Publicerat November 7, 200916 yr Har under min tid som jägare nästan uteslutande använt mig av Norma Vulkan till min Husqvarna 30-06. När det började komma mer gris gick jag över till en hårdare, bondad kula, Oryx. Men när det gäller skott mot hjortdjur verkar den kulan passera kroppen utan att hinna expandera, samt att skott mot gris inte alltid har gett genomslag i alla fall. Så nu tänkte jag prova Lapua Mega, lovprisad av inte minst jägare här på jaktsnack. Ska bli intressant att se hur den fungerar. Jag tänkte försöka skjuta in den på ca 120 meter. Är det helt idiotiskt tänkt av mig, eller?
Publicerat November 7, 200916 yr Mega är väl en betydligt hårdare kula än Oryx har jag fått för mig.? Har skjutit Oryx i 358 och 375 med goda resultat.
Publicerat November 7, 200916 yr Har under min tid som jägare nästan uteslutande använt mig av Norma Vulkan till min Husqvarna 30-06.När det började komma mer gris gick jag över till en hårdare, bondad kula, Oryx. Men när det gäller skott mot hjortdjur verkar den kulan passera kroppen utan att hinna expandera, samt att skott mot gris inte alltid har gett genomslag i alla fall. Så nu tänkte jag prova Lapua Mega, lovprisad av inte minst jägare här på jaktsnack. Ska bli intressant att se hur den fungerar. Jag tänkte försöka skjuta in den på ca 120 meter. Är det helt idiotiskt tänkt av mig, eller? Använde innan mega 13gram i min 3006 med mycket gott resultat. Sen tog bössbytar sjukan tag i mig och då råkade det bli en 308 i stället. Gissa vilken kula
Publicerat November 7, 200916 yr Inte dom erfarenheter jag har av Oryx i 30.06. Har skjutit både 11,7 och 13 g själv och sett andra djur som andra skjutit där kulan funkat som den ska. Har en kvar som jag tog ur en älgko på 200+, den ser ut som den kommer från Normas reklam........... Nu har jag iofs. bytt till Woodleigh 14,3 g till denna säsong men inte skjutit nåt än............. Enligt mina erfarenheter är Mega blötare än Oryx, har skjutit en del med den åxå i 30.06 och den har åxå funkat bra.