Publicerat November 9, 200916 yr Ny på Forumet och ny i ämnet med vapen modifikationer.. Vet inte om detta har varit uppe redan men skulle vara tacksam för information om denna gammla Mauser M/96 8X57js Är det något att bygga vidare på eller ska man göra sig utav med den? Om det finns eftermarknads prylar skulle det vara fint om ni vet vart dessa säljs eller tror er veta, finns det i sverige eller måste man handla utomlands. Ser inte detta som något hinder så länge det är ok med tull och landet där sakerna finns. Frågar då jag kikat runt lite på en hel del sidor men där säljs det mesta jag skull vilja göra bara till mauser m/98 Fick den av min mor för en tid sedan, men har nu tänkt göra något åt den, bygga om eller säljas, då den tar en plats i skåpet. Läst eller hört att mauser m/96 inte klarar lika höga gastryck som m/98 sen att dessa inte ska vara lika omtyckta finns det någon sanning i det!? provar bifoga en bild på reliken.
Publicerat November 9, 200916 yr Hej! Kolla på http://www.midwaysverige.com/ om du inte redan gjort det. Stämmer bra att 96:or inte tål lika stort gastryck som 98:or, så ta en funderare om det verkligen är värt att lägga tid och pengar på att göra om din byssa. Du kan hitta en gammal 98:a för inga pengar alls nästan, dessutom finns det hur mycket delar som hels, precis som du skriver.
Publicerat November 9, 200916 yr Ny på Forumet och ny i ämnet med vapen modifikationer.. ........... Läst eller hört att mauser m/96 inte klarar lika höga gastryck som m/98 sen att dessa inte ska vara lika omtyckta finns det någon sanning i det!? ........... Den svenska m/96 är en Mauser m/93-95 som en gång i tiden gjordes för ett maximalt gastryck om 2900 -3000 atm. Moderna ammunition klassad enligt CIP ligger mellan 3600 och 4000, 8x57IS ligger på 3800. Så problemet är dels att låset är svagt, dels att om den brister så brister den på fel vis...... Låsen är sanslöst välgjorda så egentligen är det sorgligt - men tiden har helt sonika åkt i från dessa konstruktioner likt Krag, Lee-Metford, m/88 mfl..... Lämna den till skrotning - den ska inte användas i kalibrar som 8x57IS eller 30-06. 9,3x57 eller 8x57I är däremot helt ok då dessa laddas till runt 3000 atm..... /T
Publicerat November 10, 200916 yr Författare Tackar och bockar för informationen! Jag ska kika runt och se om jag finner en M98 i hyffsat skick, Jag hade förhoppningar att jag skulle få pyssla lite nu här i höst mörkret. Det finns väl några modeller som bygger på m98 systemet? hade tänkt att jag nog skulle kosta på vapnet lite. Gör mig av me 96an då jag inte vill ha några fallerande grejer nära ansiktet.