Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

dum fråga om "bullpop"

Featured Replies

Publicerat

är det lovligt att använda ett halvautomta vapen i "bullpop" desigen för jakt ???

Publicerat

Halvautomater skall till useendet efterlikna traditionella jaktvapen för att vara lovliga för jakt enligt Naturvårdsverkets föreskrifter. En bull-pup torde inte kunna anses som traditionell och bör därför inte vara laglig att använda.

Publicerat
Halvautomater skall till useendet efterlikna traditionella jaktvapen för att vara lovliga för jakt enligt Naturvårdsverkets föreskrifter. En bull-pup torde inte kunna anses som traditionell och bör därför inte vara laglig att använda.

Förlåt att jag kommenterar på SVJF's sida!

Fiber har rätt men om du vill försöka argumentera så vill jag nämna att manuellt omladdade Pull-pup vapen fanns redan i början på 1900talet. Sök efter Thorneycroft carbine 1901. Men lycka till med att hitta ett modernt Pull-pup vapen som till utseendet mer liknar detta än t.ex. Österrikiska Steur...

Publicerat

Är det en repeter så gäller inga utseendekrav! Jfr tex Sako TRG, Blaser LRS osv.

Publicerat
  • Författare

ok så länge den är manuellt omladdad så får den se ut lite hur som helst eller fattade jag fel nu ??

annars är ju den typen av vapen väldigt kort och smidig men tillåter ändå en fullängdspipa

förresten är minimåttet på total vapenlängd eller bara total piplängden ???

Publicerat

Lyfter tråden eftersom jag också är intressead av minimått på kulvapen.

Publicerat

Utseendekravet för kulgevär gäller bara halvautomater. Kravet på minst 45 cm piplängd gäller alla kulgevär. Det finns inga andra krav på hur långt ett kulgevär skall vara.

Publicerat
Utseendekravet för kulgevär gäller bara halvautomater. Kravet på minst 45 cm piplängd gäller alla kulgevär. Det finns inga andra krav på hur långt ett kulgevär skall vara.

gäller detta också halvautomater som är konverterade till manuella repeters ?

Publicerat
  • Författare

bra då vet jag

får nog se om jag inte kan fixa till nått lämplig donator vapen

Publicerat

I Jaktvapenguiden finns det en walter 22lr halvautomat med "tungt slutstycke" av denna typ, där står det godkänd för jakt, är det då fel eller har de lyckats leka i någon gråzon?

Publicerat
I Jaktvapenguiden finns det en walter 22lr halvautomat med "tungt slutstycke" av denna typ, där står det godkänd för jakt, är det då fel eller har de lyckats leka i någon gråzon?

Bara tillägger: det är Walther G22 som JoPe menar.

Publicerat
gäller detta också halvautomater som är konverterade till manuella repeters ?

Kravet gäller som sagt halvautomater. Hur kan man konvertera en halvautomat till manuell repeter?

Publicerat

Det finns många fel i de där guiderna och det är ett av dem... G22 är inte tillåten att använda för jakt.

Publicerat
Kravet gäller som sagt halvautomater. Hur kan man konvertera en halvautomat till manuell repeter?

Om man pluggar möjligheten för gasen att trycka tillbaks slutstycket på t.ex. en AK5 blir den väl en rakrepeter?

DVS man måste manuellt föra tillbaks manöverhandtaget för att få fram en ny patron.

Handtaget/slutstycket förs i och för sig fram av en fjäder inte av manuell kraft men det kan väl inte spela någon roll?

Måste väl finnas liknande möjligheter på något av alla Pull-pup vapen...

Om detta skulle godkännas av myndigheterna är en annan fråga. Det är enligt min mening för enkelt att konvertera tillbaks till gasomladdning. men därmed inte sagt att det inte går att krångla till ombyggnaden så att det blir svårare att konvertera tillbaks.

MVH // Henrik

Publicerat

finns ar-15's som är bytta att ha en repeterande kolv ,

dessa finns en del i england då semiautomat bannen kom 1988 eller när det nu var.

Publicerat

Noteras kan att i Finland finns ingen liknande regel, utan så länge ett vapen klassas som gevär (uppfyller krav på minimilängd etc.) och, ifall det är en halvautomat, inte kan ta mer än två patroner i magasinet, så är det lagligt för jakt.

Publicerat
finns ar-15's som är bytta att ha en repeterande kolv ,

dessa finns en del i england då semiautomat bannen kom 1988 eller när det nu var.

Vad menar du med repeterande "kolv"?

Publicerat
Om man pluggar möjligheten för gasen att trycka tillbaks slutstycket på t.ex. en AK5 blir den väl en rakrepeter?

DVS man måste manuellt föra tillbaks manöverhandtaget för att få fram en ny patron.

Handtaget/slutstycket förs i och för sig fram av en fjäder inte av manuell kraft men det kan väl inte spela någon roll?

Måste väl finnas liknande möjligheter på något av alla Pull-pup vapen...

Om detta skulle godkännas av myndigheterna är en annan fråga. Det är enligt min mening för enkelt att konvertera tillbaks till gasomladdning. men därmed inte sagt att det inte går att krångla till ombyggnaden så att det blir svårare att konvertera tillbaks.

MVH // Henrik

Jag skulle säga att en enkel konvertering inte förändrar vapnets grundkonstruktion i vapenlagens ögon. Tar man bort magasinet på en halvautomat blir det ju en enkelskottare tex...

Publicerat
Vad menar du med repeterande "kolv"?

slutstycke menade jag, men komigen detta nitpicking är nog lite barnsligt.

Publicerat
slutstycke menade jag, men komigen detta nitpicking är nog lite barnsligt.

Huruvida något är barnsligt eller inte tycker jag du skall kommunicera till de som skriver lagarna, inte mig! Tråden är låst.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.