

Har haft en, mera död än i storebror 308 Win. (trubbiga kulor). Den bästa bygel jag haft precionsmässigt, sköt tom en tjädertupp med min. En i loppet och en i magasinet. (helmantel)

25-06 Rem

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha! Nu är jag nybliven 307 ägare :lol: (inte bilen).

Har till och med fått tag på 17st patroner :rolleyes:

Om någon har en ask eller 2 så köper jag dom gärna.