Publicerat November 3, 200916 yr Hej, Som total nybörjare inom detta så kastar jag mig handlöst ut och frågar; Finns det något system som möjliggör ett snabbt (=några handgrepp och ingen inskjutning) byte mellan ett kikarsikte och t.ex. ett aimpoint sikte?
Publicerat November 3, 200916 yr Hej,Som total nybörjare inom detta så kastar jag mig handlöst ut och frågar; Finns det något system som möjliggör ett snabbt (=några handgrepp och ingen inskjutning) byte mellan ett kikarsikte och t.ex. ett aimpoint sikte? Visst- alla eller de flesta kvalitetsvarianter där du kan ta av ett kikarsikte medger detta. Olika former av quick release eller vridmontage. Snackar vi hellånga Aimpoint behöver du två fästen , och du måste då ha ett kikarsikte som medger att du sätter ringarna lika tätt på bågge lösningarna. Tänker du dig de små Aimpointvarianterna så räcker det förstås med en ring/specialfäste, och då är det ännu enklare.
Publicerat November 3, 200916 yr Författare Visst- alla eller de flesta kvalitetsvarianter där du kan ta av ett kikarsikte medger detta. Olika former av quick release eller vridmontage. Snackar vi hellånga Aimpoint behöver du två fästen , och du måste då ha ett kikarsikte som medger att du sätter ringarna lika tätt på bågge lösningarna. Tänker du dig de små Aimpointvarianterna så räcker det förstås med en ring/specialfäste, och då är det ännu enklare. Ok! Jag tänker mig att jag skulle ha en liten aimpoint och ett kikarsikte som jag kan byta mellan. Är det något speciellt jag behöver tänka på? Ska bössan vara förberedd på något sätt eller kan jag eftermontera detta hur som helst? Vilket fäste skulle jag köpa för att det ska fungera, eller rättare sagt - vad skulle du rekommendera? Mycket frågor men det är ju inte helt enkelt, tack för du tar dig tid att svara! MVH, Embe
Publicerat November 3, 200916 yr Ok! Jag tänker mig att jag skulle ha en liten aimpoint och ett kikarsikte som jag kan byta mellan. Är det något speciellt jag behöver tänka på? Ska bössan vara förberedd på något sätt eller kan jag eftermontera detta hur som helst? Vilket fäste skulle jag köpa för att det ska fungera, eller rättare sagt - vad skulle du rekommendera?Mycket frågor men det är ju inte helt enkelt, tack för du tar dig tid att svara! MVH, Embe Det beror på vad det är för bössa det rör sig om... dvs om den är borrad eller har någon form av kilspår.
Publicerat November 3, 200916 yr Embe- pangen måste ha de fästen som krävs för att utgöra ett "system". Om du berättar vilket vapen det är som du avser så blir det lättare att ange ett bra system. Äldst är hakmontage, kostar runt 12-16 0000 att få ett sådant tillskapat på ett vapen, ruggigt snyggt men kanske inte allt nödvändigt eller ens lämpligt, vridmontage, Apel mfl är moderna svar på haket, lite billigare, mer anpassningsbara, QR- Quick release- Leupold, Talley, Warne, Sako mfl har prylar som fungerar bra men som bör monteras av vapensmed för att sitta rakt och inte bygga in stress i sikte/låda, kanske inte fullt så snygga men väl fungerande enligt de flesta, (dock inte Herr Berg här inne), vissa system passar sig bättre för vissa montage Picatinny/alu/metallskenor av olika slag inkl 11 mm skena mfl, ofta av militärt ursprung, rubusta om de av vettig kvalité, utformningen så klar lite bulkig och kanske inte så snygga. Så det är en fråga om att passa, rätt prisnivå rätt val av fäste rätt användarvänlighet. Här inne finns kunskaper om allt detta, så ge oss lite mer info så kommer svaren därefter. /Christian
Publicerat November 3, 200916 yr Hej,Som total nybörjare inom detta så kastar jag mig handlöst ut och frågar; Finns det något system som möjliggör ett snabbt (=några handgrepp och ingen inskjutning) byte mellan ett kikarsikte och t.ex. ett aimpoint sikte? Jag har Leupold QR på älgstudsaren så jag kan byta mellan Aimpoit och kikare. Är kanon nöjd med det. Hitills har det aldrig "klickat" i alla fall.
Publicerat November 3, 200916 yr Författare Tack för alla svar! Blir så jäkla glad över att det finns så trevliga människor här inne! Christian - jag har inte bössan ännu, tänkte gå och ropa på WB's auktion nu i helgen, och ville då just ha sån input. Så om man skulle gå på nån slags QR lösning - hur ska bössan se ut för att det ska vara så smärtfritt som möjligt? Om jag har uppfattat det rätt så verkar dom flesta bössor säljas utan optik. Vad ska jag kolla efter på bössorna för att hitta en som fungerar med mina framtida planer? Åker till Dallas på lite jobb här om några veckor och tänkte eventuellt köpa ett trjicon sikte där om jag hittar nån trevlig butik. Spelar det någon roll om det är en 25 eller 30 tub med tanke på mina önskemål om möjlighet att byta? Misstänker att ringarnas storlek inte påverkar ett QR system, men lika bra att kolla... Tusen tack igen för all hjälp!
Publicerat November 3, 200916 yr OK, då blev det litet hypotetiskt; ropa in den bössa du vill, och det kommer att lösa sig på det ena eller andra sättet. Det finns möjliga lösningar för de flesta alternativen. Skall du ha en Micro, som bara behöver ett fäste, så är du inte begränsad av vad du köper för kikare. Skulle du välja en lång Aimpoint så blir det däremot till att potentiellt anpassa val av kikare litet. Många bössor säljs med kikare, men långt ifrån alla. Ett paket kan vara en bra affär, men behöver inte vara det...
Publicerat November 3, 200916 yr Författare OK,då blev det litet hypotetiskt; ropa in den bössa du vill, och det kommer att lösa sig på det ena eller andra sättet. Det finns möjliga lösningar för de flesta alternativen. Skall du ha en Micro, som bara behöver ett fäste, så är du inte begränsad av vad du köper för kikare. Skulle du välja en lång Aimpoint så blir det däremot till att potentiellt anpassa val av kikare litet. Många bössor säljs med kikare, men långt ifrån alla. Ett paket kan vara en bra affär, men behöver inte vara det... Ok! Tack för hjälpen. Återkommer när jag har ropat in en bössa och står där villrådig :-)