Publicerat November 9, 200916 yr Med anledning av denna tråd som jag skapat FFP dikte för småvilt så börjar jag fundera hur alla här gör eftersom det inte verkar gå att hitta något vettigt sikte med de egenskaper jag söker. Jag kan tänka mig att vid toppfågeljakt där går det ju bra att använda ett sikte med utanpåliggande rattar och skruva till exempel 2,25 MOA när orren sitter 200m bort och betar i en björktopp. Men vid t ex lockjakt på räv kan ju chansen komma ganska plötsligt och man vill undvika rörelser. Passen är ganska öppna och avståndet kan lätt variera mellan 30m och 187m, hur gör ni då? rattar ni eller håller ni över eller under? Om man nu har ett riktmedel i första bildplanet och har några som helst referenser i riktmedlet så är det ju lätt att på vilken förstoring som helst hålla upp respektive ner men om man har ett i andra bildplanet och/eller saknar referenspunkter hur gör man då när räven står på 200m och man ska hålla upp 8cm? Höftat ni bara utifrån målets egna storlek hur mycket 8cm är eller? Dessa frågor har börjat dyka upp för mig nu på senare tid. Jag har tidigare gjort så att jag skjutit in .222:an på 150m och det innebär att kulan slår 3cm högt på 100 och ca 10cm lågt på 200m. Då har jag räknat med att kunna hålla mitt i ut till ca 170m utan att ta hänsyn till kulbanan. Jag tycker att det sättet verkar ha rätt stora brister ju mer man skjuter på banan och inser vilka andra problem man har förutom att ha ett felaktigt träffläge mot för riktpunkt. Hur gör ni med vinden, höftar ni? Förklara gärna hur ni som har mer erfarenhet än mig gör. Jag har jagat i 15 år men har mest skjutit älg och där behöver man ju inte fundera så mycket på normala avstånd.
Publicerat November 9, 200916 yr Johan- det går ganska enkelt att sätta en acceptabel tolerans på över och underslag, använder man JBM som balistikgenerator exempelvis så finner man att man kan ange det tänkta målets höjd, en räv har kanske 7,5 cm träffhöjd, och med detta får man ett värde med den egna laddning på max avstånd och rekommenderat inskjutningsavstånd. För egen del kör jag med noll på 100, har jag ingen tid att skruva vet jag att ut till 150 är det bara att sätta nästa mildot i underkant på där jag vill träffa, över 150 men inte 200 så är det mildot nr 1 i ryggen på viltet och sedan blir det mest akademiskt men på 200 är det 1,5 mildot som gäller för att på 250 bli 2 mil och på 300 så är det tre mil som gäller. Men detta är givetvis inte svårare än att man mäterin/skruvar in sig för det pass man sitter på, lösningen ligger i bruket av vapnet/optiken. Val av riktmedel är ju som du läser av ovan förutbestämt. har man ett nr 4 riktmedel tja då är det läge att visualisera mera.... /Christian
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Johan- det går ganska enkelt att sätta en acceptabel tolerans på över och underslag,använder man JBM som balistikgenerator exempelvis så finner man att man kan ange det tänkta målets höjd, en räv har kanske 7,5 cm träffhöjd, och med detta får man ett värde med den egna laddning på max avstånd och rekommenderat inskjutningsavstånd. För egen del kör jag med noll på 100, har jag ingen tid att skruva vet jag att ut till 150 är det bara att sätta nästa mildot i underkant på där jag vill träffa, över 150 men inte 200 så är det mildot nr 1 i ryggen på viltet och sedan blir det mest akademiskt men på 200 är det 1,5 mildot som gäller för att på 250 bli 2 mil och på 300 så är det tre mil som gäller. Men detta är givetvis inte svårare än att man mäterin/skruvar in sig för det pass man sitter på, lösningen ligger i bruket av vapnet/optiken. Val av riktmedel är ju som du läser av ovan förutbestämt. har man ett nr 4 riktmedel tja då är det läge att visualisera mera.... /Christian Det är i stort sett så jag har tänkt att kunna använda mig av ett lämpligt riktmedel. Har du riktmedlet i första bildplanet eller kör du alltid på "rätt" förstoring?
Publicerat November 9, 200916 yr Författare En fråga till. hur gör ni med parallaxen justerar ni den till kanske 150m? har ni fast eller justerbar?
Publicerat November 9, 200916 yr Förbered dig på skottlossning på nära/medel håll. Man tar ändå inte ett skott på 200+ utan att tänka till en extra gång och du kan på sådana avstnåd pilla lite på targetrattarna - om du har sådana - utan att skrämma djuret. Jag skjuter i rakt i på 100 och håller "mitt i" på allt mellan 30-150. Sedan är det att sikta 5cm högt vid fångskott och på avstånd över 150 blir det till att tänka efter lite ändå.
Publicerat November 9, 200916 yr Förbered dig på skottlossning på nära/medel håll. Man tar ändå inte ett skott på 200+ utan att tänka till en extra gång och du kan på sådana avstnåd pilla lite på targetrattarna - om du har sådana - utan att skrämma djuret. Jag skjuter i rakt i på 100 och håller "mitt i" på allt mellan 30-150. Sedan är det att sikta 5cm högt vid fångskott och på avstånd över 150 blir det till att tänka efter lite ändå.
Publicerat November 9, 200916 yr Jag har nollat på 100, och skruvar när det blir längre håll, brukar finnas tid till det. Jag har ett Conquest 6,5-20x50 med Z-Plex så jag har inget annat godtagbart alternativ tycker jag. Parallaxen har jag också på 100 och justerar vid behov. Är ingen stjärna på det här men det funkar för mig.
Publicerat November 9, 200916 yr jag kör på 165 m och har kulbanan ganska bra i skallen vid 200 m börjar jag klicka och för vind håller jag av, aldrig klick där (bara på diopter). vinden måste du hitta ett eget system för, det är mycket känsla för det, för vindstyrka kan man enkelt säga att jag kör militärens skala delat med två. en miss jag gjorde ett tag var att räkna hela sträckan till målet som samma vind, ut och träna när det blåser lite och skippa banan ibland och träna ute på markerna. paralax är inget för mig och på jakt kör jag på 200m.
Publicerat November 9, 200916 yr Jag som i princip aldrig skjuter jaktskott under tidspress gör som så om avstånden blir längre än vad bössan är inskjuten på mäter jag med laser och ställer in kikare och parallaxen före skotten. Skulle jag tvingas skjuta under tidspress blir det att mäta med ögat och sikta efter minnet tror detta med att mäta och hålla av med mildot riktmedel och liknade passar bättre för tävlingskytte än jakt. Jaktskott är det viktigast att man skjuter efter sina personliga begränsningar och dem lär man sig känna på banan och för att kunna tänja på gränsen där tror jag att det är träning som gäller istället för vilket plan riktmedlet ligger och dess utformning, men jag är en miljöskadad fågeljägare finns säkert jaktformer där dessa parametrar är viktigare
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Det som är tänkt med ett riktmedel som är i första bildplanet och har flera riktpunkter är ju att det stämmer på alla förstoringar så att man inte av misstag har ställt siktet på 8x förstoring när det ska stå på 12x för att riktmedlets riktpunkter ska stämma. Jag vet inte men nog måste det väl vara lättare att hålla upp 10cm om man har något att referera till förutom djurets storlek? Så som jag har förstått det så har ni alla utanpåliggande rattar eller skruvar ni av täcklock och kör på rattarna under?
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Vid vilken max förstoring är det att rekommendera justerbar parallax?
Publicerat November 9, 200916 yr Vid vilken max förstoring är det att rekommendera justerbar parallax? avvikelsen är lika stor vilken förstoring du än har.
Publicerat November 9, 200916 yr avvikelsen är lika stor vilken förstoring du än har. om du inte har ett "kina-sikte" där kan det träffläget diffa på olika förstoringar. Andreas
Publicerat November 9, 200916 yr Författare avvikelsen är lika stor vilken förstoring du än har. Ursäkta jag var lite otydlig. Jag har för mig att det har talats om förstoringar kring 10x och att det är svårt att få bra skärpa utan justerbar parallax. Jag kan ha missuppfattat det också
Publicerat November 9, 200916 yr Ursäkta jag var lite otydlig. Jag har för mig att det har talats om förstoringar kring 10x och att det är svårt att få bra skärpa utan justerbar parallax.Jag kan ha missuppfattat det också på dom kikarna där problemet finns finns även paralaxjustering.
Publicerat November 9, 200916 yr Ehh bygger ni inte ett problem här som krasset sett inte är så stort?? De flesta kalibrar är väl flacka nog för skott upp mot 170-180 meter och trasslar man inte till det i onödan menar jag? Sen är det väl ytterst ytterst få jaktskott mot tex räv på längre håll där det finns tid att rigga siktet för ett bestämt avstånd, framför allt finna en skjutställning där man kan skjuta de där tokstabila skotten. Tror att de flesta jaktskott mot klövvilt innehåller mer eller mindre vingel och givet det, vem kan då avgöra om två eller tre snäpp upp eller ned på siktet haft någon praktisk betydelse? Mvh!
Publicerat November 10, 200916 yr Ehh bygger ni inte ett problem här som krasset sett inte är så stort??De flesta kalibrar är väl flacka nog för skott upp mot 170-180 meter och trasslar man inte till det i onödan menar jag? Sen är det väl ytterst ytterst få jaktskott mot tex räv på längre håll där det finns tid att rigga siktet för ett bestämt avstånd, framför allt finna en skjutställning där man kan skjuta de där tokstabila skotten. Tror att de flesta jaktskott mot klövvilt innehåller mer eller mindre vingel och givet det, vem kan då avgöra om två eller tre snäpp upp eller ned på siktet haft någon praktisk betydelse? Mvh! trådskaparen nämner toppjakt på orre och där finns det oskapat problem, om det blåser vill man gärna ligga mitt i träffområdet så man har lite felmarginal.
Publicerat November 10, 200916 yr Författare Nog kanske det är lite av ett teoretiskt problem men om vi ser på ett exempel. .222:an brukar jag ha inskjuten på 150m som jag har skrivit tidigare och om då räven kommer på 180m så beyder det att jag ligger ca 4,5cm lågt vilket säkerligen skulle resultera i ett dödligt skott om man nu inte hade en spridning också. Lösningen här kan ju vara att skruva upp motsvarande eller hålla upp. Skruva är ju inget problem om man nu har ett sikte med utanpåliggande rattar men att hålla upp 4,5cm utan referens i siktet är ju lite knepigare. Därför ville jag veta hur ni gör. Jag har räknat på att jag kan ha 3cm överslag och 3cm underslag vid rävjakt vilket skulle betyda att mellan 50-170m kan jag hålla mitt i och ändå vara i träffområdet med marginal. I Liggande på 170m kanske jag klarar hålla skotten på 5cm och det betyder att underslaget kan bli mellan 0,5cm eller 5,5cm. Som maddog skriver så blir det ju lite kinkigare på fågel. Jag har nu aldrig skjutit fågel i topp trots att jag jagat toppfågel i minst 6 år så jag vet inte riktigt hur stora träffområden orre och tjäder har. Att det inte blivitnågon fågel beror ej på bom utan på total avsaknad av fågel.