Publicerat November 9, 200916 yr hejsan läste ett inlägg med påståendet att tollare skulle eventuellt ha blivit inavlat i röd irländare för att få bättre apportering... kan någon insatt vara vänlig att bekräfta eller dementera detta. trodde att det var tvärtom för att tollaren skulle få en fin röd färg.... vänligen nils
Publicerat November 9, 200916 yr Låter osannolikt. Apporteringen är ju något man helt ser som ett dressyrmoment på de engelska, man avlar alltså inte alls på denna förmåga.
Publicerat November 9, 200916 yr Apporteringen måste ju vara 100-ig för varje fågelhund som går ett jaktprov och helst annars också, och jag vet inte om det är något som lyfter irländaren över dom andra fågelhundarna. Jag har aldrig hört talats om detta resonemang förut.
Publicerat November 13, 200916 yr Just det påståendet var bara ett exempel. Ingen sanning vad jag vet. Däremot vet jag att irländare är inkorsat i tollarna just för färgen, men ingen vet varför jaktsettrarna skiljer sig så mycket från rasstandarden och påminner mycket om tollare emellanåt. Men vad vet man egentligen då man inte ser något i stamtavlan? Däremot vet jag att det förekommit och är tillåtet än idag med dispans ifrån irland att blanda röd/vit med rött eller tvärtom om det är nödvändigt, vilket jag inte tycker är. Just den korsningsaveln förekommer i just jaktsettrarna vad jag vet efter samtal med gamla uppfödare som hållt på länge med rasen och vet vad som förekommer utomlands. hejsanläste ett inlägg med påståendet att tollare skulle eventuellt ha blivit inavlat i röd irländare för att få bättre apportering... kan någon insatt vara vänlig att bekräfta eller dementera detta. trodde att det var tvärtom för att tollaren skulle få en fin röd färg.... vänligen nils