Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Torrsläpp

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Fastnade i en "intressant" disskussion med min kära fästmö (stackars kvinnor som måste stå ut med oss och våra "intressanta" ämnen).

Jag poängterade för henne att man absolut inte skall torrsläppa bågen varvid hon började ifrågasätta skillnaden mellan att släppa en båge som är spänd med pil i och en som det inte sitter pil i.

Fann mig i sitsen att jag helt ärligt inte vet varför det skulle påverka bågen mer än annars.

Det enda jag kunde fundera mig fram till var att strängen styrs av pilen och utan pil så kan strängen kränga runt lite mer.

Någon som vill upplysa mig?

Matte

Publicerat

Jag är ingen bågskytt.

Men är det inte så, att den är gjord för att skicka iväg pilen och dess vikt, utan pilen påfrestar det mera och grejorna kan ta stryk.

Torrklicka med vapen ger ju liknande påfrestning på slagstiftet, istället för att bromsas upp mot tändhatt slår det stumt mot stoppet.

Publicerat

Får väl fortsätta att visa mej duktig B)

1 Strängen kan gå av.

2 Lemmarna kan få sprickor

När man gör ett torrsläpp så måste bågen fånga upp all energin. Det blir ruskiga vibrationer och om strängen går av så finns det "inget" som bromsar lemmarnas rörelse framåt. Lemmarna kan få farliga sprickor eller rentav gå utav. Strängen får ju utan pil en högre fart än vad vad tillverkaren har tänkt sig.

Jag vet att Hoyt numera tillverkar lemmar som de säger klarar upp till 1000 torrsläpp. Men strängen? :)

Därför när man drar en båge .... alltid pil på ! ;)

Publicerat

Jag är ingen bågskytt heller men jag har för mig att om man släpper strängen utan en pil så blir det vibrationer i strängen som kan göra att strängen går sönder.

Har faktiskt sett när en sträng går sönder när en torr drog. visserligen så va det en billig hobbex compound båge men ändå.

Publicerat
Får väl fortsätta att visa mej duktig B)

1 Strängen kan gå av.

2 Lemmarna kan få sprickor

När man gör ett torrsläpp så måste bågen fånga upp all energin. Det blir ruskiga vibrationer och om strängen går av så finns det "inget" som bromsar lemmarnas rörelse framåt. Lemmarna kan få farliga sprickor eller rentav gå utav. Strängen får ju utan pil en högre fart än vad vad tillverkaren har tänkt sig.

Jag vet att Hoyt numera tillverkar lemmar som de säger klarar upp till 1000 torrsläpp. Men strängen? ;)

Därför när man drar en båge .... alltid pil på ! ;)

Amen to that!

Never dry fire your bow brukar det ju stå på en liten dekal på nya bågar. Inte utan anledning. Torrsläpp är förmodligen det värsta du kan utsätta din båge. Förutom att köra över den med gräsklippare vill säga. :wub:

Publicerat
Amen to that!

Never dry fire your bow brukar det ju stå på en liten dekal på nya bågar. Inte utan anledning. Torrsläpp är förmodligen det värsta du kan utsätta din båge. Förutom att köra över den med gräsklippare vill säga. :lol:

För den som är intresserad så är fysiken ganska enkel. En båge lagrar en viss energi i form av potentiell energi, typ lägesenergi. Vi kan anta att detta uppgår till 100Joule(J). När man skjuter bågen omvandlas denna energi till rörelseenergi hos pilen, för en modern långbåge skulle det bli ca 80J, vet inte vad siffran ligger på för compound, men det är där i krokarna (Skillnaden är att compounden lagrar mer energi vid samma dragvikt, så kom inte och gör en massa missförstånd nu utan läs vad det står, inte vad ni tror ;o)). De övriga 20J, går åt till att sätta lemmar, sträng osv i vibration (rörelseenergi) samt till tex ljudet från bågen (ljudenergi). Ju lättare pilen är desto mindre rörelseenergi kan den ta upp, därför kommer lemmarna vibrera mer och bågen kommer att låta mer när mangår ner i pilvikt. Den lättaste pilen är ingen alls, och skjuter man den måste bågen ta upp alla 100J i form av vibrationer och ljud, dessa vibrationer är såklart skadliga för bågen, de utsätter tex buksidan i bågen för drag, kan vibrera lös diverse delar i en compound osv.

Slutsatsen är att den snällaste pilen för bågen är en pil som är så tung att vibrationerna minskar, detta ger även en tyst båge. Perfekt intrimmade bågar ska i princip vara helt ljudlösa (UTAN sk whiskers)

En liten kommentar är att torrsläpp är betydligt mindre farligt (för bågen) om man släpper bågen istället för strängen eftersom energin då går at till att accelerera bågen istället. Vad som händer med bågen som i hög fart närmar sig skytten vill jag dock inte svara för ;o)

Publicerat
En liten kommentar är att torrsläpp är betydligt mindre farligt (för bågen) om man släpper bågen istället för strängen eftersom energin då går at till att accelerera bågen istället. Vad som händer med bågen som i hög fart närmar sig skytten vill jag dock inte svara för ;o)

Förmodligen gör det skitont i ansiktet eller i dess närhet ganska kort efter att man släppt bågen! :lol:

Publicerat

Minns ej vem det var som berättade det, kanske Roger?

Men det var en tjej på någon provskjutning av pilbågar som var lite till sig i trasorna och släppte bågen istället för strängen när hon skulle skjuta. Minns ej hur det slutade för henne men fyfan vad det måste göra ont! :lol:

Publicerat

Jag har sett det hända,

i en bågaffär i Alaska,

skyttens polare stod o hetsade att han var tvingen att han en öppen vänsterhand,

det slutade med att handen gled och bågen kom bakåt,

cable guarden, heter den så, sopade till killen i bröstet, ett av hjulen mot låret.

De blev ingen båge för honom den dagen.

Torrsläpp är hemska, det är extremt mycket energi som skall lösgöras.

/C

Publicerat
Förutom att köra över den med gräsklippare vill säga. :D

Självupplevt ? ;)

Publicerat
  • Författare

För att förklara tråden...

En granne till min far ville testa att spänna bågen.

Jag förklarade vikten för honom av att inte "torrsläppa" den.

Karln spänner bågen men orkar inte hålla i och tappar strängen... Som tur var så var den inte riktigt spänd.. Men...

Idag var jag ute hos Anders på Scandinavian och gick igenom lite grejjer på bågen och sedan köpte jag vax för att vaxa in den ordentligt...

So far so good...

Nu kommer det som gör att jag i princip vill slå mig själv blodig...

Jag har precis vaxat in strängarna och är väldigt nöjd med mig själv.

Då får jag för mig att jag skall spänna upp bågen för att.. Ja för att vad egentligen?

Inte fan vet jag.. Men jag spänner upp bågen som den idiot jag är och tänker inte på att jag PRECIS vaxat strängen ordentligt.

Gissa vad... Jupp...

Torrsläpp.. Jag vet inte hur pass mycket jag spände bågen då det hände för jag var väl uppenbarligen inte vid mina sinnes fullabruk.

Jag har gått igenom strängen noggrant och den är OK.

Dvs den yttersta strängen om man säger så.

Men nu kommer min fundering. Jag vet inte om jag är paranoid eller något men jag tycker att fästpunkterna, dvs öglan längst ut på mitten strängen (den som ligger i kors innanför den yttre strängen) ser mer sliten ut än vad den gjorde förut.

Men jag kan ha fel den kan vara precis likadan som innan men man blir ju nojjig i stunder som dessa.

Nu vet jag fan inte vad jag skall ta mig till.

Vad kostar det att stränga om en båge, så man slipper fundera på skiten?

Är det ens "mitten strängen" som är i riskzonen vid ett torrsläpp eller bara den yttre strängen?

//Matte-dumpuckot-superidioten-ärkenöten

Publicerat
För att förklara tråden...

En granne till min far ville testa att spänna bågen.

Jag förklarade vikten för honom av att inte "torrsläppa" den.

Karln spänner bågen men orkar inte hålla i och tappar strängen... Som tur var så var den inte riktigt spänd.. Men...

Idag var jag ute hos Anders på Scandinavian och gick igenom lite grejjer på bågen och sedan köpte jag vax för att vaxa in den ordentligt...

So far so good...

Nu kommer det som gör att jag i princip vill slå mig själv blodig...

Jag har precis vaxat in strängarna och är väldigt nöjd med mig själv.

Då får jag för mig att jag skall spänna upp bågen för att.. Ja för att vad egentligen?

Inte fan vet jag.. Men jag spänner upp bågen som den idiot jag är och tänker inte på att jag PRECIS vaxat strängen ordentligt.

Gissa vad... Jupp...

Torrsläpp.. Jag vet inte hur pass mycket jag spände bågen då det hände för jag var väl uppenbarligen inte vid mina sinnes fullabruk.

Jag har gått igenom strängen noggrant och den är OK.

Dvs den yttersta strängen om man säger så.

Men nu kommer min fundering. Jag vet inte om jag är paranoid eller något men jag tycker att fästpunkterna, dvs öglan längst ut på mitten strängen (den som ligger i kors innanför den yttre strängen) ser mer sliten ut än vad den gjorde förut.

Men jag kan ha fel den kan vara precis likadan som innan men man blir ju nojjig i stunder som dessa.

Nu vet jag fan inte vad jag skall ta mig till.

Vad kostar det att stränga om en båge, så man slipper fundera på skiten?

Är det ens "mitten strängen" som är i riskzonen vid ett torrsläpp eller bara den yttre strängen?

//Matte-dumpuckot-superidioten-ärkenöten

Vid ett torrsläpp så tar självklart sträng, kablar och lemmar skada i någon form. Hur mycket beror lite på båge.

Att stränga om en båge kostar i material mellan 500-1200 kr beroende på bågmodell.

Det är inte strängen som har den högsta belastningen på en båge utan kabeln. Sen är det lite skillnad på vilken kabel/sträng beroende på vad du har för typ av system. Dubbelcam, enkelcam, cam and 1/2 osv.

Men precis som du säger så kan det vara läge att stränga om bågen och undvika torrsläpp i framtiden. Då har du ett bekymmer mindre att tänka på.

Jag byter samtliga strängar ungefär vartannat år eller årligen om jag skjuter mycket. Inför varje längre jaktresa så blir det en omsträngning några månader innan. De gamla strängarna får hänga med som reserv.

Publicerat
  • Författare

Hmmm....

OK

Kablarna i sig ser finfina ut.. Det är själva öglorna i ändarna som jag är fundersam över.

Jag kan förstå att kablarna tar stryk men nu känner jag mig lite skrämd kring lemmarna.

Har inspekterat dem så gott som med förstoringsglas.

Fan lite marginal måste det ju finnas från tillverkaren tycker jag.

Spelar det ens ngn roll att man har limbsavern på?

Publicerat
Hmmm....

OK

Kablarna i sig ser finfina ut.. Det är själva öglorna i ändarna som jag är fundersam över.

Jag kan förstå att kablarna tar stryk men nu känner jag mig lite skrämd kring lemmarna.

Har inspekterat dem så gott som med förstoringsglas.

Fan lite marginal måste det ju finnas från tillverkaren tycker jag.

Spelar det ens ngn roll att man har limbsavern på?

Tror inte det är så farligt, vaxsläpp har jag gjort utan att det blitt några större skador

tror inte 1-2 torrsläpp är hela världen, öglorna på kablarna sen nötta ut även på min

båge utan torrsläpp, men vill du vara trygg så byt.

Sen tror jag att går det sönder, så gör det det då när du torr släppt, inte efteråt så att säga..

Publicerat
  • Författare

Mjo åkte in till Anders på Scandinavian idag så får han byta strängen och kablarna åt mig.

Iaf skönt att ha grejjer man vet är friska när man köpt något begagnat! ;)

Publicerat
För den som är intresserad så är fysiken ganska enkel. En båge lagrar en viss energi i form av potentiell energi, typ lägesenergi. Vi kan anta att detta uppgår till 100Joule(J). När man skjuter bågen omvandlas denna energi till rörelseenergi hos pilen, för en modern långbåge skulle det bli ca 80J, vet inte vad siffran ligger på för compound, men det är där i krokarna (Skillnaden är att compounden lagrar mer energi vid samma dragvikt, så kom inte och gör en massa missförstånd nu utan läs vad det står, inte vad ni tror ;o)). De övriga 20J, går åt till att sätta lemmar, sträng osv i vibration (rörelseenergi) samt till tex ljudet från bågen (ljudenergi). Ju lättare pilen är desto mindre rörelseenergi kan den ta upp, därför kommer lemmarna vibrera mer och bågen kommer att låta mer när mangår ner i pilvikt. Den lättaste pilen är ingen alls, och skjuter man den måste bågen ta upp alla 100J i form av vibrationer och ljud, dessa vibrationer är såklart skadliga för bågen, de utsätter tex buksidan i bågen för drag, kan vibrera lös diverse delar i en compound osv.

Slutsatsen är att den snällaste pilen för bågen är en pil som är så tung att vibrationerna minskar, detta ger även en tyst båge. Perfekt intrimmade bågar ska i princip vara helt ljudlösa (UTAN sk whiskers)

det finns vissa av oss som vet, kan väl kort säga att det gör skit ont., dock bara med en recurv.

Varför man inte ska torrsläppa är ungerfär samma sak som om du ska skarka iväg en fotboll men just innan din fot träffar bollen så har det varit någon jävul där och petat bort den, burkar oftas sluta med att du ligger på rygg.

• 2 weeks later...
Publicerat
Tror inte det är så farligt, vaxsläpp har jag gjort utan att det blitt några större skador

tror inte 1-2 torrsläpp är hela världen, öglorna på kablarna sen nötta ut även på min

båge utan torrsläpp, men vill du vara trygg så byt.

Sen tror jag att går det sönder, så gör det det då när du torr släppt, inte efteråt så att säga..

hej

har själv torrsläppt båge och bara strängen hoppade av

allt beror på vad är det för båge

(så mycket jag vet Hoyt torrsläpper redan i fabriken för att testa)

extrem parallela lemm klarar sig bättre-enligt Hoyt

det som åker mest på stryk är axlar för cam(blir krokiga)

och ofta blir spricka i lemmen der axel sitter

nyare bågar klarar det hela bättre

Publicerat
hej

har själv torrsläppt båge och bara strängen hoppade av

allt beror på vad är det för båge

(så mycket jag vet Hoyt torrsläpper redan i fabriken för att testa)

extrem parallela lemm klarar sig bättre-enligt Hoyt

det som åker mest på stryk är axlar för cam(blir krokiga)

och ofta blir spricka i lemmen der axel sitter

nyare bågar klarar det hela bättre

Hej

Jo visst är det så, beror mycket på båge och kraft mm, samt oturen naturligtvis :D

man ska aldrig torr släppa någon båge men som vi vet händer det

• 2 months later...
Publicerat

En liten idiotförklaring på det hela:

Tänk dig att du tar sats och springer som ett bågjagat vildsvin över den nya lagda gräsmattan och skall klappa till en fotboll för mer än vad din kropp egentligen klarar av. Allt för att stila för polarna :P

Detta gör du.

Precis när du skall till att träffa bollen så rycker högre makter undan den och du gör en halv frivolt bakåt, landar på rygg, tappar andan och känner efter stund känslan av att du har ett ben som känns betydligt mer än det andra, och vilken du troligen inte använder på ett bra tag.

Kort sagt, den energin (som ovan skribenter påpekat) som du normalt skulle överfört i fotbollen får hela din kropp istället ta upp, fast i bågens fall på en millisekund.

Det krävs väldigt lite motstånd för strängen för att den energin inte ska vandra ut i bågen och tillföra den skador, men har du ingen alls får som sagt bågen ta hela smällen. Och för er som jagar och oftast har mer än 60 pound, och betydligt agressivare dragkurva än tavelskyttarnas så: Aj!

Vissa nya bågar garanterar dock att deras bågar ska klara detta, exempelvis mathews och hoyt, om man byter sträng emellan torrsläppen. Min gamla bowtech old glory klarade galant ett torrsläpp, och tippar på att min commander gör det också. Men det är inget ja gör för skojs skull.