Publicerat November 10, 200916 yr http://www.blocket.se/landskrona/Korrosion...ca=23_8&w=2 Om man för stunden bortser från den något felskrivna (får jag hoppas ) rubriken i annonsen, vad tror ni? Och hur kan det vara konstruerat? En liten fläkt som sprutar ut 5-56 i hela vapenskåpet kanske?
Publicerat November 10, 200916 yr Finns flera varianter på rostskydd/korrosionsskydd vanligast är olika typer av VCI skulle tro att detta är något liknande. I länken finns lite att läsa om VCI. http://www.tribotec.se/_VpCI___VCI___Tribo...XNI-35983_.aspx Så ja det kan nog fungera beror väl lite på vad det är för produkt.
Publicerat November 10, 200916 yr Ja klart det kan fungera. Sånt använder man ju överallt där det kan bildas rost och galvaniska strömmar i industrin. Man tillsätter ett oädelt ämne för att det ska korrigera istället för de ädla som man är rädd om.
Publicerat November 10, 200916 yr Hade en liten fundering liknande detta. Funderade på om det inte skulle funka att ställa in "Torrbollen" i vapenskåpet under jaktsäsongen - det borde väl vara lika effektivt, den ska ju absorbera fukten. Sen är väl det helt klart bästa att torka av den värsta fukten direkt för att därefter låta vapnet ligga varmt och luftigt så att kondensen försvinner och vapnet återfår rumstemperatur innan man gör vapenvård och ställer in det i vapenskåpet. MVH Alias
Publicerat November 11, 200916 yr Hade en liten fundering liknande detta.Funderade på om det inte skulle funka att ställa in "Torrbollen" i vapenskåpet under jaktsäsongen - det borde väl vara lika effektivt, den ska ju absorbera fukten. Sen är väl det helt klart bästa att torka av den värsta fukten direkt för att därefter låta vapnet ligga varmt och luftigt så att kondensen försvinner och vapnet återfår rumstemperatur innan man gör vapenvård och ställer in det i vapenskåpet. MVH Alias Var ett test i förra vapentidningen om detta.. + så har jag en torrboll i vapenskåpet som fungerat ypperligt sedan jag la dit den. Mvh
Publicerat November 11, 200916 yr Vad jag har hört så om luftfuktigheten blir för låg i vapenskåpet så kan väl trät i gevären slå sig?