Publicerat November 3, 200916 yr Jag har tänkt mig att byta stock på min Ruger 77 och tänkt byta till en syntetstock. Har sneglat på lite olika och fastnat för Bell & Carlson som ligger i vettig prisklass. Är det en vettig kolv för en 30-06 som är ämnad för jakt och inte bänkskytte?
Publicerat November 3, 200916 yr Vilken jakt skall du använda din 30-06 till? Kommer du använda den flitigt på skjutbanan? Kommer du använda dig av stödben? Beskriv gärna vilken sorts jakt du kommer att använda den till m.m.
Publicerat November 3, 200916 yr Författare All slags jakt är tanken dvs från räv till älg. Stödben för sittande skytte använder jag när jag kan idag och det tänker jag fortsätta med. Kommer att skjuta en del på bana men för övnings skull och inte på extrema håll. Trivs med orginalkolvens utformning, alltså en rak enkel kolv, men snillet som hade bössa före mig har förstört den genom att rista in en massa skåror för skjutna älgar (eller bärplockare, vad vet jag ) Är för lat för att fixa till kolven just nu och tänkte alltså ersätta den med en syntetvariant istället.
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Bumpar denna ifall någon som har en åsikt/erfarenhet har missat den!
Publicerat November 5, 200916 yr All slags jakt är tanken dvs från räv till älg.Stödben för sittande skytte använder jag när jag kan idag och det tänker jag fortsätta med. Kommer att skjuta en del på bana men för övnings skull och inte på extrema håll. Trivs med orginalkolvens utformning, alltså en rak enkel kolv, men snillet som hade bössa före mig har förstört den genom att rista in en massa skåror för skjutna älgar (eller bärplockare, vad vet jag ) Är för lat för att fixa till kolven just nu och tänkte alltså ersätta den med en syntetvariant istället. I ditt fall skulle jag helt klart satsa på en Bell & Carlson Medalist, då den har en metallskena inuti som gör den extra stark. Som förmodligen behövs vid jakt/skytte med stödben. Mvh
Publicerat November 5, 200916 yr Författare I ditt fall skulle jag helt klart satsa på en Bell & Carlson Medalist, då den har en metallskena inuti som gör den extra stark. Som förmodligen behövs vid jakt/skytte med stödben.Mvh Problemet är att Medalist inte görs till Ruger 77. Det bästa de har är Carbelite och den saknar metallen, frågan är om den är bra nog ändå?
Publicerat November 5, 200916 yr Problemet är att Medalist inte görs till Ruger 77. Det bästa de har är Carbelite och den saknar metallen, frågan är om den är bra nog ändå? Ok.. Det borde fungera, men frågan är då om det kanske går att förstärka den genom plastbäddning. Men då är frågan om kolven blir starkare av plastbäddning? - ingen aning..