Publicerat November 6, 200916 yr Tja! Jag försöker omforma .222Rem till .221Fireball. Det handlar alltså om att trycka ned hylsbröstet en knapp centimeter, en ganska våldsam operation men men... Jag får längsgående sprickor där hylsbröstet går över i en ny hylshals, det blir som en krans av små små sprickor som inte går igenom hela materialet men som ändå är så djupa att man enkelt känner dem med fingernageln. Jag sitter på några hundra .222rem-hylsor och skulle gärna använda dem - i värsta fall kan jag naturligtvis köpa Remingtons 221-hylsor från Midway men men... Är det någon som har några tips? MVH! /HerrBerg
Publicerat November 6, 200916 yr Författare Jag testade att ställa en hylsa i ett vattenbad, ge den en omgång med gasbrännare, och sedan välta den ned i vattnet. Nu glödgade jag ju inte hylsan, men resultatet var detsamma. Men en sådan process gör väl materialet hårdare...? Eller skall jag bara låta dem svalna långsamt - då lär de ju mjukna ordentligt... eller? Metallurgin är inte min starka sida.
Publicerat November 6, 200916 yr om du glöder den rejält där du ska bearbeta den så ska den väl luftkylas av, jag gör så iaf och det blir mjukt och fint. annars härdar man materialet om man slänger den i vatten. vad händer om du smörjer rikligt och sedan formar i tre steg , in ut in ut inut, då "mular" man inte materialet. /KAlle
Publicerat November 6, 200916 yr Är det gamla hylsor och vad använder du för smorning? Gamla hylsor blir spröda och smörja är imperal vax bra även RCBS funkar hyfsat
Publicerat November 7, 200916 yr Det sägs att 223 hylsor funkar bättre än 222 då det gäller att forma 221. Ingen aning varför. Vad är det för märke på hylsorna? Du vet väl att Lapua is the shit när det gäller att omforma. Drog mina 223 Lapua till 300 whisper i ett drag utan bekymmer, engångsskjutna var dom åxå. 2 eller 3 sprack av drygt 80 men då var det bara i halsen och den skulle ändå bort. Hur går det med licensen? Har ni fått svar från NVV?
Publicerat November 7, 200916 yr Jag testade att ställa en hylsa i ett vattenbad, ge den en omgång med gasbrännare, och sedan välta den ned i vattnet. Nu glödgade jag ju inte hylsan, men resultatet var detsamma. Men en sådan process gör väl materialet hårdare...? Eller skall jag bara låta dem svalna långsamt - då lär de ju mjukna ordentligt... eller? Metallurgin är inte min starka sida. Nej mässing blir inte hårdare av den behandlingen, utan av mekanisk bearbetning. Se till att vattnet når upp till mer än halva hylsan. Värm så att hylstoppen blir svagt röd och tippa sen omkull hylsan omedelbart. Prova sen att kalibrera. Luftkylning är i mina ögon som att spela rysk roulette, värmen hinner gå ner i nedre delen av hylsan som du ABSOLUT INTE vill ha mjuk...
Publicerat November 8, 200916 yr Författare Det sägs att 223 hylsor funkar bättre än 222 då det gäller att forma 221. Ingen aning varför. Vad är det för märke på hylsorna? Du vet väl att Lapua is the shit när det gäller att omforma. Drog mina 223 Lapua till 300 whisper i ett drag utan bekymmer, engångsskjutna var dom åxå. 2 eller 3 sprack av drygt 80 men då var det bara i halsen och den skulle ändå bort.Hur går det med licensen? Har ni fått svar från NVV? Det var Normahylsor... Har testat lite av varhje nu - inklusive Lapua 223, men utan framgång. Det blir till att köpa Remingtonhylsor från Midway. Vad licenserna anbelangar så har det hela gått över till ren komedi där munterheterna med råge överträffar misären med långsam handläggning. Det senaste är att polisen hävdar att de inte förstår vad anslagsenergi är och att de inte är säkra på att jag har rätt när jag pekar på att databladet för remingtons köpeammo visar att ammunitionen är i klass 2, så de föreslog att de skulle skriva klass 3 och att jag sedan kunde överklaga (=ställa mig i kön bland möpar och rättshaverister). Jag undrade lite försynt vad de tycker är så fel med vapenlagen och naturvårdsverkets 2002:18 §15, eftersom de inte vill följa dessa Gissningsvis är ärendet över i början av veckan. Jag hämtade en tom karton hos Walter Borg så jag kan skicka min 222a till dig via bussgods, sedan skickar du tillbaka mina prylar i samma kartong.
Publicerat November 8, 200916 yr Det var Normahylsor... Har testat lite av varhje nu - inklusive Lapua 223, men utan framgång. Det blir till att köpa Remingtonhylsor från Midway. Har du provat helt oskjutna hylsor? Rätt stor skillnad mot engångsskjutna i hårdhet. Lapua 223 kanske? Och med någon av de smörjor som rekommenderades ovan. Man behöver alla fördelar som finns om man skall lyckas med en så pass rejäl omformning. Edit: http://www.caliber17.com/ här finns en del om omformning av hylsor. Har inte läst så noga men vet att han omformar 222 hylsor till en .17 vildkatt baserad på 221 fb hylsan. Han finns på grannkanalen också http://forum.robsoft.nu/memberlist.php?mod...file&u=1338
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Vad licenserna anbelangar så har det hela gått över till ren komedi där munterheterna med råge överträffar misären med långsam handläggning. Det senaste är att polisen hävdar att de inte förstår vad anslagsenergi är och att de inte är säkra på att jag har rätt när jag pekar på att databladet för remingtons köpeammo visar att ammunitionen är i klass 2, så de föreslog att de skulle skriva klass 3 och att jag sedan kunde överklaga (=ställa mig i kön bland möpar och rättshaverister). Jag undrade lite försynt vad de tycker är så fel med vapenlagen och naturvårdsverkets 2002:18 §15, eftersom de inte vill följa dessa Och idag har naturvårdsverket försökt på tag på licenshandläggaren, men utan att lyckas...
Publicerat November 9, 200916 yr Och idag har naturvårdsverket försökt på tag på licenshandläggaren, men utan att lyckas... Det rör ju på sig
Publicerat Juni 1, 201015 yr Jag brukar hålla hylsorna med fingrarna och snurra hylshals/bröst i en gasollåga. När hylsan blir lagom varm att hålla i släpper jag den i en hink med vatten. Man skall akta för att låta hylsan luftkylas, då blir den bakre tredjedelen för mjuk och klarar inte gastrycket. //Blyström
Publicerat Juni 2, 201015 yr tricket med just 221 som funkar mycket bra för mig är 223 hylsor och minimalt med fett, verkligen minimalt.
Publicerat Juni 2, 201015 yr Maddog- vilket fett? Jag kör ju 223 lapua match till 6 mm TCU:n i ett svep, enda bekymret där är om jag inte är försiktig blir det en liten rund valk på hylsan o patronläget är en aningens tightare än verktyget just där, så ibland blir det lite tungt att kamra. Ev om jag fick reda på ett bättre fett så slapp jag detta. /Christian
Publicerat Juni 2, 201015 yr Maddog- vilket fett?Jag kör ju 223 lapua match till 6 mm TCU:n i ett svep, enda bekymret där är om jag inte är försiktig blir det en liten rund valk på hylsan o patronläget är en aningens tightare än verktyget just där, så ibland blir det lite tungt att kamra. Ev om jag fick reda på ett bättre fett så slapp jag detta. /Christian kör med imperial vax och hornady uniqe vax tycker båda är jättebra och jätte drygt en burk hornady räcker nog runt 10000 hylsor.