Publicerat November 4, 200916 yr Jag letar efter en varmintammunition med liknande ballistik som Norma jaktmatch 3,6gram och Oryx 3,6 gr. Jag har fått dem att sammskjuta i min Sako Hunter 222r. Nu vill jag ha en varmintkula som beter sig likadant. Jakt på räv på gärden och ev någon skräpfågel är syftet. Några tips? Jag har inte hamnat i handladdningsträsket än. Om ingen hyllammo finns mottas laddförslag så får jag åka över till kamraten och prova. MVH H
Publicerat November 4, 200916 yr Här är två. Har använt norma 200 krut, norma hyllsor,cci br-4 small rifle tänthattar. Trimmat hyllsorna till 43mm. Speer tnt 50gr kula,laddning 21gr,hela patronens längd 55mm. Sköt på 100m,spridning 3mm,3 skott. Hornady v-max 55gr kula,laddning 20gr,hela patronens längd 56mm. Sköt på 100m,spridning 5mm,3 skott. Mvh.
Publicerat November 4, 200916 yr Ett tips kan jag komma med. 50gr Ball tip 21,5 gr Norma 201 Kommer inte exakt ihåg col men det kan jag kolla. Kan omöjligt svara på om den sammskjuter med Norma 3,6gr i ditt vapen tyvärr. Har tyvärr ingen kronograf ännu men skulle tro att hastigheten ligger på runt 950ms /Lasse
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Tackar! Om ingen annan har tips på köpeskott att prova får det bli testladdning hos kamraten. Vad kostar verktyg? MVH H
Publicerat November 5, 200916 yr Vad kostar verktyg? Inte mer än att du kommer tycka det är värt varenda krona när du börjar ladda
Publicerat November 5, 200916 yr fick rådet att köpa ¨50 gr hornady v-max moly och det är färdig ammo
Publicerat November 5, 200916 yr Man BÖR inte blanda moly och vanliga kulor aj fan varför inte ??? nu blidde jag skrajsen
Publicerat November 5, 200916 yr Du får förträngningar i pipan jävla tur att du är med och har koll då ska jag inte beställa dom då puh å den finns väl bara som lösa kulor radium ???
Publicerat November 5, 200916 yr jävla tur att du är med och har koll då ska jag inte beställa dom då puh å den finns väl bara som lösa kulor radium ??? Ibland är det en jävla tur man har olika jaktforum..
Publicerat November 8, 200916 yr Jag var ute i samma ärende som du häromdagen, fast samskjutningen hade jag inte en tanke på. Åkte till vapenhandlarn och frågade efter V-Max, men de hade inte dem, så istället gick jag därifrån med Sako arrowhead som enligt säljaren skulle vara mycket bra till räv. Provade några skott på 90, 50 och 25 meter (åkern jag skjuter på tillåter inga skott mellan 90 och 150 meter för tillfället..), och den samskjuter perfekt med Norma jaktmatch i min M55 Har inte provat den på något levande än så länge, men det lutar åt att en viss katt kommer att få provsmaka den inom en snar framtid..
Publicerat November 8, 200916 yr vad jag hörde av en kompis så var fabriks oryx bra på räv med nästan varmint effekt.