Publicerat November 3, 200916 yr Hittat en intressant beg. dubbelstudsare (sidolås) men det står inget tillverkarnamn på bössan vad jag & försäljaren såg. Det enda jag hittade var fem ringar arrangerade som OS ringarna med MA.PI.Z (?) och detta stod under topplevern och stämplat i underkant av pipblocket. Den angavs vara en V Sarasquetta men vad jag hört så skall dessa bössor stämplas med VS intill en krona (han lär varit leverantör till Spanska kungen?). Bössan var i bra skick med skenmontage. Nån som har en aning vem som tillverkat denna bössa och ett ev.värde.
Publicerat November 3, 200916 yr Hittat en intressant beg. dubbelstudsare (sidolås) men det står inget tillverkarnamn på bössan vad jag & försäljaren såg. Det enda jag hittade var fem ringar arrangerade som OS ringarna med MA.PI.Z (?) och detta stod under topplevern och stämplat i underkant av pipblocket. Den angavs vara en V Sarasquetta men vad jag hört så skall dessa bössor stämplas med VS intill en krona (han lär varit leverantör till Spanska kungen?). Bössan var i bra skick med skenmontage. Nån som har en aning vem som tillverkat denna bössa och ett ev.värde. Njae, det räcker dåligt för att ens definiera var den är gjord sett till land. Kolla efter fler provstämplar. De spanska hittar du här Spanska proofmarks. Men det kan lika väl vara ett annat land..... Om den är spansk - vilket jag inte är säker på - så är det inte mycket tröst att en viss tillverkare gjort den. I princip alla tillverkare "prostituerade sig" och gjorde diverse av mindre bra kvalitet likväl som det bästa som man kan hitta. Man måste syna dessa noga hur som. /T
Publicerat November 3, 200916 yr Författare Njae, det räcker dåligt för att ens definiera var den är gjord sett till land. Kolla efter fler provstämplar. De spanska hittar du här Spanska proofmarks. Men det kan lika väl vara ett annat land.....Om den är spansk - vilket jag inte är säker på - så är det inte mycket tröst att en viss tillverkare gjort den. I princip alla tillverkare "prostituerade sig" och gjorde diverse av mindre bra kvalitet likväl som det bästa som man kan hitta. Man måste syna dessa noga hur som. /T Fick inte länken att funka men det ska nog lösa sig. Jag tar nog med kameran och fotar provstämplar mm. Skulle jag gissa på tillverkningsland så vore det snarare Tyskland eller Österrke för bössan har Kersten (?) lås och förstärkning på baskylsidorna likt en Merkel/Ferlach bössa. Jag kanske ska nämna att det är en bock bössa i kaliber 9,3X74R.
Publicerat November 4, 200916 yr Fick inte länken att funka men det ska nog lösa sig. Jag tar nog med kameran och fotar provstämplar mm. Skulle jag gissa på tillverkningsland så vore det snarare Tyskland eller Österrke för bössan har Kersten (?) lås och förstärkning på baskylsidorna likt en Merkel/Ferlach bössa. Jag kanske ska nämna att det är en bock bössa i kaliber 9,3X74R. Njae, nu har spanjorerna kopierat var enda stil som finns - och lite fler så.... AYA gör ett bocksidolås på baskyler från Merkel bla. Prova denna då, det är rotnivån. www.shotguns.se Stämplarna ligger land för land under proof marks. /T
Publicerat November 4, 200916 yr Författare Njae, nu har spanjorerna kopierat var enda stil som finns - och lite fler så.... AYA gör ett bocksidolås på baskyler från Merkel bla.Prova denna då, det är rotnivån. www.shotguns.se Stämplarna ligger land för land under proof marks. /T Tackar, ska försöka hinna kolla på bössan redan idag.
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Ok, då har jag lite mer fakta: bössan är byggd i Italien (Gardone) 1976.
Publicerat November 6, 200916 yr Ok, då har jag lite mer fakta: bössan är byggd i Italien (Gardone) 1976. Säger dessvärre inte mycket, lite som att säga gjord i Birmingham 1935..... Inget annat? Bilder på stämplarna? /T
Publicerat November 6, 200916 yr Det enda jag hittade var fem ringar arrangerade som OS ringarna med MA.PI.Z (?) Ok, då har jag lite mer fakta: bössan är byggd i Italien (Gardone) 1976. http://www.zanardini.com/ Första träffen på Google.
Publicerat November 6, 200916 yr Författare http://www.zanardini.com/Första träffen på Google. MAPIZ och ringarna ser faktiskt ut att stämma men gravyr, stock mm är inte riktigt rätt men å andra sidan är ju bössan 33år.
Publicerat November 7, 200916 yr MAPIZ och ringarna ser faktiskt ut att stämma men gravyr, stock mm är inte riktigt rätt men å andra sidan är ju bössan 33år. Gåtan sannolikt löst, att den inte finns i produktportföljen i dag ska man ju inte förvåna sig över. För 33 år sedan gjordes väl Volvo 140..... Sedan har de flesta italienare gjort serier som avviker från deras egna modeller om en inköpare begärt lite volymer, så man kommer förr eller senare att hitta modeller som inte verkar finnas. I synnerhet i sverige hittar man ofta budgetmodeller med mindre eller taffligare gravyr tex som man annars inte ser..... /T
Publicerat Maj 28, 201016 yr Författare Ok, idag tog jag mod till mig och körde in till handlaren. Jag hade med AyA:n och sa att om vi skulle byta så blev det ett rakt byte och efter en stund så sa handlaren ok till min förvåning. Fan vet vem som lurade vem???? Nåja, morrgondagen får användas till provskjutning så får vi sen om bössan samskjuter. Bild på saken...
Publicerat Maj 28, 201016 yr Ok, idag tog jag mod till mig och körde in till handlaren. Jag hade med AyA:n och sa att om vi skulle byta så blev det ett rakt byte och efter en stund så sa handlaren ok till min förvåning. Fan vet vem som lurade vem???? Nåja, morrgondagen får användas till provskjutning så får vi sen om bössan samskjuter. Bild på saken... SWEET!!!
Publicerat Maj 28, 201016 yr Författare SWEET!!! Tack, men jag vänta till jag vet att den skjuter bra innan jag ropar hurra!!!
Publicerat Maj 29, 201016 yr Författare Första försöken att hitta rätt laddning. Jag har bara 15g Oryx hemma så det fick bli den kulan och sämre kunde det gått. Testskjutningen sker på 30 m för kikarsiktet är inte injusterat. Jag använder VV 140 62gn men underpipan verka gå högre än ovanpipan så jag trycker i lite mer krut så får vi se vad som händer...
Publicerat Maj 29, 201016 yr Författare ... hmmmm, nu ligger över och underpipa rätt i höjd men underpipan ligger konstant till vänster. Nu får jag nog byta krut för detta verkar inte funka. Nån som har några ideér??? kan förövrigt säga att sista laddningen var ganska manlig i rekylen.....
Publicerat Maj 29, 201016 yr Författare Norma 203-b 62gn... Jag avbröt skjutningen för jag märkte att tändstiftet på överpipan hänger sig och blir ute vilket kan ge otrevliga konsekvenser vid laddning. Det gick att trycka tillbaka tändstiftet ganska enkelt så det är säkert bara att smörja upp lite men jag tycker nog att det kan handlaren göra... Här ligger skotten bra i sida men underpipan ligger lågt men fan vet om det inte är just så det ska se ut på 30 m. Jag vill minnas att underpipan är reglerad så att den är stigande gentemot överpipan så på 75m borde de slå på samma ställe men jag kan ha fel....
Publicerat Maj 30, 201016 yr Författare Testsköt på 75m idag. Blev väl inte helt som jag tänkt men bössan är ju jaktbar i a f med den högre laddningen (64gn 203B ). 55mm mellan skotten funkar ju även om jag vill ha ner det ytterligare. Jag retar mig på att underpipan konstant ligger till vänster om ovanpipan. Å andra sidan så är bössan väldigt svår att skjuta prick med eftersom trycket är så hårt. Därför kanske man ska ta resultatet men en viss nypa salt. Oventenskaplig undersökning vissade på ca 3 kg tryck på underpipa och ca 2,5kg på ovanpipan. Blir nog till att få justerat.