Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.243 win problembarn... eller inte... :)

Featured Replies

Publicerat

För någon tid sedan gjorde jag affär med den gode Johan H och fick en Tikka M55 i kaliber .243 win i mitt vapenskåp... Jag handladdar inte (ännu) så en och annan sa till mig att jag troligtvis inte skulle kunna få till några bra träffbilder med bössan med den köpeammon som finns att få tag på.

Jag har inte skjutit speciellt mycket med bössan men häromdagen fick jag för mig att jag skulle testa den ordentligt så jag åkte till skjutbanan och riggade upp en tavla, sandsäck och en termos med kaffe.

Jag hade testat lite med Remingtons premier Scirocco Bonded innan och jag hade en liten föraning om att den patronen skulle kunna funka ganska bra. Jag sköt bara fem skott med bössan... det tog dock fyra timmar att avlossa dessa fem skott då jag verkligen ville testa hur bössan sköt med kall pipa. Resultatet får väl tala lite för sig självt. Avståndet är bara 100 meter men det räcker nog för att jag ska vara nöjd <_<

243win.jpg

Skjuter ni in era bössor med kall pipa?

Publicerat

Det där såg verkligen bra ut! Grattis till en välskjutande bössa. När pipan börjar ha gjort sitt så har du en angenäm syssla framför dig, att fundera kring pipbyte. Lådan är ju ypperlig att bygga på, så håll hårt i den.

Publicerat
  • Författare

Tack.

Ja, nu skjuter jag ju inte hundratals plugg på banan med bössan så den ska nog klara sig något år till med den pipan som sitter på... <_<

Men risken finns att jag skaffar mig en till M55 fast då i .308 win och lämnar bort båda för att byggas upp med nya pipor och nån trevlig bobergare som parbössor i olika kalibrar.

Men... nu går vi ifrån ämnet lite... brukar ni skjuta in era bössor med kall pipa?

Publicerat

Kall och kall.................5 skott på 4 timmar är nog liiiiiiiiiite overkill..............

Grattis till en fin träffbild, tror nog du hade fått till en lika fin om du klämt iväg smällarna på 5 min........

Publicerat
  • Författare
Kall och kall.................5 skott på 4 timmar är nog liiiiiiiiiite overkill..............

Grattis till en fin träffbild, tror nog du hade fått till en lika fin om du klämt iväg smällarna på 5 min........

ja, jo... men... <_<

Jag hade lite tid över... aggerade lite funktionär på skeetbanan i mellanåt... kikade lite när man övade skytte och avståndsbedömning inför jägarexamen... fikade... snackade skit... vissa dagar är det bara så skönt att vara på skjutbanan.

Dessutom så blir pipan ganska varm och jag ville testa med riktigt kall pipa vid varje skott.... nu vet jag ju exakt vart förstaskottet tar. Att kunna skjuta sånna träffbilder med en varm pipa säger mig personligen ingenting med en bössa ämnad för jakt. Det är dock ganska skönt att veta att träffarna på skjutbanan håller sig inom en snusdosa... liggandes -_-

Publicerat

Det såg riktigt bra ut, men jag förstår inte riktigt vitsen att skjuta med kall pipa blir träffbilden bättre eller sämre om du skjuter 5 snabba smällar?

Publicerat
Det såg riktigt bra ut, men jag förstår inte riktigt vitsen att skjuta med kall pipa blir träffbilden bättre eller sämre om du skjuter 5 snabba smällar?

som jag tolkar det så kollade han spridningen på "jaktskott" :unsure:

men jag kan ha fel med :lol::huh:

Publicerat
  • Författare
som jag tolkar det så kollade han spridningen på "jaktskott" :unsure:

men jag kan ha fel med :lol::huh:

Exakt, nu vet jag ju att bössan (på skjutbanan) skjuter ganska tätt även med kall pipa.

Publicerat
Exakt, nu vet jag ju att bössan (på skjutbanan) skjuter ganska tätt även med kall pipa.

Men har du inte lite sidspridning? Dags att bädda om den? :unsure:

Publicerat

Jag hade en liknande upplevelse med min 243:a. Dock köpte en kompis en Blaser i samma kaliber, och den gick aldrig att få att skjuta speciellt tätt. Så jag antar att 243 kan vara lite av ett lotteri, även om jag är störtnöjd.

Sedan är det ju en smal sak att pipa om den till antingen 6BR eller 6XC när den dagen kommer.

/Roger

Som antagligen har mindre än 500 skott kvar i sin pipa

Publicerat

För egen del har jag jobbat med tre olika 243 win och två av dem fick jag så småningom att skjuta skapligt (medan den tredje förblev ett problembarn även om jag snarare tror att felet hos just den bössan låg i en utskjuten pipa). Visst går det att få de allra flesta 243 win att skjuta bra även om det ofta kräver lite mer arbete än med t ex en 222 rem, 6.5x55 eller 308win.

Henrik

Publicerat
  • Författare
Men har du inte lite sidspridning? Dags att bädda om den? ;)

Den är inte ens bäddad -_-

Publicerat
  • Författare

Ifall nån här har lite Remington Premier® Scirocco™ Bonded i .243 win till salu så hojta!

Publicerat

Bra skjutit. Orrarna och tjädrarna bör inte sitta lika tryggt i framtiden... ;):D

Publicerat
  • Författare

Där jag jagar finns det dessvärre inga orrar eller tjädrar... men det är ju skönt att veta att eventuella bommar inte beror på bössan eller det jag matar den med.

Publicerat

Grattis 243 Win.

Har haft tre st, en mycket bra kaliber som skjuter mycket bättre än vad många säger. Mycket fin till toppfågel, rådjur. Men tyvärr slår den inte 25-06 Rem.

25-06 Rem

• 11 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu när man är i byggartagen och ska ha tag på Tikka M55 så kan man ju konstatera att jag redan här gjorde bort mig genom att sälja den här bössan... Nåja... nästa bössa ska inte träffbilden vandra i sidled på i alla fall... :huh:

Är ni förövrigt inskjutna med "Cold Bore Shot" med era vapen som ni jagar små mål med på långa avstånd??

Publicerat
Nu när man är i byggartagen och ska ha tag på Tikka M55 så kan man ju konstatera att jag redan här gjorde bort mig genom att sälja den här bössan... Nåja... nästa bössa ska inte träffbilden vandra i sidled på i alla fall... :huh:

Är ni förövrigt inskjutna med "Cold Bore Shot" med era vapen som ni jagar små mål med på långa avstånd??

jag har betydligt större problem med cold body shot dvs har en förmåga att tänka på tekniken i ställe för att lita på att jag har det i ryggmärgen. långhålls bössan slår förjäkla samma rent precisionsmässigt mellan kall och varm pipa