Publicerat November 10, 200916 yr I mitten av Juli köpte jag min Gordonsettervalp av en norrman som hette Harald i Jokkmokk. Skulle vilja komma i kontakt med någon som köpt valp från samma kull...
Publicerat November 12, 200916 yr Vad heter hunden i stamtavlan? Mitt tips är att du kollar Hunddata, där borde det finnas åtminstone någon med offentliga ägaruppgifter om du har tur.
Publicerat November 12, 200916 yr Författare Grejjen är den att modern till min valp är norskregistrerad och jag har inte sett till några papper på hunden ännu tyvärr...
Publicerat November 12, 200916 yr Att tiken är reggad i norge spelar ju ingen roll om nu valparna skulle reggas i sverige och även om de reggas i norge så skulle du haft stamtavlan vid det här laget. Nog för att det kan ta tid med tanke på deras registreringssystem, men valpen är ju född i maj och så lång tid tar det inte att regga valpar i norge...
Publicerat November 12, 200916 yr Det finns 12 registrerade Gordon-kullar hos SKK för tiden 1/5 till dags dato, ingen uppfödare heter Harald och ingen uppfödare bor i Jokkmokk...
Publicerat November 12, 200916 yr Författare Grämer mig fortfarande över att jag inte var mer noggrann i mitt valpköp när man väl köpte sig en renrasig hund. Men man lär väl av sina misstag. Enligt köpeavtalet så heter tiken Kaisa (03188/04 (05?) ) och hanen är Lasix (S32593/2008)
Publicerat November 12, 200916 yr Är tiken norsk reggad? Jag prövade att söka på hanen på skk men det finns inga avkommor registrerade. Jag vet dock inte om det inte syns för att valparna kommer från en norsk? kennel. Jag har däremot en finskreggad far till min hund och jag kan följa upp alla hans avkommor och se hans stamtavla på skk. Men norge har ju lite konstiga regler ibland... Om du inte har kollat redan så kan man hitta mycket intressant där. http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx
Publicerat November 12, 200916 yr Grämer mig fortfarande över att jag inte var mer noggrann i mitt valpköp när man väl köpte sig en renrasig hund. Men man lär väl av sina misstag. Enligt köpeavtalet så heter tiken Kaisa (03188/04 (05?) ) och hanen är Lasix (S32593/2008) Regnummret för mamman är norskt men om hanen inte har några valpar efter sig i Sverige så får man förmoda att din valp också är norskreggad (om den nu alls är reggad...). Jag skulle kontakta Norska kennelklubben och be om hjälp, de kan ju upplysa dig om valparna är reggade m.m. Hoppas du inte betalat mer än en symbolisk summa, utan stamtavla är ju hunden att betrakta som icke renrasig och ska följdaktligen ha ett pris därefter.
Publicerat November 12, 200916 yr Hej! Hittade tiken på norska dogweb. Se länk. http://medlem.dogweb.no/dwold/DogP/openPag...ogId=03188%2F05 Oppdretter Navn Flaen, Harald Adresse Eikild Postnr/sted 4540 Åseral Telefon 90984143 Hanen hittade jag på skk hunddata. Se länk http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx Uppfödare vid registreringstillfället Namn: Persson Catharina Ort: Slussfors Det finns inga registrerade valpkullar efter dem. Lycka till! Lena
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Regnummret för mamman är norskt men om hanen inte har några valpar efter sig i Sverige så får man förmoda att din valp också är norskreggad (om den nu alls är reggad...). Jag skulle kontakta Norska kennelklubben och be om hjälp, de kan ju upplysa dig om valparna är reggade m.m.Hoppas du inte betalat mer än en symbolisk summa, utan stamtavla är ju hunden att betrakta som icke renrasig och ska följdaktligen ha ett pris därefter. Ska testa kontakta Kennelklubben i norge och hoppas på att uppfödaren bara inte haft tid att skicka in papprena för att han har jagat så mycket eller nå. Priset på hunden tycker jag inte har någon betydelse, jag har fått den hund jag ville ha och jag får skylla mig själv om det nu är så att hunden förblir oreggad.
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Hej!Hittade tiken på norska dogweb. Se länk. http://medlem.dogweb.no/dwold/DogP/openPag...ogId=03188%2F05 Oppdretter Navn Flaen, Harald Adresse Eikild Postnr/sted 4540 Åseral Telefon 90984143 Hanen hittade jag på skk hunddata. Se länk http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx Uppfödare vid registreringstillfället Namn: Persson Catharina Ort: Slussfors Det finns inga registrerade valpkullar efter dem. Lycka till! Lena Jo, jag har vid ett tillfälle fått fram den där informationen också, som inte gav mig så mkt egentligen. Ska kontakta kennelklubben i norge och hoppas att det här löser sig. Tack för hjälpen!
Publicerat November 13, 200916 yr Hoppas det löser sig. Visst är hunden densamma även utan papper men det är synd på något sätt ändå. Det vore skillnad om du köpt en oreggad hund medvetet. Har du tänkt kriga för saken? Hoppas det ordnar sig i alla fall!
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Hoppas det löser sig. Visst är hunden densamma även utan papper men det är synd på något sätt ändå. Det vore skillnad om du köpt en oreggad hund medvetet. Har du tänkt kriga för saken? Hoppas det ordnar sig i alla fall! Kriga och kriga... vet inte om det är värt att lägga alltför mycket tid och ork i det men jag ska göra ett försök iallafall. Det hela är säkert bara ett missförstånd i slutändan så det är väl bäst att man försöker få fram papprena. När jag köpte valpen och i kontakten innan så lät det ju så självklart att valparna skulle registreras... Men men... vi får väl se vad som händer!
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Vore iallafall roligt att komma i kontakt med någon annan som köpt valp ur denna kull... Vet att uppfödaren sa att en tik skulle till Arvidsjaur (?) Och en valp träffade jag vid köpet i Harads...
Publicerat November 26, 200916 yr Det kan ta ganska lång tid innan stamtavlan kommer från Norge. På en engelsk setter väntade vi en gång 8 månader. Om de låter valpköparna bestämma namn så kan det ta ganska lång tid tyvärr. Men ring till tikägaren och fråga lite! Då kanske du får namnen på de svenska valpköparna också.
Publicerat December 10, 200916 yr Författare Idag kom registreringspapprena från Norge!! Äntligen! Men jag har visst gått och fått en hanhund istället för en tik!
Publicerat December 10, 200916 yr Ja det är inte lätt alla gånger . Det kanske är dags för en okulär besiktning av ....
Publicerat December 23, 200916 yr Författare Äntligen har jag fått rätta pappret så nu får hon fortsätta vara tik hunden min. Kanske man ska försöka sig på att få henne svensk också....
Publicerat Januari 13, 201016 yr Äntligen har jag fått rätta pappret så nu får hon fortsätta vara tik hunden min. Kanske man ska försöka sig på att få henne svensk också.... Det ska inte vara några problem. Bara att kontakta skk.
Publicerat November 1, 201114 yr Hej! Denna man bor även i Murjek där han har ex antal hundar. Hört mycket om han bl.a att papprerna inte alltid stämmer...bor bara några mil från honom. Har en kusin som köpt hund där och den är alldeles för stor bl.a En annan bekant fick ta bort sin hund för att den var halt och redan var det när den köptes...visade sig att han vetat om detta men ändå sålt hunden... Sen har han en tendens att ge bort hundar till höger och vänster varje gång det blir hett kring öronen Så jag hoppas att du fått en frisk hund med rätt papper
Publicerat Februari 26, 201214 yr Eller som kompisen säger... "köp inga hundar av norrmän". lite OT men ändå: Norge har de absolut bästa fågelhundarna i skandinavien. Bredden är helt enorm. Åtmnstonne innom de tre (fyra) setter raserna och Pointer. Men jag råder alla att kontakta respektive Norskt avelsråd (NISK, NESK osv...) för valpeförmedling. De har oftast relativt bra koll.
Publicerat Februari 26, 201214 yr lite OT men ändå: Norge har de absolut bästa fågelhundarna i skandinavien. Bredden är helt enorm. Åtmnstonne innom de tre (fyra) setter raserna och Pointer. Men jag råder alla att kontakta respektive Norskt avelsråd (NISK, NESK osv...) för valpeförmedling. De har oftast relativt bra koll. Det finns andra uppgifter som jag inte tänker dra upp här.