Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

FFP sikte till småviltet

Featured Replies

Publicerat

Har mer och mer börjat tro att ett sikte med riktmedlet i första bildplanet är det jag söker på min .222:a. Varför jag tror det är för att kunna ha ett riktmedel med flera riktpunkter som jag kan använda för precisa skott på olika avstånd och inte behöva tänka på vilken förstoring jag har just då.

Den jakt jag bedriver är lockjakt på räv, toppfågeljakt och annan skogsfågeljakt. Rådjur har vi så lite men ibland kanske man kan ha tur att få ett framför pipan.

Mest kommer den att användas på skjutbanan som alla mina andra bössor och avstånden där kanske kan gå uppemot 250m men på jakt tror jag inte att jag kommer överstiga 200m om det nu inte är absolut helt vindstilla dag och alla andra förhållanden är perfekta.

Såhär tror jag att jag vill att mitt sikte ska se ut.

Riktmedel i första bildplanet med olika riktpunkter som kan fungera som riktpunkt vid 150m, 200m ...

Minsta förstoring bör ligga mellan 2-4 och största 12-16 och objektivlinsen bör ej överstiga 50mm helst mindre.

Inga targetrattar eller andra utanpåliggande justerrattar för träffläge men de som är under lock får gärna vara möjliga att justera för hand.

Helst vill jag inte ha justerbar parallax om det inte är ett absolut måste eftersom jag har upplevt att sikten med justerbar parallax är känsliga för att man har den inställd på hyffsat rätt avstånd för att se vettigt. Där får gärna ni med erfarenhet fylla i.

Det spelar ingen roll om det är 1" tub eller 30mm. Det gör ingenting om justeringen är i MOA eller cm eftersom siktet inte kommer användas på det sättet.

Nå vad säger ni, är det möjligt att använda ett sikte med riktmedlet i första bildplanet på ett så pass litet mål som en orre som sitter 200m bort utan att riktmedlet täcker för mycket även om man vrider upp förstoringen. Sedan finns det en stor fråga i det här, existerar det ens något sådant sikte som jag söker? Jag har letat men ej funnit.

Vänliga hälsningar

Johan

Publicerat
  • Författare
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61...rris+ff#p953828 Tycker detta är ett riktigt bra sikte ,som borde fixa dina önskemål..inte min men har en själv..

Har det siktet riktmedlet i första bildplanet?

Publicerat
  • Författare

Efter koll på Burris hemsida så har den inte riktmedlet i första bildplanet.

Publicerat
Efter koll på Burris hemsida så har den inte riktmedlet i första bildplanet.

måste bara fråga vad är "riktmedel i första bildplanet" ???

som jag tolkar det är det icke medförstorande riktmedel

Publicerat

tänkte precis fråga exakt samma sak ,förstår inte frågan ???????

Publicerat
Och?

Att burrisen har balistic plex! Är väl det du är ute efter?

riktmedlet i första bildplane? förstår inte

Publicerat

Riktmedel i FFP = First Focal Plane eller första bildplanet innebär att riktmedlet är medförstorande.

Publicerat

aha ok

Publicerat
  • Författare

Att riktmedlet är i första bildplanet är precis som noldorin skrev ett medförstorande riktmedel. Det är ju endast då ett riktmedel med flera riktpunkter t ex ballistic plex har någon nytta för mig eftersom jag inte vill behöva oroa mig för vilken förstoring jag ska ha siktet på för att träffa rätt med de alternativa riktpunkterna.

Publicerat

jag trodde att det var med icke medförstorande som man kunde hålla efter punkterna utan att förstorningen ändrade träffpunkten

se där alltid nått nytt

Publicerat
  • Författare

Sökandet har fortsatt och det enda sikte som verkar ha alla de egenskaper som jag vill ha är Meopta Artemis 2000 3-12x50 med ett riktmedel som heter 4B. Har mailat tillverkaren för att få veta hur mycket riktmedlet täcker av målet m.m.

Någon med erfarenhet av Meopta som vill skriva lite om hur ni upplevt det?

Här är en länk Meopta Artemis 2000 3-12x50

Publicerat
  • Författare
Har ingen egen erfarenhet, men såg detta på nätet:

http://www.opticstalk.com/forum_posts.asp?TID=18732

Kan ju vara ett fall i rätt riktning om du tvekar :mad:

Raggarö

Jag såg att det var ungefär samma funderingar som jag har angående riktmedlets mått m.m.

Får se om de på Meopta behagar svara på ett tillfredsställande sätt.

Det som stör mig med Meopta är samma som dom påpekade i den länkade tråden och det rör ögonavståndet som bara är 75mm. Inte för att .222 Rem är någon sparkare av rang men det brukar bli så knöligt med montaget.

Publicerat

Meopta har väl under lång tid kritiserats för "kort ögonavstånd", det borde som du påpekar inte vara något problem rekylmässigt i ditt fall. Har tittat genom några sikten som haft varierande ögonavstånd beroende på förstoring och det är lömskt ;)

Raggarö

Publicerat

men fördelen med att ha ett kort ögonavstånd är väl att man får ett större synfält så det är väl inte bara av ondo?

Publicerat

Du får automatiskt mindre synfält efter inträdet i "halvmåneklubben" :wub:

Raggarö

Publicerat

fast med 222 rem är nog inte risken för halvmåneklubben så stor om man nu inte håller bössan riktigt illa men då lär det inte gå så bra oavsett :wub:

Har man en bra kolv och ligger bra i anläggningen borde det inte vara så stort problem med kortare ögonavstånd.

75 mm är ändå en bit bak som bössan ska åka för att få in en träff. Vill du ha ett Meopta så tycker jag du sks skaffa en, se till att ha en kolv som är bra. så kommer vi nog inte se en anmälan till halvmåneklubben ;)

Publicerat
  • Författare
fast med 222 rem är nog inte risken för halvmåneklubben så stor om man nu inte håller bössan riktigt illa men då lär det inte gå så bra oavsett :rolleyes:

Har man en bra kolv och ligger bra i anläggningen borde det inte vara så stort problem med kortare ögonavstånd.

75 mm är ändå en bit bak som bössan ska åka för att få in en träff. Vill du ha ett Meopta så tycker jag du sks skaffa en, se till att ha en kolv som är bra. så kommer vi nog inte se en anmälan till halvmåneklubben :blink:

Det är absolut inte halvmåneklubben jag är rädd för utan att det brukar vara lite knöligt att få ett sikte med kort ögonavstånd rätt monterat eftersom tuben brukar hamna för långt bak så fästena tar i.

Jag får se när jag får svar från meopta angående måtten på riktmedlet.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har fått lite svar från Meopta nu men jag har inte fått svar på hur tjock den tunna delen av korset är.

Det jag har fått veta är vilka avstånd det är till de olika riktpunkterna i riktmedlet. För att se riktmedlet kolla länken som heter riktmedel nedan.

Riktmedel

Där finns riktmedel 4B längst ner till höger och om man klickar på bilden så blir den större och då ser man att det finns tre stycken linjer under korset.

På Meopta säger dom att första strecket kommer på 4MOA andra på 8MOA och sista på 16MOA. På 100m skulle det då motsvara 117mm, 233mm och 465mm.

Nu kommer då en liten fundering från min sida, om jag skjuter in min .222 Rem på 100m då sänker den 120mm på 200m, 230mm på 240m och 480mm på 300m stämmer då strecken som riktpunkt på dessa avstånd eller har jag tänkt fel?

• 2 years later...
Publicerat

Hur gick det?? Blev det en Artemis 2000?

Publicerat
  • Författare

Hur gick det?? Blev det en Artemis 2000?

Nej det blev ingenting av detta, jagar knappt något nuförtiden då min skyttesatsning tar nästan all tid och tyvärr även stor del av lönen. Det känns inte riktigt motiverat med en investering när jag bara har ca 10-15 jaktdagar per år.