Publicerat November 5, 200916 yr Vill inte bli hatad av er tjt vänner .har själv tänka skaffa en förut men börjar ramla över på en ny Fox terrier . känns som att många har upptäckt tjt som drivande hund tex till svin jakten. Vilket jag blir lite räd över att man riktar aveln på högbenta individer och där med blir tjt större i allmänheten kan det vara så? Att vi kommer att se mer ”högbenta” Tyskar ? Och om aveln fortsäter så kommer ”gryt biten” avta? Finns det nå avels program tillexempel för en gryt linje eller drivande linje ? Kan vara ute å cykla men det är hur som helst den bilden jag har. Rätt mig om jag har fel.
Publicerat November 5, 200916 yr 1 Vilket jag blir lite rädd över att man riktar aveln på högbenta individer och där med blir tjt större i allmänheten kan det vara så? 2 Att vi kommer att se mer ”högbenta” Tyskar ? 3 Och om aveln fortsäter så kommer ”gryt biten” avta? 4Finns det nå avels program tillexempel för en gryt linje eller drivande linje ? 1 Ja, tysken var nog mindre förr. 2 Ja, högst sannolikt. Många tyskar ligger i det övre spannet i rasstandarden. Få ligger på 33 cm i mankhöjd och rätt viktmässigt. 3. Ja, eftersom det även går att få en tysk som inte gått naturgrytprov avelsgodkännd (Vildsvinsprov) så är det sannolikt att "gryt biten" avtar på längre sikt. 4. Man skiljer inte på grythundar & drevhundar, de ska klara båda delar. Är du ute efter en grythund så kollar du givetvis på storleken på föräldrardjuren och eventuella tidigare parningar samt det självklara grytintesset.
Publicerat November 5, 200916 yr Visst är det ett allmänt känt faktum att tysken är den största grythunden, därav av dess allroundegenskaper och förmågan att driva ovan jord som den ju är helt ensam om när det gäller terrierraserna. Vill du ha en terrier för enbart grytjakt så finns det ju en del skapliga vita terriers, typ fox,parson eller JRT. De uppfödare som är verksamma inom TJTK följer rasstandarden och avelsmeriterar sina hundar. Letar du efter en tysk för grytjakten är det dom små hundarna du ska köpa valp efter. är båda föräldradjuren runt 40cm i mankhöjd och bröstomfång över 50cm så är nog chansen ganska stor att valparna blir stora också. Sedan är det ju av betydelse var i landet du jagar också och om du ska jaga grävling eller kanske enbart räv med hunden. Det finns dock en hel del hundar som går/har gått i avel av mindre storlek så problemet är nog inte jättestort att du ska kunna hitta en tysk av lämplig grytstorlek. Det är dock inte så ofta jag har sett tyskar som inte har kommit in i gryt pga storlek när man jagar, dom har så mycket vilja så det brukar bli jakt ändå. Dock blir ju rörligheten sämre med en större grythund.
Publicerat November 5, 200916 yr Denna diskussion är inte ny inom Tysk jaktterrier klubb, för 15-20år sedan så var det rävskabben som slog ut räven och skapade rådjursexplosionen då sades det att tyskarna skulle bli mer inriktade mot drevegenskaper detta verkar inte ha hänt.. Det kommer alltid att finnas individer som är bättre på vissa moment än andra inom en så allrond ras som tyskjaktterrier men man skall nog inte dra för stora växlar på det, det krävs att en tysk följer rasstandard för att uppfylla avelskriterierna… Min ena hane är tex bara 35 i mankhöjd så det finns även ganska små tyskar /Håkan H