Publicerat November 9, 200916 yr Sjukt mycket älgolyckor nu... Denna låg oxå på vägen, påkörd av en lastbil. Va där rätt omgående så den behövde nog inte lida allt för länge. Lite knepigt o skjuta avfångning när han låg med huvudet mot asfalten. Jävla massa bilar som vanligt. O en kula som studsar på asfalten vill man ju inte ha..
Publicerat November 9, 200916 yr Speciella horn, gaffel till grillkväll Gäller å tänka till så det inte går illa för fler. Hur gjorde du?
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Speciella horn, gaffel till grillkväll Gäller å tänka till så det inte går illa för fler. Hur gjorde du? Satte foten på huvudet o försökte tryck ut älgen mot väggrenen så mycket det gick. Men det hjälpte bara lite. Han va alltså så pass dålig. Sen gick jag ner på knä ute vid mittlinjen så långt jag kunde komma för o få en bättre o flackare kulbana som troligvis skulle gå ner i jorden utanför asfalten. Väntade o vinkade irriterat... förbi nyfikna bilar. När de sen blev lite lungt så va det snabbt över.
Publicerat November 9, 200916 yr kul horn iaf.. Jag sköt nog en släkting till den tjuren på älgjakten i år...
Publicerat November 9, 200916 yr Satte foten på huvudet o försökte tryck ut älgen mot väggrenen så mycket det gick.Men det hjälpte bara lite. Han va alltså så pass dålig. Sen gick jag ner på knä ute vid mittlinjen så långt jag kunde komma för o få en bättre o flackare kulbana som troligvis skulle gå ner i jorden utanför asfalten. Väntade o vinkade irriterat... förbi nyfikna bilar. När de sen blev lite lungt så va det snabbt över. lite off topic men jag såg att hornady hade en kula för prickskyttar i stan som inte går djupare än 16cm i vävnad, kan inte det vara en bra kula till avfångning då rickochetter är obefintliga? kalle
Publicerat November 9, 200916 yr Sjukt mycket älgolyckor nu...Denna låg oxå på vägen, påkörd av en lastbil. Va där rätt omgående så den behövde nog inte lida allt för länge. Lite knepigt o skjuta avfångning när han låg med huvudet mot asfalten. Jävla massa bilar som vanligt. O en kula som studsar på asfalten vill man ju inte ha.. Bra jobbat, jobbigt med massor av folk bilar med tankte på skottsituationen. /Mattias Å
Publicerat November 10, 200916 yr Bra jobbat! Brukar du inte ha drillingen? Hade ju varit smidigare med en hagelsmäll i det här läget.
Publicerat November 10, 200916 yr Författare Bra jobbat!Brukar du inte ha drillingen? Hade ju varit smidigare med en hagelsmäll i det här läget. nja.. inte på eftersök på älg eller gris. kan inte fästa vapenlampan på den. Blir mestadels studsaren nuförtiden. Annars så vore nog hagel o föredra när man är rädd att kulan ska fara åt fanders... Mjukare kula som Karl ö va inne på kankse ger större risk att splitter far åt alla håll? Kunde avlivat med 22an. Rejäl stickkniv hade fungerat oxå men den låg hemma såväl som revolvern... Man tar ju bara bössan o åker när polisen säger att älgen ligger på vägen o sparkar. Sen kanske "publiken" fått stora ögon om jag tagit till kniven... Hade inge kniv alls med så kunde inte ens ta ur den...
Publicerat November 10, 200916 yr Hade inge kniv alls med så kunde inte ens ta ur den... Det där tyder på rutin. "Men oj! Har jag glömmt kniven nu igen. Var ju synd att jag inte kunde passa älgen med spräckt våm."
Publicerat November 10, 200916 yr nja.. inte på eftersök på älg eller gris. kan inte fästa vapenlampan på den.Blir mestadels studsaren nuförtiden. Annars så vore nog hagel o föredra när man är rädd att kulan ska fara åt fanders... Mjukare kula som Karl ö va inne på kankse ger större risk att splitter far åt alla håll? Kunde avlivat med 22an. Rejäl stickkniv hade fungerat oxå men den låg hemma såväl som revolvern... Man tar ju bara bössan o åker när polisen säger att älgen ligger på vägen o sparkar. Sen kanske "publiken" fått stora ögon om jag tagit till kniven... Hade inge kniv alls med så kunde inte ens ta ur den... ja, jag kan ta reda på vad den heter (eftersom jag glömt...) men kulan är till för din situation där man vill att inga fragment skall penetrera utan stanna i kroppen. jag fick det beskrivet sist jag var i USA och besökte en övning där de hade prickskytteförband. han berättade att kulan splittras och alla vassa fragment stannar i kroppen på en människa. så de skjuter normalt in i en folksamling om så krävs. han sa att den fanns att köpa. har sett den förevisad på lock n load programmet på tv och 16cm var djupaste penetrationen. det är ingen vanlig softpoint således. ska jag kolla? kalle
Publicerat November 10, 200916 yr Författare Det där tyder på rutin. "Men oj! Har jag glömmt kniven nu igen. Var ju synd att jag inte kunde passa älgen med spräckt våm." Fast iförd snyggskor, jeans o täckjaka o med uppdraget att efter avslutat älgeri så skulle jagt byta en finjacka frun köpt till mig på fars dag. Kunde väl gått o komma in i butiken o lukta vom iofs... Fast hade frun fått reda på´t så blev man nog lynchad...
Publicerat November 10, 200916 yr Författare ja, jag kan ta reda på vad den heter (eftersom jag glömt...) men kulan är till för din situation där man vill att inga fragment skall penetrera utan stanna i kroppen.jag fick det beskrivet sist jag var i USA och besökte en övning där de hade prickskytteförband. han berättade att kulan splittras och alla vassa fragment stannar i kroppen på en människa. så de skjuter normalt in i en folksamling om så krävs. han sa att den fanns att köpa. har sett den förevisad på lock n load programmet på tv och 16cm var djupaste penetrationen. det är ingen vanlig softpoint således. ska jag kolla? kalle Tja, va faen kan ju va intressant. Fast det händer ju inte speciellt ofta att man har behovet av sånt. Men kunskap är ju alldrig tungt o bära
Publicerat November 12, 200916 yr Författare Är ju faen sjukt.. Tåget har tydligen tagit en 8-taggad tjur i veckan o idag kördes det på en ko oxå. Kon hade en kalv, den fälldes den med. Inget jag är inblandad i men man undrar ju varför alla älgar ska bli påkörda... o va de kommer ifrån?? Verkar vara väldig rörelse på älgarna nu?? Ombrunstande kor?? Fast tjurar finns det ju så de borde alla hunnit bli betäckta vid de här laget. Men nog känns är det tråkigt att de ska hamna framför en bil eller tåg dårå.
Publicerat November 12, 200916 yr Tja, va faen kan ju va intressant.Fast det händer ju inte speciellt ofta att man har behovet av sånt. Men kunskap är ju alldrig tungt o bära En tanke som jag har är nog att vilken 100-120 grains kula á la varmint som går att ladda i en klass 1 pang har den där formen av begränsad djupverkan, smart är det dock som koncept för har man en gång haft en ilsken bålgeting som sopat iväg längs med asfalten så vill man inte vara med om det igen. RWS har ett fabriksladdat "finishing shot" kanske något att tänka på för eftersöksekipage som i någon mån kommer att vara ansvariga för vad de gör och hur de skjuter saker. kulan väger 8,4 gram, finns enbart i 308 Win och är garanterad att inte ge genomslag på vilt över 25 kg, http://www.rws-munition.de/en/projectiles/...le.htm?navid=25 Betraktar man bilden av kulan ser man klart dess släktskap med exempelvis 110 grains Sierra varmint kulan i .30. Nåja nu skall jag inte bli långrandig. Sista stöten: http://www.hornadyle.com/products/more_det...ID=79&pID=1 Hornady TAP ammo lovar en max penetration om 10 tum typ i ett gel block. För egen del är detta ova bara kuriosa, men jag är glad att du fick tag på och tagit livet ur älgen på ett sedvanligt snabbt och bra sätt. /Christian
Publicerat November 12, 200916 yr Kanske en bultpistol skulle gå att ha till hands såna där gånger. Kanske inte så lätt att komma till med om älgen kastar med huvet, men annars grymt effektiva (har använt en ganska ofta dock inte på älg ännu)