Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lättaste pilarna ?

Featured Replies

Publicerat

Nu skall jag ha en snabb båge och snabba pilar. Vilka pilar i spine 300 är de lättaste ? Jag vill skjuta fort och rakt, slippa lobba. Jag har kollat lite och hittat Carbon Express Maxima 3D som väger 8,2 gr per tum. Har någon hittat lättare ? Har även sett Nitro Stinger-pilarna i bågjaktskatalogen. De är lätta men fungerar idee'n ? En pil, koniskt formad, en spine som kan skjutas i alla (nästan) bågar oavsett hur starka de är ?

Publicerat
Nu skall jag ha en snabb båge och snabba pilar. Vilka pilar i spine 300 är de lättaste ? Jag vill skjuta fort och rakt, slippa lobba. Jag har kollat lite och hittat Carbon Express Maxima 3D som väger 8,2 gr per tum. Har någon hittat lättare ? Har även sett Nitro Stinger-pilarna i bågjaktskatalogen. De är lätta men fungerar idee'n ? En pil, koniskt formad, en spine som kan skjutas i alla (nästan) bågar oavsett hur starka de är ?

Ehh Lobba ?? vilka håll snackar vi om nu ??

Ska du jaga, och då på Åland t.ex. måste pilen väga minst 25gr säker blir det samma regler i sverige

Publicerat

Ju lättare en pil blir desto tunnare brukar ju godset i pilväggen vara. Med min matematik så borde ju ett tunnare gods tåla mindre stryk än ett något tjockare. Ska du bara ha en snabb pil så är ju inte vikten så mycket att orda om så länge du inte underskrider den rekommenderade pilvikten för din båge. Det brukar vara 5 grains per pund i dragvikt.

Men ska du jaga så är 25 gram den minsta rekommenderade och i många länder tillåtna pilvikten.

Gå efter piltillverkarnas rekommendationstabeller. Underskrid inte deras rekommendationer. Risk finns för att du kan skada dig själv om du skjuter för vek pil i din jakt på hastighet.

Publicerat
  • Författare

Just det ! De lättaste pilarna man kan jaga med. Det är de jag vill ha. Mina väger 425 gr. Jag har provat lite längre Full Metall Jacket på 490 gr och vist blir det skillnad i träffläge på 30 och 40 meter. Farten avtar och de lättare pilarna går förbi i anslagsenergi. En rakare pilbana kan bara inte vara fel och speciellt inte vid jakt. Snabb avståndsbedömning är svårt. Så lätta pilar som möjligt och tillåtet.

Publicerat

Pilarna får ju inte underskrida 386 grain, vilket är ca 25 gram.

Och du ligger på ca 27.5 gram vilket är fullständigt normalt!

Ligger hastigheten på runt 260-270 fps så kan du utan problem ha 1 siktpinne ut till 25 meter!

Skjut in siktet på 23-25 meter så täcker du alla jaktliga skjutavstånd.

Jaktavstånd är inga 40 meter som du skriver om, utan max 30.

Ett snittavstånd på jakt ligger på under 20 meter..

En lättare pil ger mer ljud från bågen vilket ökar risken för stringjump, alltså att djuret reagerar på ljudet från bågen och hinner flytta på sig. Att då skjuta på håll som 40 meter, oavsett hur snabb pil du har, kommer att öka risken för skadeskjutningar..

Måste du absolut ner till 25 gram så byt spetsvikt till nått lättare!

Jag har själv skjutit Nitro-Stinger pilarna och de fungerade alldeles utmärkt men jag har bytt till lite tyngre pilar..

Tunga pilar = lugnare och tystare båge!!

Publicerat

Hej

Min pilsetup: Maxima Hunter 350, 28" långa, 100 grain spets, 3st blazervanes

totalvikt 396 grain.

Peter

Publicerat
Pilarna får ju inte underskrida 386 grain, vilket är ca 25 gram.

Och du ligger på ca 27.5 gram vilket är fullständigt normalt!

Ligger hastigheten på runt 260-270 fps så kan du utan problem ha 1 siktpinne ut till 25 meter!

Skjut in siktet på 23-25 meter så täcker du alla jaktliga skjutavstånd.

Jaktavstånd är inga 40 meter som du skriver om, utan max 30.

Ett snittavstånd på jakt ligger på under 20 meter..

En lättare pil ger mer ljud från bågen vilket ökar risken för stringjump, alltså att djuret reagerar på ljudet från bågen och hinner flytta på sig. Att då skjuta på håll som 40 meter, oavsett hur snabb pil du har, kommer att öka risken för skadeskjutningar..

Måste du absolut ner till 25 gram så byt spetsvikt till nått lättare!

Jag har själv skjutit Nitro-Stinger pilarna och de fungerade alldeles utmärkt men jag har bytt till lite tyngre pilar..

Tunga pilar = lugnare och tystare båge!!

Håller med!

Fick en vansinnig tanke och började titta på aluminiumpilar!! ^_^

En liten nostalgitripp sisådär 10 år tillbaka. Men tror banne mig att tunga aluminiumpilar var lättare att trimma in.

Bågen blev tyst med ett aluminiumspett på 35 gram. Jag skjuter inte bättre med kolfiber. Hastigheten har bara ökat.

Aaaaaaaah! Easton XX78 2413! Det var tider det!

Men utbudet av alupilar är på väg att fasas ut till förmån för kolfiber.

Givetvis har kolfiber fördelar mot alu. Aldrig en krokig pil som behövde riktning. Men det ingick ju också i pysslandet med pilar. Att med en special tång sitta framför teven med ungarna och rikta alupilar.

Publicerat

Jo det är en himla skillnad på hur bågen låter när jag skjuter med mina XX75 -2315- alupilar och när jag skjuter med mina superlätta kolfiber typ 23 gram. Som natt och dag. Med alu-skaften uppför sig bågen på ett mjukt sätt men med kolfibret så känns bågen nervös och sprättig. Gäller båda mina C-bågar och även Recurven (med andra mjukare aluskaft) ^_^

Publicerat
Håller med!

Fick en vansinnig tanke och började titta på aluminiumpilar!! :wub:

En liten nostalgitripp sisådär 10 år tillbaka. Men tror banne mig att tunga aluminiumpilar var lättare att trimma in.

Bågen blev tyst med ett aluminiumspett på 35 gram. Jag skjuter inte bättre med kolfiber. Hastigheten har bara ökat.

Aaaaaaaah! Easton XX78 2413! Det var tider det!

Men utbudet av alupilar är på väg att fasas ut till förmån för kolfiber.

Givetvis har kolfiber fördelar mot alu. Aldrig en krokig pil som behövde riktning. Men det ingick ju också i pysslandet med pilar. Att med en special tång sitta framför teven med ungarna och rikta alupilar.

riktiga bågskyttar riktade aldrig med tång utan använde händerna, men det är klart att sånna sköt ju inte heller 2413 skaft..

Publicerat
riktiga bågskyttar riktade aldrig med tång utan använde händerna, men det är klart att sånna sköt ju inte heller 2413 skaft..

Jo, jag vet! Jag höll också på med händerna tills jag tröttnade. ;)

Det är ju inte bara 2413 man skjutit i sina dagar. Många dimensioner provade man. Favoriten blev till sist 2315.

Publicerat
  • Författare

Ok, nu har jag kollat runt lite och undrar om det ni säger verkligen stämmer eller bara är vandrande, gamla "sanningar". Jag hoppas att ingen tar illa upp av er gamlingar men har ni "bara" antagit eller räknat och undersökt ? :D Det är klart, har man skjutit tillräkligt många djur under årens lopp kanske man kan hävda beprövad erfarenhet.

Om man man letar lite i internetrymden så finner man tex att archeryevolution har testat Bowtech 82 Airborn med olika pilvikter och fått fram olika hastigheter och hur mycket de låter.

Pilvikt (g).......23.........27........31,7........35

m/s...............114.......105.......98...........93

Ljud dB..........93........90.........92...........92

Alltså ingen större skillnad i hur högt bågen låter om man skjuter pilar på 23g eller 35g i nämda båge. Men, som någon skrev "att kommer man upp i 260 f/s (87 m/s) är det bra." har man ju ännu tyngre pilar och/eller en äldre båge som i sig är djävulskt, dödligt tyst. Det dödligt tysta är ju till mycket stor del en trimmninsfråga. Har alla en riktigt bra trimmad båge ?

För egen del tror jag att skillnaden i ett par decibell är skit samma för ett rådjur. De kommer att höra din båge i alla fall oavsett om den sprakar iväg 87, 90 eller 93 dB. I så fall borde farten ha mer betydelse. Om bowtech-bågen gör ca 110 m/s med en 25 g pil så når pilen rådjuret på 20 m innom 0,185 s och på 30 m innom 0,27 s. Men om din båge "bara" gör 87 m/s så tar det hela 0,23 s att komma fram på 20 m och 0,34 s på 30 m. Med de senare siffrorn kan man inte ens skjuta människor utan att de hinner reagera mellan ljud och träff eftersom de snabba av oss har en reaktionstid på ca 0,2 s. Där emot kanske vi hör lite sämre och träffas i alla fall.

Mao, en snabbare pil borde rimligtvis ge mindre risk för stringjump och dålig träff än en tung pil i 260 f/s på 30 m. Den långsammare och tyngre pilen tar ju nästan dubbelt så lång tid på sig fram till målet. Det borde ha större betydelse om ett rådjur mobiliserar musklerna och sprätter till pga att den hört något "farligt" floppa till.

Låg pilvikt alltså ! Ja, men anslagsenergin då ? Oxså en myt verkar det som. Räkna ut kinetisk energi med hjälp av vikt och hastighet så är det inte så otroligt självklart att de tunga pilarna vinner. Bara med mycket knapp marginal ! Med sådana fakta känns det lite som taget ur luften att pilar för jakt på små rådjur måste väga 25 g. På korta avstånd leder visserligen de tunga pilarna, men bara marginellt och på lite längre håll (ca25 m) har de lättare passerat i kinetis energi men med en träffpunkt som är att föredra. Med sådan penetration som en jaktspets ger kan det inte ge några fördelar att skjuta rådjur med 448 gr-pilar i stället för de som väger 303 gr. Rådjur, hjortkalvar, harar och rävar kommer att tokdö i alla fall men bara snabbare med de lättare pilarna. Men, jägaren får mindre bry av en rakare siktlinje !

Bowhunt America har testat PSE Bowmadness XL med olika pilvikter. Mellan den tyngsta pilen och den lätaste skiljer inte mycket i kinetisk energi men 54 f/s i fart. Fabriksgjorda testpilar och en båge som är ställd på 70 pund och 29 tums draglängd.

28 tum pil............Skaft..........Pilvikt...........Kinetisk energi...........Pilhastighet

Easton XX78 2512....................10,3 Gr/tum...448 gr.........82.........287 f/s

Easton Full Mjkt 400...................10,2..........426............81,8.......294

Carbon Express Aramid KV 350....9.8..........415............81,3.......297

Carbon Tech Whitetail 56/80........9,5...........411............81,1.......298

Carbon Express Maxima H 350.....8,9...........398............80,6.......302

Easton ST Axis N-Fused 400.........9,0...........392............80,5........304

Beaman ICS Hunter elit 400.........8.4...........390............80,1.......304

Gold tip XT Hunter 55/75..............8,2...........385.............80,1.......306

PSE Radial X Weave Hunter 300....8,1...........376.............79,7......309

Easton Light Speed 400................7,4............363.............80,0......313

Gold Tipp Ultra Light Pro 400........7,4.............361.............79,0.....314

Carbon Tech Cheetah 400...........6,4.............346..............78,7......320

High Country Speed Pro Max........5,5............303...............78,3......341

(F....n vilket program att försöka göra en tabell i !!)

Då är det enda argumentet jag köper att tyngre pilar skulle ge en lugnare båge och på så sätt en bättre skytt. Det är i och för sig en träningssak men inget att underskatta. Det borde göra en längre båge mer hanterbar än en superkort jaktbåge. Resten i fart-, hastighets-, pilbane-, och anslagsenergifrågan är, om det bara gäller pluttiga, scandinaviska rådjur, som de säger på tv "-BUSTED !!"

Publicerat

Det är rätt Johan, på dom bara.. :D

Idag är minimivikten där tillverkarna ger garantier på bågen 350 grain (22,7 gram), eller 5 grain /pound. Är inte helt säker på om det alltid varit så tex när danskarna lade ribban på 25 grams pilar.

Nu är bågjakten etablerad i danmark och våra myndigheter har tittat på deras regelverk, därav 25 grams pil.

Tycker att du skall testa praktiskt ang ljud från lätt pil vs tung pil, låt kompisen skjuta din båge, stå bredvid och lyssna.

En hyfsat tyst båge kan vara det som gör att viltet står kvar efter du släppt pilen (min erfarenhet).

Själv tycker jag att 25 grams gränsen är för hög med tanke på att alla som vill jaga med pilbåge inte alltid har lång draglängd och tunga dragvikter, det borde räcka med en Joule gräns.

Ingen statistik av ett fall men rätt kul ändå,

känner en kille som sköt en älg med mek-spets och 350 grains pil, älgen gick 40 yards, så visst fungerar det med lätta pilar.

Snart kommer "moment-gubbarna" och säger att vi har fel B)

/s

Publicerat

Jag kan komma med en fundering i ämnet, fast jag inte är en moment-gubbe.

Alltså... i ett torrsläpp, utan pil, så fångar bågen upp all energi. Ju tyngre pilen är, desto mera av lemmarnas energi överförs till pilen. Någonstans på skalan blir det optimalt mellan fart och energi- övergång.

Självklart vore det lämpligt att pilen rörde sig med ljudets hastighet. Då kunde bågen få smälla hur högt den ville, ang. stringjump, men dit kommer vi nog aldrig. max möjliga IBO med 70# 30" 350grain lär ligga någonstans vid 390 IBO, då utan let-off.

Sedan vad gäller joule så behövs det ju inte mera än att spetsen passerar genom viltet.

En sak är att märka ! 350 IBO uppmätt är väl pilens utgångshastighet ?.... sedan sjunker hastigheten med avståndet.

Nåja ... jag är alltför grön för att diskutera detta................ :D

Publicerat

Man kan genom mätningar få fram en massa olika tal.

Anslagenergin är inte hela sanningen när vi pratar genomträngning i en djurkropp. Även pilens egenvikt påverkar detta.

En tung pil har många gånger förmågan att tränga djupare/rätt igenom en djurkropp än en lätt pil med samma eller högre joule. Då jag inte är nån fysiker så ger jag mig inte in och diskuterar vad detta kan bero på. Men under årens lopp när man testat en mängd uppsättningar så har man ibland sett hur en 25 grams pil som färdas i 285 fot/sekund fått stryk i genomträngning av en tyngre pil som färdats långsammare. Trots att den lättare pilen enligt uträkning har högre joule.

Fråga mig inte vad det beror på. Men förmodligen stämmer inte alltid uträkningarna mot vad som händer i en djurkropp.

Det kan vara så att en lättare pil tappar hastighet snabbare än den tyngre pilen. Även jaktspetsen utformning kan ge olika inträgning vid olika hastigheter och tyngd på skaften. En riktig djungel det här.

Ungefär som att jämnföra när man kastar en golfboll och en pingisboll. Pingisbollen är lättare och får en högre hastighet.

Golfbollen lämnar näven med en lägre hastighet men gör ondare att få i pannan. Den behåller mer av sin energi tack vare sin tyngd.

Tystheten kan man enklast testa genom att låta en polare stå brevid och lyssna. Visserligen kan man med fina mätare få decibel tal. Men det säger inget om vilken typ av ljud som framkallas. Ett snärtigt ljud från en snabb båge på 90 decibel kan många gånger upplevas högre än ett dovt dunk på 92 decibel från en annan båge. Ljudstryrkan är den samma men typen av ljud kan färdas olika långt och upplevas olika.

Huvudsaken är ju trots allt att man träffar och att bågen är så tyst som möjligt. Så länge vi skjuter med projektiler under ljudhastigheten så är det av stor betydelse. Sen att skillnaden är några få decibel eller joule är egentligen av enbart akademisk betydelse. Var träffen sitter spelar mer roll.

Jag har tidigare skrivit om mina erfarenheter under drygt 20 år.

En pilbåge som jag hade gjorde 207 fps. Jag bytte båge och den gjorde 240 fps. Upplevelsen av denna hastighetsökning var enorm. Jag fick dra ihop siktpinnarna och allt var helt underbart.

Men om man har en båge som idag gör 280 fps och sen byter till en som gör 315 fps så är det inte samma skillnad på siktskalan som mellan 207 och 240 trots att det handlar om lika mycket i hastighetsökning i fps.

Jag har själv testat att trimma upp bågen från 270 till runt 300 med lättare pilar. Men till min stora besvikelse hände inte ett skit på 20-30 meter med siktet. Jag kunde fortfarande använda samma inställningar på dessa avstånd. Däremot på 50 meter fick jag lyfta upp siktpinnen en aning.

Vad jag menar är att någonstans finns en optimal gräns för piltyngd och hastighet. Man kanske inte behöver skjuta med 40 grams pilar, men heller inte gå ner till under 20. Sanningen kan finnas någonstans där emellan.

Vi ska även komma ihåg att det är sällan prylarna det brister i. Den största bristen är alltid skytten.

Publicerat

Vad är tyngst? 1kg bly eller 1 kg bomull?

För att golf och pingisbollsexemplet skall vara rättvist skall de vid anslaget ha samma energi, det betyder att pingisbollen måste ha en mycket högre hastighet och det tror jag inte JS klarar av med sina tjejkast. ^_^

Det som kommer hända när pingisbollen träffar, är att bollen går sönder av kraften, till skillnad från golfbollen, samma med pilar, en tung pil håller ihop bättre när den träffar tex ben. (som JS redan kommenterat)

Nu har visserligen de lätta pilarna blivit bättre men jag tror ändå att ett tyngre skaft är starkare

Det finns en undersökning från D. Holt som visar att ökar man pilvikten från 300 grain till 600 grain har det absolut ingen betydelse i penetration, så här faller momentargumenten. Man bör antagligen skapa en ännu större skillnad i pilvikten för att momentet skall ha betydelse.

För min egen del har jag kommit fram till att en 30,5 grams pil är optimalt (280f/s), jag har en hyfsat flack pilbana på de avstånd jag jagar, bågen är tyst, liten vindavdrift på längre håll, starkt okänsligt skaft.

Men, med dagens lätta pilar kommer du skjuta igenom nästan allt vilt, framför allt rådjur, så mitt tips är att behåll dina lätta pilar men skaffa större jaktspetsar (1,5"-2,0").

/s

Publicerat

Kan det inte vara så att anslagsenergi är en sak och den kan man ju enkelt ränkna ut som vi vet

men genomskott/genomträngningen beror på vikten/massan i pilen och att en tyngre pil då har

mera moment än en lätt pil och orkar igenom pga just det.

Men visst kan man fälla rådjur,hjort och älg med pilar under 25 gram, detta betvivlar jag inte

men det är ju så att lagen här säger att minsta pilvikt ska vara just 25 gram och därför är inte lättare

pilar ett alternativ för mig.

ang ljudet, det är inte bara bågen som låter utan även pilens färd genom luften, det är mera den djuren hör

än bågen...

Publicerat

Lite detta jag är ute efter, det finns en faktor till (eller flera) än bara Joule

formula för kraft: Kraft= massa x acceleration

formula för moment: moment= massa x hastighet

formula för impuls: medelkraft x tid

Sen kan man säker titta till tröghetslära med, dvs friktion och sådana saker, men nu är man

nog inne på kursen för överambitiösa med allt för mycket tid till övers ^_^

Vid jakt och på våra korta håll är allt detta ganska så "point less" , men börjar man skjuta på mer än 30

meter så börjar det hända saker som påverkas av ljud med mera, på 40 meter eller mer hinner en hjort

förflytta sig med nästan hela sin kroppslängd på den tiden det tar för en pil att nå sitt mål (mer eller mindre)

Så en tung pil faller och tappar fart snabbare än en lätt pil på långa håll, här kommer väl motstånd och gravitation

in i bilden antar jag som total lekman på det fysiska planet. Men den torde ha en rakare bana tackvare sitt moment och tyngd

medan en lätt pil påverkas lättare av vind t.ex. och får en innstabilare flykt. jag UNDERSTRYKER att jag spekulerar

nu altså, säger inte att det är så, kanske någon här går på KTH eller nått som kan förklara detta...

Publicerat
Vad är tyngst? 1kg bly eller 1 kg bomull?

För att golf och pingisbollsexemplet skall vara rättvist skall de vid anslaget ha samma energi, det betyder att pingisbollen måste ha en mycket högre hastighet och det tror jag inte JS klarar av med sina tjejkast. ^_^

Törs du låna ut ditt pannben så kan vi prova? ;)

Men nån form av fördel har man när man t.ex jagar tjockhudingar i Afrika och ibland rekommenderas att ha pilar som väger 1000 grains. Man kan säkerligen komma upp i samma joule med en lättare pil och högre hastighet.

Men det är som vissa skribenter i USA säger: Nothing stops a running train!

Nu är inte jag någon hängiven förespråkare av tunga pilar, utan man får helt enkelt göra en avvägning. När vi pratar om så små djur som rådjur så är det i stort sett inga problem oavsett pil. Däremot är det som du säger att man gott och väl kan satsa på mekaniska spetsar med de största skären. Då ökar man andelen blodkärl som träffas.

När man t.o.m fäller älgar med mekaniska spetsar som Rage så förstår alla att rådjuren inte står emot mycket. Med min utrustning skjuter jag pilen rätt igenom ett rådjur oavsett vinkel. I Danmark sköt jag redan för 12 år sedan rätt igenom ett rådjur på 15 meters håll. In i ryggslutet och ut i stickstaden. Rådjuret gick 8 meter.

Däremot vågar jag påstå att du märker ingen skillnad på siktpinnarna på jaktmässiga håll 20-30 meter om du går från 270 fps till 320 fps. Som jag sa tidigare så har jag testat detta och blev lite besviken på hur lite denna hastighetsökning gjorde i pilbanan på korta håll. Skjuter man långa håll som på 3D tävlingar så är det en annan sak. Man märker det på siktskalan när avståndet ökar över 40 meter. Då kan man krympa avståndet mellan siktpinnarna rejält.

En annan aspekt är att en hastighetsökning kräver bättre skjutform av dig. Skyttet blir känsligare för eventuella avfyringsfel när du drar upp hastigheten. Så det handlar i slutändan enbart om du träffar som du ska. Du ska aldrig byta precision mot hastighet. Tittar man på tavelskyttar som skjuter på långa håll och kända avstånd så föredrar de flesta en compound med ganska moderata camhjul eller ibland runda hjul just för att de skjuter så förlåtande.

Publicerat
Så en tung pil faller och tappar fart snabbare än en lätt pil på långa håll, här kommer väl motstånd och gravitation

in i bilden antar jag som total lekman på det fysiska planet. Men den torde ha en rakare bana tackvare sitt moment och tyngd

medan en lätt pil påverkas lättare av vind t.ex. och får en innstabilare flykt. jag UNDERSTRYKER att jag spekulerar

nu altså, säger inte att det är så, kanske någon här går på KTH eller nått som kan förklara detta...

Ja, det finns åtminstone en kille som inte håller med dig om att en tung pil tappar hastighet snabbare:

Just vikten gör att den behåller hastigheten bättre på lite längre håll:

Now let’s look at what really matters in bowhunting — downrange power. At 40 yards, the light arrow travels at 265 fps, the heavier arrow 245 fps. The speed difference in the two shafts is nearly the same, however, the light arrow has slowed down 15 fps, compared to 10 fps of the heavier arrow since the time of take off.

5 fot per sekund är för mig mest akademiskt svammel och har inte någon som helst betydelse i praktiken. Svårt det här med de fysikaliska lagarna! ^_^

Läs hela utlägget här: http://www.realtree.com/community/photoEssay.php?ID=241

Publicerat

Jag drar mig till minnes en tävling i Tyresö för många år sedan. En kille hade custombyggt en compound och sköt med pilar som vägde 3 grains per pound dragvikt. Hans utrustning mättes till 323 fps och det var hiskligt snabbt med tanke på att vi "normala" endast sköt som mest runt 260 fps eller runt omkring det.

Men inte vann han tävlingen med sin snabba båge. Det handlar ju trots allt om så mycket mer än bara projektilhastighet.

Per-Erik vann, jag tvåa och Jonas trea. Killen med den snabba bågen hittade vi inte ens bland de tio bästa.

Publicerat
Ja, det finns åtminstone en kille som inte håller med dig om att en tung pil tappar hastighet snabbare:

Ja/nä säger inte att det är så, bara spekulerar altså, e ju ingen fysik proffesor :mad:

Publicerat

En sak som det talas lite om vad gäller fps och långskott är hur pilen sedan uppför sig i flykten. Om pilen börjar vobbla eller uppför sig illa så bromsas den in mycket fortare. En pil som ställer sig det minsta på tvären, fångar upp mycket mera luft, än en som går spikrakt.

Därför är det så noga med rätt nockhöjd och centrering + ett bra släpp. Samt att pilen är rätt balanserad, är rätt fenad samt att spetsen/bladen skär jämnt i luften.

Därför borde fps räknas efter typ 25 meter+ , inte där pilen lämnar bågen. Kan ju bli så att en snabb båge med låg stränghöjd i.o.f.s. kastar iväg pilen med 240fps+ men med en nervös pil som går orent .... medan en båge med högre stränghöjd 225 fps , ger en pilgång som är ren och fin. Så vid 40 meter så har den bågen som är långsammare vid släpp knaprat in och är t.o.m. snabbare än "värstingbågen" . :mad:

Publicerat
En sak som det talas lite om vad gäller fps och långskott är hur pilen sedan uppför sig i flykten. Om pilen börjar vobbla eller uppför sig illa så bromsas den in mycket fortare. En pil som ställer sig det minsta på tvären, fångar upp mycket mera luft, än en som går spikrakt.

Därför är det så noga med rätt nockhöjd och centrering + ett bra släpp. Samt att pilen är rätt balanserad, är rätt fenad samt att spetsen/bladen skär jämnt i luften.

Därför borde fps räknas efter typ 25 meter+ , inte där pilen lämnar bågen. Kan ju bli så att en snabb båge med låg stränghöjd i.o.f.s. kastar iväg pilen med 240fps+ men med en nervös pil som går orent .... medan en båge med högre stränghöjd 225 fps , ger en pilgång som är ren och fin. Så vid 40 meter så har den bågen som är långsammare vid släpp knaprat in och är t.o.m. snabbare än "värstingbågen" . ^_^

En wobbling eller annan störning i pilflykten är förmodligen mest märkbar i direkt anslutning till bågen. Det är ju där störningen uppstår vid en eventuell kontakt mellan fenor och båge. (Hur nu whisker biscuit hyllan kan funka! Men där är nog störningen 100% och varje fena påverkas). På längre håll borde denna wobbling avta eftersom fenorna gärna vill räta upp och korrigera pilflykten. Däremot kan en jaktspets som inte sitter rakt påverka pilflykten ända ut. En spets som inte är exakt rakt monterad gör att pilen "drar" åt något håll.

Kan varken bekräfta eller dementera din teori om hur det förhåller sig med hastigheten. Men troligen är det en fördel om pilen flygger så rent som möjligt enligt de parametrar som du nämner. Det är ju därför som man trimmar och skjuter grupperingar på långa håll.

Publicerat

Jag kan inte så värst mycket om just compoundbågar och pilar men jag har pluggat en del fysik, aerodynamik, utformning av flygplansvingar, propellrar och sådant.

Det gör att jag tror mej kunna vissa saker .. men ibland blir det helt fel. En som har skjutit båge i 20-30 år har mycket mera kunskap i ämnet än en som har läst sig till fakta. :wub:

Publicerat

Nåväl,, så länge man träffar och dödar de man skjuter på, spelar det kanske mindre roll,, eller