Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur fungerar tilldelningen på mindre mark?

Featured Replies

Publicerat

Är inte säker på om detta är rätt del av forumet, men gör ett försök. :lol:

Säg att man äger 40 ha, fördelat på 8 ha tomt/åker och resterande 32 skogsmark.

Hur fungerar "tilldelningen" som jag läst om lite överallt, är det omöjligt att jaga älg? eller kan man t.ex. få fälla en vartannat/vart tredje år?

-

Vad gäller för småvilt, specifikt rådjur? Är det även tilldelning på det eller gäller något annat?

Det är lite så jag tänker... samt vem är det som utfärdar ev. tilldelning?

Jag jagar inte själv, men det kanske kan bli aktuellt att ta jägarexamen, förutsatt att jag kan få skjuta något på en så liten plätt som 40 ha :unsure:

Publicerat

lättast är att gå med i ett jaktlag och på den vägen jaga älg men det finns andra sätt också

det finns vissa typer av licenser Ä A B och E förutom oreggad område men det är rena djungeln men som jag har tolkat det så kan du få B E och oregistrerad mark

men tycker du ska ringa till länstyrelsen i ditt län och börja med det antagligt mödosamma arbetet att få älgjakt till nästa år

har inte full koll men tog min info från länstyrelsen

märkte att jag sköt över målet lite rejält nu det du kan få tilldelning är på B område är ett valfritt djur som måste skjutas på max 3 dagar från jakten början

E område en kalv samma med ett oregistrerat område men det skiljer på hur många dagar som du får jaga

finns folk här som garanterat vet exak hur det går till :unsure:

Publicerat

Älg är som killer_mouse skriver, roligast är nog att gå med i ett angrensande älgjaktlag och jaga med dom. Rådjur finns ingen tilldelning på och beroende på var din mark ligger så kan du nog fälla ett eller ett par rådjur varje år.

Man brukar tala om att man få skjuta det som marken bär, lite svårt att veta så det bruklöiga är att man ser till vad jaktlagen runt om skjuter, vilket i sig inte är ett jättebra sett men en bra början tills du lär känna djuren på marken.

/Lasse

Publicerat

Ring länstyrelsen i ditt län och tala med den som hanterar tilldelning o licenser på Älgjakt. Du kan även där fråga efter närliggande område som du ev. kan ansluta dig till. Att jag skriver ev. är för ibland är man inte välkommen då det blir fler att dela köttet med vilket inte alla tycker om.

Publicerat

Tack för alla svar :D

marken på 40 ha är fördelat på 3 skiften, men är inte speciellt långt från varandra, dock tippar jag väl att detta kan orsaka problem iom att det inte är helt sammanhängande?

Har även tillgång till ca 60 ha till fast det är ca 2mil bort, ingen som vet om det går att slå ihop dom till samma kvot typ?

Anledningen till att jag undrar är att på dessa marker skulle jag endast vara intresserad av ensamjakt, vilket kanske inte är så lyckat för just älg, men försöka kan man väl? :D Tanken är iallafall i första hand att utöva jakt utan hund på småvilt, främst rådjur och räv. Självfallet med tillgång till hund för eftersök.

Skulle jag gå med i något jaktlag så skulle det bli med släkten, på andra marker.

Måste bara tillägga att detta forumet är otroligt vanebildande, här kan man ju sitta o läsa till ögonen går i kors :wub:

Ha det!

Publicerat
Tack för alla svar :P

marken på 40 ha är fördelat på 3 skiften, men är inte speciellt långt från varandra, dock tippar jag väl att detta kan orsaka problem iom att det inte är helt sammanhängande?

Har även tillgång till ca 60 ha till fast det är ca 2mil bort, ingen som vet om det går att slå ihop dom till samma kvot typ?

Anledningen till att jag undrar är att på dessa marker skulle jag endast vara intresserad av ensamjakt, vilket kanske inte är så lyckat för just älg, men försöka kan man väl? :D Tanken är iallafall i första hand att utöva jakt utan hund på småvilt, främst rådjur och räv. Självfallet med tillgång till hund för eftersök.

Skulle jag gå med i något jaktlag så skulle det bli med släkten, på andra marker.

Måste bara tillägga att detta forumet är otroligt vanebildande, här kan man ju sitta o läsa till ögonen går i kors :P

Ha det!

Länsstyrelserna kan ta lite olika beslut men i grunden måste skiftena vara samnahängande. I värsta fall får du söka licens på samtliga område vilket skulle bli 4 kalvområde (E område?) om jag förstått dig rätt.