Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ideeel Sportingorganisation i Sverige -- Artikel i skyttesport nr 8/2009

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

Detta ämne handlar om en artikel som kom i Svenska Skyttesport magasinet Nr 8 / 2009.

I det magasinet finns en informationsartikel (på s. 41 & 42) ang interesset för Sporting / FITASC i Sverige. I den artilkel lyfter sportingansvarigen för lerduvesektionen (Stefan Björklund) en fråga som själv tycker är v. relevant: Nämligen interesset för Sporting (och FITASC) i Sverige. I samma artikeln efterlyses folk som vill delta i en ideel organisation kring Sporting i Sverige.

Som några har säkert märkt (och läst) jag har tidigare beklagat i detta forum att – tyärr – det finns aldelles för lite aktivitet kring dessa skyttegrenar i Sverige. I sin tur detta gör att dem få entusiaster som finns i Sverige har begränsade möligheter för att öva och tränna, framförallt unter vinterhalvåret – t.ex. själv är jag tvungen att åka till England för att kunna skjuta sporting under vinter halvåret.

Med tanke på detta ville jag ställa alla här följande fråga: Finns det flera som jag som tycker att vi kan ändra på detta ? Finns det folk – som jag – som kan tänka sig vara medlemmar i en sådan ideel organisation och hjälpa till med ”sprida budskapet” ?

Jag är väl medvetten att det finns förklaringar till varför läget är som det är idag – det finns helt enkelt inte tillräckligt med folk till en kritisk massa, framförallt inte på samma ställe (geografisk); vädret (och mörkret) gör att man är stark begräsad ang när och hur ofta kan man öva och tränna. Trots detta hoppas jag att det finns saker man kan göra för att kunna ändra detta och lyfta profilen för dessa skyttegrenar i Sverige.

Tackar på förhand för era synpunkter. Finns det flera som kan och vill hjälpa, bara kontakta mig via PM/e-mail så att vi tillsammans tar kontakten med Stefan. Vi kan göra nåt åt saken, för f@n :blush: !!!

Bästa hälsningar,

Florian Otel

Göteborg Hissingen JVK

Publicerat

Tja!!

Jag bor i Luleå och vi har kört sporting i 2 säsonger, med andra ord är vi nybörjare inom detta. Vi i Sunderby sport och jaktskytteklubb är även med i nått som heter North sportingcup, det är ett samabete med 5st nordfinska skytteklubbar där det ingår både compac och sporting. Här uppe i norr så har vi ju ännu mer begränsat när det gäller träning under vintern, men nu till helgen så är det faktiskt en 2 dagars tävling i Uleåborg som jag tänkte delta i. Sen är det uppehåll ända till april med skyttet, cupen börjar i maj och avslutas i augusti. Jag ledsnade på skeet och trap, därför började jag med sporting som jag nu försöker att göra pr för här uppe i norr. Vi hade faktiskt vårat första DM i år i samband med North sportingcup, och finnarna tyckte att det var jätteroligt att komma över till Sverige för att skjuta trots stålhagel!!!. Vi hade även några deltagare i cupen från syd finland bla en som heter Jari Rajala han tillhör absoluta eliten i Finland. Angående din fråga så anser jag att jag redan jobbar för fullt för att lansera den eminenta skyttegrenen SPORTING här uppe i norr, men jag är med!!!