Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5-6,5ai långhålls bössa

Featured Replies

Publicerat

söker nån som kan brotscha om min 6,5x55 till 6,5 ai,med rakjustering av låda m.m gärna ungerfär prisklass och om det kan bli problem med matningen det är ju ett löst 5skottsmag med rakt magasin alltså inte kryssmagasin.

vapnet är från början en tikka 658 popular contiental men tung pipa ombyggd till långhåll, stocken är en supersporter ombyggd för att passa mitt system. på bilden med falcon menace 4,5-18x56, nu sitter det ett viper 6-24x56

mvh martin

post-4526-1257267120_thumb.jpg

Publicerat
söker nån som kan brotscha om min 6,5x55 till 6,5 ai,med rakjustering av låda m.m gärna ungerfär prisklass och om det kan bli problem med matningen det är ju ett löst 5skottsmag med rakt magasin alltså inte kryssmagasin.

vapnet är från början en tikka 658 popular contiental men tung pipa ombyggd till långhåll, stocken är en supersporter ombyggd för att passa mitt system. på bilden med falcon menace 4,5-18x56, nu sitter det ett viper 6-24x56

mvh martin

post-4526-1257267120_thumb.jpg

Det fixar nog dem flesta smeder priset vågar jag inte säga men några tusenlappar blir det nog, så frågan blir hur skjuter pipan idag och hur många smällar har den gått?

Kanske är ide´att köpa en ny pipa om du ändå ska kosta på bössan tror matningen ur ett radmagasin kommer att fungera bra även med AI men vänta dig inte några underverk för en standard 6,5x55 är en mycket duglig långhållskaliber med lämpliga kulor.

Publicerat

Måste fråga, varför en AI?

Publicerat

det stora pluset med AI är om man vill ha 140 gr till klass ett med råge samt få bra ös med tyngre kulor annars räcker 6,5x55 bra tycker jag.

men det är ju även en lite roligare kaliber om man är less på 6,5x55.

Publicerat
  • Författare

pipan skjuter riktigt bra, den har väl gått ca, 1000 skott så det kanske är bättre å lägga pengarna på en ny pipa och längre,

varför Ai, tja gillar fart både till långhåll och för jakt.

visst 6,5x55 är en riktigt bra långhållare för tavelskytte, det är det få kalibrar som slår tycker jag om man inte ska upp på över 1000 meter...eller behöver en riktig knuff där ute...

skjuter med diamondline kulan 130grn, 45.5 grn 204, är faktiskt riktigt nöjd men som vanligt så käka oxfile varje dag så blir det långtråkigt. ler...

nån som har koll på vad för pipa (shilen har jag funderat på) och hur lång är för lång....kan tänka mej att mrp skulle funka eller andra lånsamtbrinnande krut...

bara mina...fem..

Publicerat

Är det höga farter du är ute efter bör pipan givetvis vara lång, Shilen har pipor upp till 32" det blir väl lite väl långt om bössan skall användas till något annat än enbart banskytte. Håller själv på med en långhållsbössa i 6,5-06 till den valde jag en 28" lothar walther pipa med 9" Twist det känns rätt lagom hoppas börja testa den nästa vecka.

Publicerat

Hej,

visst kan det finnas skäl att fundera på en 6.5x55 AI. Nu skall skillnaden mot en "vanlig" 6.5x55 inte överdrivas (räkna med ca 30 m/s extra hastighet med samma tryck). Däremot kommer behovet att trimma hylsor minska betydligt eftersom en 6.5x55 AI inte alls sträcker sig lika mycket som en 6.5x55.

Däremot är jag lite tveksam till det förnuftiga i att rikta lådan utan att man samtidigt byter ut pipan, framför allt eftersom extrakostnaden för en ompipning blir förhållandevis låg när man ändå plockat ned lådan och sätter brotschen i pipämnet.

När det sedan gäller pipans längd så kan nog bara du svara på vilken kompromiss som är rätt för dig. Skall man jaga med bössan skulle inte jag ha längre pipa än 24-26" medan en renodlad banbössa kan ha en pipa på 28-30" (med dessa längre piplängder vinner du i runda slängar ytterligare 30 m/s).

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Läste 6,5-06 när jag skrev det där -_-

Som Henrik skrev så blir kostnade oskäligt hög utan att snåla in på en ny pipa även om den gamla skjuter som en gud. Lovar att en ny inte skjuter sämre och då har du lättare att hålla koll på historiken på pipan. Annars så har den bara gått 1000 skott så har du mycket pipliv kvar om du behåller den som den är. Fast hur skoj e det då ^_^

Publicerat

Smartast är nog att bara nöta vidare med den men det är ju sååååå tråkigt svar skulle nog börja med att enbart brotscha den till AI och skjuta slut på pipan. Sedan kan du rikta den då pipbytet blir aktuellt och då har du även fått erfarenhet om kalibern så om den var lämplig är det bara att gänga på en ny lång pipa i samma

Publicerat

enbart ombrotschning ligger nog på 1800-2000 riksdaler.