Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Felaktigt godkända licenser

Featured Replies

Publicerat

Halloj,

med anledning av en annan tråd skapar jag en ny fråga. I den andra tråden berörs Walther G22 och det nämns att den inte är godkänd för jakt. Nu vet jag att ett flertal personer har dessa på jaktlicens, och det har även varit ett antal ute på försäljning på blocket.. så min fråga är - om man felaktigt får en licens godkänd, vad händer då?

Publicerat

Polisen kan återkalla licensen och man kan bli dömd för jaktbrott. Har man ett magasin med mer än 2 skott och jagar tex fågel blir man säkerligen dömd för jaktbrott, men det är möjligt att man kan klara sig från straff eftersom man eventuellt kan anses i god tro, men det är högst osäkert.

Publicerat
Polisen kan återkalla licensen och man kan bli dömd för jaktbrott. Har man ett magasin med mer än 2 skott och jagar tex fågel blir man säkerligen dömd för jaktbrott, men det är möjligt att man kan klara sig från straff eftersom man eventuellt kan anses i god tro, men det är högst osäkert.

Ola

Du skrev "Har man ett magasin med mer än 2 skott och jagar tex fågel blir man säkerligen dömd för jaktbrott, " Detta gäller väl för alla halvautomater? Så för den delen kan man väl knappast anses ha handlat i god tro?

Vad gäller G22:an så finns det personer på andra forum som påstår sig ha fått ett skriftligt uttalande från Naturvårdsverket om att dessa skulle vara godkännda. Jag har dock aldrig sett någon kopia på detta...

Har du sett något liknande eller har du en kopia på en dementi från naturvårdsverket?

Vad polisen säger kan man ju dels inte riktigt lita på och dessutom så är det inte de som har den formella rätten att besluta om vilka medel som skall vara tillåtna att användas vid jakt. (De är i detta fall enbart administratörer och springpojkar!)

Nästa fråga, som är den som gör mig lite orolig. (Jag är inte ett skit intresserad av att skaffa dylikt vapen själv...)

Kan jag som jaktledare råka i trubbel för att jag har en jägare med i laget med tvivelaktig licens?

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare

Hej igen,

jag tror jag måste förtydliga min fråga lite. Min fråga var inte vad som gäller för halvautomater i jaktsammanhang, det har jag koll på. Utan vad jag vill veta är:

G22 "borde" ju dömas ut på utseendebegränsningen, men likväl finns det sådana ute på jaktlicens. Alltså borde de, enligt utseendebegränsingen, vara felaktigt godkända. Inte tusan kan man väl bli dömd för jaktbrott för att man använt ett vapen (med 2 skott) som man blivit beviljad jaktlicens på???

Publicerat

Följdfråga! Köpte själv en halvauto när dom vart lagliga 2003 var det väl. Men jag minns inget krav på att man bara fick ha 2 skott i magasinet vid jakt. OM det är så, hur i blekaste h-vetet ska man som privatist veta det om myndigheterna inte kan reglerna?

Publicerat
Ola

Du skrev "Har man ett magasin med mer än 2 skott och jagar tex fågel blir man säkerligen dömd för jaktbrott, " Detta gäller väl för alla halvautomater? Så för den delen kan man väl knappast anses ha handlat i god tro?

Vad gäller G22:an så finns det personer på andra forum som påstår sig ha fått ett skriftligt uttalande från Naturvårdsverket om att dessa skulle vara godkännda. Jag har dock aldrig sett någon kopia på detta...

Har du sett något liknande eller har du en kopia på en dementi från naturvårdsverket?

Vad polisen säger kan man ju dels inte riktigt lita på och dessutom så är det inte de som har den formella rätten att besluta om vilka medel som skall vara tillåtna att användas vid jakt. (De är i detta fall enbart administratörer och springpojkar!)

Nästa fråga, som är den som gör mig lite orolig. (Jag är inte ett skit intresserad av att skaffa dylikt vapen själv...)

Kan jag som jaktledare råka i trubbel för att jag har en jägare med i laget med tvivelaktig licens?

MVH // Henrik

Precis - tvåskottsregeln klarar man sig inte undan från bara för att man eventuellt felaktigt fått en licens på ett vapen, vilket gäller tex alla fåglar, vilket kan vara aktuellt att jaga med en .22LR. Jag har inte sett ett beslut från NVV där de medger dispens i ett enskilt fall för att få använda G22 för jakt. Den som är jaktledare har inte ansvar för jägarnas vapenlicenser - det skulle bli ohanterligt annars. MEN, om en jägare använder olagliga jaktmedel, tex bil, ej godkända vapen osv, så kan den som hjälper till att tex dra ut en fälld björn, tar del i kött osv, bli dömd för jakthäleri.

Publicerat
Hej igen,

jag tror jag måste förtydliga min fråga lite. Min fråga var inte vad som gäller för halvautomater i jaktsammanhang, det har jag koll på. Utan vad jag vill veta är:

G22 "borde" ju dömas ut på utseendebegränsningen, men likväl finns det sådana ute på jaktlicens. Alltså borde de, enligt utseendebegränsingen, vara felaktigt godkända. Inte tusan kan man väl bli dömd för jaktbrott för att man använt ett vapen (med 2 skott) som man blivit beviljad jaktlicens på???

Den frågan har jag redan svarat på.

Publicerat
Följdfråga! Köpte själv en halvauto när dom vart lagliga 2003 var det väl. Men jag minns inget krav på att man bara fick ha 2 skott i magasinet vid jakt. OM det är så, hur i blekaste h-vetet ska man som privatist veta det om myndigheterna inte kan reglerna?

Ingen människa i Sverige kan alla lagar och därför anses enligt lagen alla människor i Sverige kunna alla lagar, annars kan ingen någonsin bli fälld för ett brott, för "jag visste ju inte att man inte fick mörda människor" skulle då funka.

Publicerat

Finns det 2 skottsmagasin till alla .22lr?

Om jag fattat rätt är det enligt lagen vara lagligt med 2 skotts mag för jakt på fågel eller gäller det bara halvautomat?

Publicerat
Finns det 2 skottsmagasin till alla .22lr?

Om jag fattat rätt är det enligt lagen vara lagligt med 2 skotts mag för jakt på fågel eller gäller det bara halvautomat?

Vi pratar bara halvautomater här och då gäller 5 eller 2 skottsmagasin beroende på viltart.

Publicerat

ok tack :blush:

Väldigt bra med att ha er här så att man kan räta ut sina ? till ! :huh:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.