Publicerat November 3, 200916 yr Skulle jagat idag men det blev inställt. Åkte ut själv för o rasta kräken, han precis koppla loss wachteln när polisen ringde ang. en älgolycka utanför samhället. Bara till o avbryta o åka på den olyckan. Ensam stor ko skulle va påkörd, skärm skadad o älgen hade varit uppe på motorhuven på bilen. Älgen var omkull på vägen och haltade när den lämnade vägen, minst ett ben skulle vara av på älgen. En taxi körde bakom och såg alltihop. Det va han som ringde o anmälde olyckan som ska ha skett 10.30. Åkte dit med polare o hans karelare, tuff. Hittade omgående olycksplatsen, som vi står där så kommer taxin förbi och vi tar et snack med honom. Är i kontakt med jaktlagen runt omkring och vi får ut en passkytt också. Tuffe sätts på löpan o det syns tydligt att älgen har problem när den gått undan. Efter kanske 200m hör polaren att älgen gick loss framför oss i planteringen, jag hörde det inte… Går inte släppa för vi är väldigt nära järnvägen och väg 120 som vi precis lämnat. Vi spårar över banvallen och släpper jycken på andra sidan. Han drar iväg o det verkar stå still eller går väldigt långsamt. Som vi står där kommer ett tåg o tutar på oss… vi hör fortfarande ingen hund men det står still i alla fall enl. min Astro. Då kommer ett tåg till på andra hållet…. Va nog ett vettigt beslut o spåra förbi rälsen… Jycken är inte mer än 330m bort men inte fan hör vi nått? Polaren ringer vi upp Tuffes pejl o nog skäller han. Vi går ut på en grusväg o tar den mot skallet, tanken är att gå runt i rätt vind, ekipaget verkar stå nära vägen. Kommer fram till en storstammig skog o där ser jag älgen 80m in, tycker mig se ett ben slänga. Kommer inte åt den, vi går in närmare o Tuffes husse tar täten. http://www.niklasaren.se/film/tjur.wmv Älgen hade då lagt sig ner bakom en rotvälta. Inget snack om att det är den påkörda älgen, husse ser att benet slänger när den reser sig också o älgen som nu bytt kön till en tjur…. Får en 9,3:a i stickhålet o går omkull. Allt frid o fröjd, jakträttinnehavaren som stått på pass ansluter och han tar på sig att ta ur och forsla hem pinntjuren, eller 3-taggare va de iofs… Ringde upp taxichaffisen och hörde med honom ang kon… jo han va rätt säker på att de va en ko fast han kollade mest på tjejen som körde olycksbilen och hur hon klarade sig. Han va osäker på vilket ben det va som älgen haltade på också. Men helt säkert skulle det bara vara en älg. Lätt o bli skärrad o se fel, är fullkomligt övertygad om att vi fick tag på rätt älg trotts den bytt kön…
Publicerat November 3, 200916 yr påminner lite om en ko som blev skjuten i vårt lag förra året, 2 passkyttar skjuter mot den och båda bekräftar att det är en stor ko, hundföraren går mot hunden som fått älgen att ställas han säger bara fin ko ni har skjutit på den har riktigt 3 taggar så hördes det pang. Grattis till eftersöket, brukar du genomföra mycket trafik eftersök på dagen ?
Publicerat November 3, 200916 yr Författare Grattis till eftersöket, brukar du genomföra mycket trafik eftersök på dagen ? Nä, det är mestadels becksvart..
Publicerat November 3, 200916 yr Nä, det är mestadels becksvart.. Sådana som du får väl bara gå ut efter skymningen. Bra jobbat som vanligt. Antar att det var Jakobs hund?
Publicerat November 3, 200916 yr Författare Sådana som du får väl bara gå ut efter skymningen. Bra jobbat som vanligt. Antar att det var Jakobs hund? Jepp! han velade en del ang om vi skulle gå med ungtiken. Hon skulle nog fixat det med facit i hand men det hade ju varit dumt om det skitit sig på ett eller annat vis o vi använt unghunden. Fast då hade jag nog kunnat återuppta kontakten spårledes med min svarta idiot... men det hade nog hamnat i sumphål modell träsklägret dårå... Bjurbäcken ligger strax norrut o där är det faen inget kul o ta sig igenom...
Publicerat November 3, 200916 yr Jepp! han velade en del ang om vi skulle gå med ungtiken.Hon skulle nog fixat det med facit i hand men det hade ju varit dumt om det skitit sig på ett eller annat vis o vi använt unghunden. Fast då hade jag nog kunnat återuppta kontakten spårledes med min svarta idiot... men det hade nog hamnat i sumphål modell träsklägret dårå... Bjurbäcken ligger strax norrut o där är det faen inget kul o ta sig igenom... Är ett problem det här med att börja använda unghundar. Har ju haft 2 dödsök senaste veckan som Funny antagligen löst enkelt. Men ändå så säkrar man och tar surkärringen.