Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kalibrering

Featured Replies

Publicerat

När man ska kalibrera en skjuten hylsa hur går man då enkelt tillväga? Måste man trycka ihop den lite och sen testa i vapnet och hålla på så till det går lätt eller kan man ta ett standardvärde och få kanske lite mer glapp men ändå bra nog? Och isåfall hur går man tillväga för att ställa in de?

Publicerat

Jag är nog lite våldsam i överkant men jag smörjer hylsan utvändigt samt hylshalsen invändigt.. Detta för att pinnen som petar ut tändhatten och vidgar hylshalsen ska gå smutt igenom hylsan.

Sen så har jag skruvat i verktyget så pressen går i botten rejält, nöjer mej alltså inte med att det blir kontakt mellan hylshållaren och verktyget utan har vridit ned det något ytterligare. Detta för att det har hänt att man tagit hylsor ur pressen och sen inte lyckats kamra dem i bössan.

Men testa dej fram, om hylsorna går i bössan så behöver du inte skruva ned verktyget längre. Innan du försöker kamra hylsan i bössan så mät även hylslängden så det stämmer. Hylsor som du laddat om ngr gånger kan behöva svarvas.

Mvh!

Publicerat
När man ska kalibrera en skjuten hylsa hur går man då enkelt tillväga? Måste man trycka ihop den lite och sen testa i vapnet och hålla på så till det går lätt eller kan man ta ett standardvärde och få kanske lite mer glapp men ändå bra nog? Och isåfall hur går man tillväga för att ställa in de?

Följ instruktionerna i manualen för ditt verktyg så kommer det lösa sig fint..

Publicerat

Det har funntis en bok ppå wkipedia som är bra i detta ämne men nu hittar jag inte den , verkar vara borta :mad:

/Lasse

Publicerat
Det har funntis en bok ppå wkipedia som är bra i detta ämne men nu hittar jag inte den , verkar vara borta ;)

/Lasse

Är det den som ligger på wikibooks du menar?

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_...h_övningsskytte

Publicerat

jag har gjort som du beskriver men nu mäter jag, båda metoderna funkar fint.

hipshots metod är bra om man har ont om tid och har en kaliber med billiga hylsor. ;)

Publicerat
  • Författare

Okej

Men finns det någon som är sugen på att beskriva exakt hur de går tillväga vid kalibrering utan att ha vapnet med och testa på? Det ligger till så att jag studerar och har då mina vapen hos mina föräldrar 15 mil iväg så det är svårt att mäta så.

Publicerat
Är det den som ligger på wikibooks du menar?

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_...h_övningsskytte

Precis den. tack

Okej

Men finns det någon som är sugen på att beskriva exakt hur de går tillväga vid kalibrering utan att ha vapnet med och testa på? Det ligger till så att jag studerar och har då mina vapen hos mina föräldrar 15 mil iväg så det är svårt att mäta så.

Läs i wikiboken , där står allt.

/Lasse

• 3 months later...
Publicerat
Okej

Hej!

Jag brukar göra så att jag tar en hyllsa som jag skjutit i vapnet jag ska ladda ammon till. Smörjer den som vanligt,sedan tar jag en tändsticka/stearinljus och sotar hallsen och bröstet.

När jag gjort det,sätter jag hyllsan i pressen.

Nu har jag full koll på när hyllsan är lagom kallibrerad. När verktyget når bröstet börjar sotet försvinna från dito.

Skruvar ner verktyget ytterst lite till,och vipps så har man en patron som passar perfekt i patronläget.

Men bara i den bössan. Tar du den och stoppar i ett annat vapen kan den vara för lite kalibrerad.

Vet inte hur andra gör,men så brukar jag göra.