Publicerat November 27, 200520 yr på onsdag kommer en grävmasking hem till oss för at vi skall anlägga ett viltvatten, i kantzonerna intill på ena sidan tänkte jag så nåt snårigt helvete så fasaner och änder kan få skydd i.så min fråga är, vad kan man köpa buskar som växer ganska fort, helst mycke snår och gärna vassa taggar som ger bra skydd och gömsle?vi funderade på hagtorn eller nypon, men vet nån något bättre eller var man kan köpa dessa växter?
Publicerat November 27, 200520 yr När jag bodde i utkanten av Huskvarna på -60-talet så fanns det vilda fasaner där, och dom kom in i trädgårdarna vintertid och sökte föda där och dom gick gärna bland krusbäsbuskar för dom är ju taggiga, men det är ju inte särskilt mycket grenar på dom neråt efter några år. Ravinen som dom kom ifrån var ganska snårig av olika växter. Jag vet inte vad jag kan rekommendera Dig annars mer än att fara el. att ta kontakt med en handeslträdgård och hoppas på att dom kan ha några goda råd åt Dig/Er.
Publicerat November 27, 200520 yr nyponros, vresros, äppelros, slånbär, hagtorn, snöbär, rodedendron, gran...finns mycket lämpliga växter hör av dig om du vill ha hjälp så kan jag hjälpa dig med förslag...
Publicerat November 27, 200520 yr Författare tack skall ni ha! linus:jag har tänkt mig en ridå, kanske 15-20 meter lång och 2 meter bred så det finns lite snårighet att gömma sig under, kanske sätta två rader buskar jämte för att få bredd som man låter växa ihop på nåt sätt, helst vill jag inte sätta gran, men bladbuskar är av intresse, helst nåt med bär så gynnar det lite andra djur samtidigt, vilket låter lämpligast.marken kommer att vara relativt blöt då det är nära viltvattnet?
Publicerat November 28, 200520 yr Författare marken som det skall grävas är en gammal betesmark med åkrar på tre sidor och en plantering på fjärde sidan, vattenspegelns yta blir väl ungefär 20*20 meter tvärs över, sen skall den smalna av ut i en befintlig bäck...plantering av växter blir väl inte förräns till våren, men kul att ligga i startgroparna innan.marken är belägen 2 mil norr om borås linus!
Publicerat December 2, 200520 yr jag kan göra en skiss och en förteckning på lämpliga växter till dig om du vill det...
Publicerat December 4, 200520 yr Författare visst, det vore urbussigt linus om det inte är till besvär för dig så tar jag tacksamt emot hjälpen....
Publicerat December 4, 200520 yr skall se vad jag kan åstakomma... Vad har Du för råd till den här landsändan? Jag har tänkt att prova med fasaner efter älven samt även ovanför vid träderna. Jag tror att dom bästa förutsättningarna finns ner mot älven där det är mest bebyggelse och lite mer rörelse. Jag tror att Vi har växtzon 7 här uppe.
Publicerat December 4, 200520 yr ta allt du hittar i skogen och plantera för gratis är bäst det står även i jägarexamens boken om hur man anlägger ett bra viltvatten
Publicerat December 5, 200520 yr ta allt du hittar i skogen och plantera för gratis är bäst det står även i jägarexamens boken om hur man anlägger ett bra viltvatten Jag behöver då inte anlägga något viltvatten när hela Kalixälven rinner igenom byn och på ovansidan av stora vägen så finns det småbäckar m. m. :D
Publicerat December 5, 200520 yr Vad har Du för råd till den här landsändan? Jag har tänkt att prova med fasaner efter älven samt även ovanför vid träderna. Jag tror att dom bästa förutsättningarna finns ner mot älven där det är mest bebyggelse och lite mer rörelse. Jag tror att Vi har växtzon 7 här uppe. tror dom stackarna hade frusit ihjäl där uppe...sen hade dom varit väldigt berroende av stödutfodring mm
Publicerat December 5, 200520 yr tror dom stackarna hade frusit ihjäl där uppe...sen hade dom varit väldigt berroende av stödutfodring mm Det finns en Piteå som har fasaner här uppe och han jagar även efter E4:an mot Kalix och ha fasaner där också. Rapphöns har Vi ju haft här uppe för länge sedan och ända upp till Pajalas hemtrakter. Givetvis har Du rätt uti stödutfodringen för det betvivlar jag inte alls.
Publicerat December 5, 200520 yr ja det är ju bara att testa men du ska nog inte börja jaga på dom förens efter några år när du fått själv förynringar...det blir både trevligare jakt och billigare med fasaner som är föda i det vilda..
Publicerat December 5, 200520 yr ja det är ju bara att testa men du ska nog inte börja jaga på dom förens efter några år när du fått själv förynringar...det blir både trevligare jakt och billigare med fasaner som är föda i det vilda.. Givetvis!
Publicerat December 5, 200520 yr på onsdag kommer en grävmasking hem till oss för at vi skall anlägga ett viltvatten, i kantzonerna intill på ena sidan tänkte jag så nåt snårigt helvete så fasaner och änder kan få skydd i.så min fråga är, vad kan man köpa buskar som växer ganska fort, helst mycke snår och gärna vassa taggar som ger bra skydd och gömsle?vi funderade på hagtorn eller nypon, men vet nån något bättre eller var man kan köpa dessa växter?Hejsan.Har själv gjort viltvatten å viltåkrar. Ett tips är att åka in till närmsta plant skola och köpa deras förstora växter. Vi fick200 större äppelträd och en massa diverse buskar för en hygglig slant. Sen har du ju redan fått massa bra tips somjag inte behöver rapa upp igen. Ett bratips är att vara stentuff mot rovviltet.Skjut det du kan och massor av fällor. Hägna även in området med el .eller såmycket du kan så kanske fasaner och dyligt klarar sig lite bättre
Publicerat December 9, 200520 yr Författare nu är jag tillbaka, jag har varit i skåne en en vecka och byggt en MCDonaldsresturang.ja,ALLEHANDA rovdjur behandlas redan ganska tufft hemma på marken.det med plantskolan funderade jag på med faktiskt, de kanske har nåt gammelt buskage stående som de inte får sålt....
Publicerat December 23, 200520 yr Författare tittat lite på internet utan att finna.Nån som vet nån hemsida man kan beställa vilt och skyddsväxter ifrån?
Publicerat Februari 5, 200620 yr Författare Linus:har du hunnit göra nån skiss och förteckning till dammen?