Publicerat November 9, 200916 yr hej! sitter och velar mellan 6,5x55 eller 222a som småviltspang, alltså till fågel,räv,äver mm då jag redan har en 9,3x57a som jag har till älgen, så tängte jag på att de kan ju vara bra med en mindre kaliber så man slipper skjuta räven med 9,3an, sen är de ju billigare träning med tex en 222a än vad de är med 9,3x57a. så kom med för och nack delar med bägge, inne på att skaffa en 308 eller nått likande
Publicerat November 9, 200916 yr Min röst ligger på 6,5x55, pga mångsidigheten!! Finns mycket kulor att välja på, största fördelen mot 222. är ju naturligtvis att du kan använda den som klass 1 om det kniper, tex om du får akut strul med din andra klass 1:a. Men visst, en liten 222.a är ju smidig...............men jag hade och har valt en 6,5:a i alla lägen.
Publicerat November 9, 200916 yr Japp 6,5 an alla gånger, använder själv den kombinationen förutom att jag har 9,3*62 istället.
Publicerat November 9, 200916 yr 6,5x55 tycker även jag, bättre på alla sätt utom i rekylen fast för mig personligen skjuter jag ganska bra rekylen till trots.
Publicerat November 9, 200916 yr Hade köpt en bössa med kort låda, 308 längd. 243, 308 eller liknande ifall man i framtiden vill bygga om den. 6 xc har ju blivit poppis och är nog en fin småviltkaliber. Men jag e ju lite skadad och har svårt för att inte bygga om mina bössor
Publicerat November 9, 200916 yr Finns ju för o nackdelar med 6,5 & 222. Att ha den som backupp till din klass1 är ju en fördel men kanske inte riktigt optimalt. Ska man skaffa en klass 2 bössa anser jag att man ska gå fullt ut och skaffa en så liten o lätt kombination som möjligt. En Vixen eller liknande på 2,5kg med fäste för benstöd och ett högförstorande sikte typ 4,5-14 x 40 eller liknande är mitt förslag och då passar en 6,5 dåligt. Däremot skulle jag valt en något med potent klass 2 kaliber typ 223 eller 22-250 för skott på 200m+.
Publicerat November 9, 200916 yr Vad vill du ha - back up eller ren småviltbössa, rekyl eller ingen rekyl, lång låda eller kort låda, billigt skytte eller mindre billigt skytte, tung vs lätt bössa? Kör själv med tre sako i 222, 308 o 358. Täcker liksom in det mesta....... //K9
Publicerat November 9, 200916 yr 6,5x55 tveklöst, lite beroende hur du jagar men skjuter du långhåll så är vindavdriften stor skillnad.Sen som många andra håller jag inte med att 6,5 är för dålig för älg men orkar inte ta den diskutionen, men du har ju en 9,3 så då är ju dom problemen lösta, laddar du själv så finns ju hur mycket som helst att göra med en 6,5. eller som nån tidigare i tråden sa bygg nått riktigt kul på kort låda en 6xc eller nått... lycka till martin
Publicerat November 9, 200916 yr Jag valde bort min 6,5x55 i förmån för en SAKO .222.. =) Har även en .308 och att ha de både (6,5 & .308) kändes lite onödigt.. nu är det bara en .338 Lapua som saknas sen är det frid och fröjd
Publicerat November 9, 200916 yr Jag håller nog med om 6,5... fick tag på en låda övningsammunition norma med 6,?g kula... billigt och som att skjuta 22lr...
Publicerat November 9, 200916 yr Jag gick på 6,5 till småviltbössa, mest för att jag kom över en billig fin bössa när det var tal om blyförbud och 6,5 var iskallt på begmarknaden Jag är helnöjd, jag har den inte till backup, bara småvilt med en 6-24x40 kikare på. Eftersom jag laddar så har jag ju oändliga möjligheter att anpassa ammon. Vill jag ha stadiga långhållskulor till toppfågel eller lätta rävracers så är det bara att välja. Dessutom är den ju helt kanon om man vill prova på lite långhållsskytte också. Men det är sant, 222 är en trevlig kaliber att skjuta med, helt klart
Publicerat November 9, 200916 yr 6,5x55 tveklöst, lite beroende hur du jagar men skjuter du långhåll så är vindavdriften stor skillnad.Sen som många andra håller jag inte med att 6,5 är för dålig för älg men orkar inte ta den diskutionen, men du har ju en 9,3 så då är ju dom problemen lösta, laddar du själv så finns ju hur mycket som helst att göra med en 6,5.eller som nån tidigare i tråden sa bygg nått riktigt kul på kort låda en 6xc eller nått... lycka till martin Jag har haft båda kalibrarna (.308 och 6,5x55) har nu bara 6,5 an och enligt mig så finns det ingenting som säger att 6,5 är för dålig till älg och jag har skjutit ca 30 älgar med .308 och 17 st med 6,5 så där håller jag med dig !!!! 6,5 är optimal till det mesta en mkt allround kaliber Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat November 9, 200916 yr Skall du ha bara en så är det helt klart en 6,5:a men varför inte bägge?
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Vad vill du ha - back up eller ren småviltbössa, rekyl eller ingen rekyl, lång låda eller kort låda, billigt skytte eller mindre billigt skytte, tung vs lätt bössa? Kör själv med tre sako i 222, 308 o 358. Täcker liksom in det mesta....... //K9 som kanske inte förstog så vill jag ha en ren småvilts pang och, så liten rekyl som möjligt men endå bra på 150+ ifall inte räven vill komme nämre, o så lätt som möjligt då de bilr en vak/smyg bössa till småvilt
Publicerat November 9, 200916 yr som kanske inte förstog så vill jag ha en ren småvilts pang och, så liten rekyl som möjligt men endå bra på 150+ ifall inte räven vill komme nämre, o så lätt som möjligt då de bilr en vak/smyg bössa till småvilt ja om det är det viktigaste så är det inget att tänka på 222r passar dig bättre.
Publicerat November 9, 200916 yr ja om det är det viktigaste så är det inget att tänka på 222r passar dig bättre. + 1
Publicerat November 10, 200916 yr som kanske inte förstog så vill jag ha en ren småvilts pang och, så liten rekyl som möjligt men endå bra på 150+ ifall inte räven vill komme nämre, o så lätt som möjligt då de bilr en vak/smyg bössa till småvilt Gissa varför jag har 222:an......
Publicerat November 15, 200916 yr Ursäkta om jag lånar tråden till en fråga. Det var några år sedan jag jagade och undrar därför vad som har hänt med kalibern 6,5x55 som klass 1 och blyförbudet? Är 6,5x55 en klass 1 kaliber fortfarande? Om ja, kommer 6,5x55 att förbli klass 1 eller kommer den att klassas ner? Går det att köpa aminuiton med E100 jakt kulor till 6,5x55?
Publicerat November 15, 200916 yr Ursäkta om jag lånar tråden till en fråga. Det var några år sedan jag jagade och undrar därför vad som har hänt med kalibern 6,5x55 som klass 1 och blyförbudet?Är 6,5x55 en klass 1 kaliber fortfarande? Om ja, kommer 6,5x55 att förbli klass 1 eller kommer den att klassas ner? Går det att köpa aminuiton med E100 jakt kulor till 6,5x55? Johst- du det är värre än så, NVV har efter hand släppt tanken på att kalibrar har en klassning, numera är det ammon som skall hålla energikravet i just ditt vapen. Tänk en kortpipig 6,5x55 Blaser med 46 cm pipa, tänk en CG 63 med 70 cm pipa, tänk en fin Rolling Block i 30-30 med 60 cm pipa, tänk en Marlin GG om den nu finns i 30-30, med allt detta i åtanke inser man att det är upp till skytten att skjuta med ammo som klarar avsedd klass i ett vapen där den ger V0 som motsvarar energikraven. Ny ammo/nya krut har justerat gränserna för vad som är en klass 1 kaliber, tydliga exempel på detta är just 45-70, 30-30 Hornady leverultion, eller vad nu kulan egentligen heter, 6,5x55 i någon mån, 6,5x57R där det inte finns 10 grams fabriksladdningar, bara för att ta upp några olika exempel. En annan variant för länge sedan var 270 Win, som inte laddades med tillräckligt tunga kulor att klara klassning, idag är det inget bekymmer. Nåja men där har du svaret, dvs det beror på. Som jag ser det kommer 6,5x55 aldrig att petas ner, det går inte av hänsyn till Sveriges vapenägare. /Christian
Publicerat November 15, 200916 yr Min röst faller på en 222r, helt underbar kaliber att skjuta med 6,5 an är mkt wonderful kaliber att panga med
Publicerat November 16, 200916 yr Ursäkta om jag lånar tråden till en fråga. Det var några år sedan jag jagade och undrar därför vad som har hänt med kalibern 6,5x55 som klass 1 och blyförbudet?Är 6,5x55 en klass 1 kaliber fortfarande? Om ja, kommer 6,5x55 att förbli klass 1 eller kommer den att klassas ner? Går det att köpa aminuiton med E100 jakt kulor till 6,5x55? I mångt och mycket har Christian redan svarat på dina frågor det som kanske skall tilläggas är att de fabriksladdningar som ger klass 1 prestanda med 6.5x55 i princip uteslutande är med 10.1 grams kulor. Den erfarne handladdaren kan uppnå klass 1 prestanda även med 9.0 grams kulor men för att lyckas med detta så måste man tumma en del på marginalerna. Med andra ord så ökar man trycket en del jämfört med de klassificeringar som gäller för 6.5x55 vilket kan vara OK om vapnets konstruktion och skick gör att detta är rimligt. Precis som Christian skriver så är det inte så att kalibern 6.5x55 med automatik innebär att du har en klass 1 bössa. Följaktligen kan man tänka sig att gränserna för vad som gäller för klass indelningen i o f s kan ändras i framtiden utan att detta innebär någon principiell skillnad. Jag känner idag inte till att några sådana diskussioner om ändrad klassindelning förs, bortsett från på diverse internet forum . Visst kan man tänka sig en utveckling där man har olika krav på kulvikt beroende på kulkonstruktionen och att man då kanske skulle kunna sänka viktkravet för "blyfria kulor" för att på det sättet "rädda kvar" 6.5x55 som en kaliber med klass 1 potential även efter ett eventuellt blyförbud. För tillfället verkar dock frågan om ett blyförbud i kulammunition vara placerad i malpåse men vad framtiden bär i sitt sköte är inte enkelt att sia om.... Henrik