Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga egen åtelklocka...

Featured Replies

Publicerat

Har hört en del olika ider och konstruktioner om hur man bygger ihop en egen billig variant av åtelklocka. Vore intressant om någon här ville berätta om sin egen lösning med bilder eller ord för hur jag skall kunna efterlikna en bra och hållbar lösning.

Kamera e ingen ide tyvärr i nuvarande marker...springer kort och gott för mycket folk där för att jag skall få ha mina prylar ifred...och även en billig variant e nog så kostsam när den blir förstörd av en irriterad tysk eller nedmonterad... :wub:

Hoppas ni har lösningarna?!

// Wuffe

Publicerat
Har hört en del olika ider och konstruktioner om hur man bygger ihop en egen billig variant av åtelklocka. Vore intressant om någon här ville berätta om sin egen lösning med bilder eller ord för hur jag skall kunna efterlikna en bra och hållbar lösning.

Kamera e ingen ide tyvärr i nuvarande marker...springer kort och gott för mycket folk där för att jag skall få ha mina prylar ifred...och även en billig variant e nog så kostsam när den blir förstörd av en irriterad tysk eller nedmonterad... :D

Hoppas ni har lösningarna?!

// Wuffe

Jag kan tänka mig en kronograf där tidtagningen sätts igång av nån form av utlösnings mekanism så avläser du hur länge sen den sattes igång. Ett stoppur är ju billig (69:- på Claes Ohlson) o utlösningen kan ju vara en snubbelstråd av nån form.

Publicerat

En billig analog väckarklocka, en bit fiskelina.

Knyt linan runt batteriet och rigga linan i en brödback eller nåt. När sen grisarna petar undan backen så ploppar batteriet ut och klockan stannar.

Publicerat

Som mobbohman skrev, fungerar fint. jag gjorde så att jag köpte ett gäng analoga klocker på clas ohlsson, 6st, 3 till varje åtel. Slog ner en kluven ene pinne, sådana som man använder till att kanta rabatter med, slog i 2 spik som klockan vilade emot med urverket mot stolpen och batteriet utåt, spände ett buntband runt.

Tejpade på en spunnen dacron lina med silvertape i batteriet och fäste i någon fodertunna eller nedslagen pinne ca 2dm över marken och för att klockan skall klara väder och vind mer än en natt så trädde jag över en plasthandske.

Grisarna käkade upp två av klockorna efter en tid :P^_^

Att jag använde 3 klockor var för att få lite hum om hur länge dom uppehöll sig på åtlarna och vilken åtel dom besökte först, dom änvänder ju för det mesta samma stig när dom rör sig mellan två platser så det var bara upp med målsnöret och fick ett mönster klart för mig.

Publicerat

Analoga klockor och fiskelina 0.45mm använde jag mig också av till en början. Finns billiga klockor lite överallt för 50-60kr. Glöm bara inte klockhuset för att skydda klockan mot regn och grisar.... Kan jag säga att de fungerade klockrent! ^_^

Publicerat
;)
Analoga klockor och fiskelina 0.45mm använde jag mig också av till en början. Finns billiga klockor lite överallt för 50-60kr. Glöm bara inte klockhuset för att skydda klockan mot regn och grisar.... Kan jag säga att de fungerade klockrent! ;)
:D:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
Publicerat
  • Författare

Tackar fdör tipsen, blir en sväng till någon lågpriskedja och införskaffa lite klockor ;)

Publicerat

Kolla IKEA där köpte jag min åtelklocka/väckarklocka...bra för att den är omgärdat av ett tjockt plastskydd och är således hyfsat vattentät....

Publicerat
Kolla IKEA där köpte jag min åtelklocka/väckarklocka...bra för att den är omgärdat av ett tjockt plastskydd och är således hyfsat vattentät....

På din åtel behöver du ju inte vara orolig för att grisarna ska äta upp dom iaf... Har väl inte vart en gris där sen Hjälmarn brann :)

Publicerat
På din åtel behöver du ju inte vara orolig för att grisarna ska äta upp dom iaf... Har väl inte vart en gris där sen Hjälmarn brann :D

Mohahaha nu ska du inte vara avundsjuk att jag bara behöver åka typ 2 min innan jag är framme vid min välbesökta åtel....medans du måste typ planera in minst två tankstopp och några dagars ledighet innan du når din..Men olika falla ödets lott..Kom ihåg bara Var inte bitter =)

Publicerat

rusta, 49kr batterier ingår ej men de går o leva med. får välja mellan 4 olika färger. blir en limegrön för min del till rävåteln :mad:

klockan står inomhus men annars kan de rekommenderas en låda av trä. med avfuktare i. så håller den i evigheter klockan!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Efter att nu grisarna dragit sönder fiskelinan flertalet ggr. och nu sist även brottat ner klockannordningen blir det andra bullar....dvs. längre vakpass och snabba skott :P