Jump to content

Hur mycket kan man jaga med en valp/unghund

Recommended Posts

Hej

Jag har en 8 månaders TJT som jag börjat släppa sen drygt en månad tillbaka, då jag har ett ganska flexibelt arbete så kan jag vara ute med honom flera dagar i veckan ibland om jag vill.

Är detta något man bör undvika vi så här låg ålder eller är det bara att köra på så länge han verkar tycka det är kul och har ork?

Är lite orolig över att jag ska köra för hårt med honom fysiskt, jaktmässigt och kanske till och med att man bygger ett behov som man sedan kanske inte kan uppfylla ständigt.

Sen till en annan fråga.

För tillfället håller han i och driver upp mot ca: 10 min vilket känns ok eftersom jag vill ha drevtider om 20-40 min på sikt.

Men jag funderade lite på söket, hur stora sök har ni på era TJT. Med Gps:ens hjälp har man ju väldigt bra koll på hur lång bort man har hunden.

/Marcus

Hej

Jag hade nog tagit det lite lungt första året, inte kört han slut utan bara ett drev eller två vid varje tillfälle. De har du nog igen sen både på drevtider och jaktlust. Sen dom första åren för mig så var det mer att han jagade än att han drev djuren, så de kan ta sin tid innan dom lugnar sig. Gå i skogen så han får skogsvana och känna marken är nog inte fel heller, även under jaktsäsong. Min är inte så vid i söket 100 meter kanske utan slag.

Som Tjt-ägare har du möjlighet att få en mkt bra hund men det förutsätter att du också har en god lydnad på din hund. Om lydnaden sitter och hunden är arbetsvillig kan du jaga på. Var dock rädd om hunden då den fortfarande är mentalt omogen.

Erik

Vad gäller drevtiderna så tror jag inte att dom kommer att bli mycket längre än vad dom är idag. Driver hunden 10min och är 8månader så är risken stor att drevtiderna kommer att ligga där. Kan man utan risk jaga med en unghund på 8 månader? Att man kan jaga vet du ju själv, men utan risk? Det är alltid en risk att släppa hunden i skogen och en unghund är ännu större risk att det går åt H-E. Är hunden mogen, dvs hittar hem och håller god kontakt med dig så ser jag inga problem med jaktträningen. Terriers brukar vara tidiga och bör ej jämföras med större (slöare) hundar. Mina hundar brukar jag släppa lite lugnt när dom är runt halvåret gamla, just för att få skogsvana och kolla så hundarna driver med skall osv. Viktigt är dock att det blir på hundens egna vilkor, dvs små korta pass och hellre vara ute i skogen ofta än sällan och länge. Jag tror du är inne på helt rätt spår, men var vaksam på hur hunden agerar i skogen, skynda långsamt så löser det sig säkert.

Vad gäller drevtiderna så tror jag inte att dom kommer att bli mycket längre än vad dom är idag. Driver hunden 10min och är 8månader så är risken stor att drevtiderna kommer att ligga där. Kan man utan risk jaga med en unghund på 8 månader? Att man kan jaga vet du ju själv, men utan risk? Det är alltid en risk att släppa hunden i skogen och en unghund är ännu större risk att det går åt H-E. Är hunden mogen, dvs hittar hem och håller god kontakt med dig så ser jag inga problem med jaktträningen. Terriers brukar vara tidiga och bör ej jämföras med större (slöare) hundar. Mina hundar brukar jag släppa lite lugnt när dom är runt halvåret gamla, just för att få skogsvana och kolla så hundarna driver med skall osv. Viktigt är dock att det blir på hundens egna vilkor, dvs små korta pass och hellre vara ute i skogen ofta än sällan och länge. Jag tror du är inne på helt rätt spår, men var vaksam på hur hunden agerar i skogen, skynda långsamt så löser det sig säkert.

De första gångerna han drev stod jag bara kvar på platsen och vänta in honom, nu har jag börjat varva med att han ibland får söka upp mig ( då går han tillbaks där vi skildes åt, för att sedan följa upp mig i mina spår) och ibland kallar jag in honom med visselpipan när jag ser att han är på väg tillbaka. Och så beröm och något gott när han kommer in.

Detta har funkat klockrent varje gång hittills!!

Vad menar ni med det här med att "lydnaden sitter" jag tycker att han är rätt duktig för att vara 8mån och terrier i vardags-situationer men jag tror ju inte att jag skulle lyckas att "blåsa av honom" på ett drev.

Får han tag i et kattkräk tex så är en målvaktsräddning den enda inkallningen som funkar..

De första gångerna han drev stod jag bara kvar på platsen och vänta in honom, nu har jag börjat varva med att han ibland får söka upp mig ( då går han tillbaks där vi skildes åt, för att sedan följa upp mig i mina spår) och ibland kallar jag in honom med visselpipan när jag ser att han är på väg tillbaka. Och så beröm och något gott när han kommer in.

Detta har funkat klockrent varje gång hittills!!

Vad menar ni med det här med att "lydnaden sitter" jag tycker att han är rätt duktig för att vara 8mån och terrier i vardags-situationer men jag tror ju inte att jag skulle lyckas att "blåsa av honom" på ett drev.

Får han tag i et kattkräk tex så är en målvaktsräddning den enda inkallningen som funkar..

Det är nog få som kan kalla in en tjt på drev jag vet en som sa han kunde det, jag kan det inte. Jag tror personligen inte på FÖR mycket lydnad det kan nog gå fel med. Räcker nog med normal och att istället ha bra kontakt och att dom gillar en. Beröm efter ett bra drev tror jag också är viktigt (godis vette f-n förstås :ph34r: )

Ja dom är ju inte direkt husdjurs rena från början min var nära att stryka med ett par gånger bland kor med koppel och i hästsvansar men nu är det över som tur är, även katter är det lugnare med.