Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

toppjakt.........var söker jag?

Featured Replies

Publicerat

>:( Hoppas på lite tips när det gäller toppjakten. Har stora problem att hitta tjäder och orre på jakt markerna. Det finns gott om fågel under höstjakten och terrängen bör lämpa sig för även toppjakt. Trots detta hittar jag inte fågel under toppjakt!? :'(  vill gärna ha tips på bästa förutsättningarna för toppjakt. Sen undrar jag oxå om tjädern dag efter dag återvänder till samma tall/tallar för att äta eller kan det rent av vara så att den flyttar långa sträckor från den ena dagen till den andra. Är det vanligt att fågeln träar ganska snart då man stöter upp den ur snön?  Hoppas på svar ;D

Publicerat

Tjädern är ofta kvar i samma områden och samma tallar, skrämmer man en tjäder så flyger de en bit innan de träar i en topp för att spana vad det var som skrämde den. Så följ gärna efter flyktvägen för de brukar inte flyga allt för långt.

Myrmarker med mycket myrtallar små tallöar med gammeltall, gärna med inslag av något berg inärheten och ev. en liten sjö intill är bra marker. Orren sitter gärna intill öppna områden med björkskog där de har bra utskik, också gärna kring sjöar lindor osv.

Publicerat

Jag jagar inte toppfågel men efter vad jag hört så bör det ha kommit snö så de söker föda uppe i träden. Det bör även vara kallt, men itne för kallt för då går de ner i snön å söker skydd.

Publicerat

mmm det skall ju vara bra kallt och rätt mycket snö för att de skall söka sig till topparna. De kan ju sitta i topp annars med men det bästa är när det är mycket snö och kallt..

Sedan är det bara att kamoflera sig i vita kläder och ut och spejja... lycka till mvh tomas

Publicerat

Är det kallt sitter fågeln inte speciellt länge i träden utan går ner i snön för att på så sett spara energi och få värme.

Men äta måste dom så den hetaste tiden är från gryningen och någon timme framåt.

Orren vill ha björkknopp och den hittar man lättast kring sjöar, myrkanter och gammla ängsmarker.

Tjäder äter tallbarr och hittas ofta kring myrholmar, hyggeskanter, fröställningar.

Man kan reka sina marker under övrig tid på året då man lätt känner igen de så kallade tjädertallarna, hårt betade tallar som ser rent sjuka ut med lite barr längst ut på grenarna endast.

Det brukar också finnas gott om spillning under dessa träd, så lägg det på minnet var du sett dessa träd och sök tjädern därikring under toppjakten.

Bild 1

Tjädertall

Bild 2

Tjädermat under vintern

post-3-1133180915_thumb.jpg

post-51-1133180915_thumb.jpg

Publicerat

Ja riktigt så enkelt e de inte!

Jag e själv ganska nykläckt inom området! Har fått samma tipps tidigare o lokaliserat dessa platser på min mark.

Men inte tusan har jag sett nå mkt tjäder där.

1 förra vintern som jag dessutom tog för en orre vilket ledde till BOM!  :'(

Det måste till att de vill vistas o att det finns fågel på markerna också.

På hösten hittar jag mkt, dock inte i år, både tjäder o orre men på vintern hittar jag bara åt orrarna!

Kan de inte vara så att de precis som orren flyttar lite på sig under olika delar av året.

Dvs. under jaksäsong sitter de på grannens mark o all annan tid på min mark?  :'(  ;)  ;D

Publicerat

Bingo Jimbolo!!!

Grannen kanske har ett bättre vinterbetes område för tjäder tupparna,dom flyttar sig en del efter årets årstider...Så just där på dina marker, kanske dom är mest vår,sommar och höst...

Men ge inte upp...Ut och jaga dom bara....

Publicerat

Sedan har det ju varit ett väldigt dåligt fågel år i år på stora delar av jämtland har jag hört. Att det kom en kall period just i kläckningstider som gjorde att många frösihjäl eller hade inte den foder tillgången de behöver. Det kan ju merföra att du inte ser så mycket ungfågel iår.. va vet jag  men det kanske kan vara en anledning med?

Mvh tomas ???

Publicerat

hmm såg idag ett 30tal orrar som satt och kalasade på björkarna, dock på FEL sida gränsen, lagomt uppretande, men så är det ibland=)

Publicerat

Som tur är.... har jag aldrig sett fågel nära fel sida  :-

Bara sett de flyga ditåt. Nog så irriterande.

Men jag har hört historier från början på 80 av en äldre man.

Skjöt 3 st liggande från samma ställe en gång.

Då han plocka upp dem såg han ca:30tuppar till som bara kollade in vad han gjorde.

Att det kan ha varit så på dessa marker jag jagar tyder ju på att det borde varit väldigt bra marker.

Men så e de SCA som förvaltar dem.

(Till våren kapar de ner all tjäderskog)  :'(

Men SKAM den som ger sig.

Publicerat

Glömde ju fylla i att det var tjädertuppar gubben prata om.

Publicerat

OJ det var inte dåligt"!!!!!! :o

Publicerat

Idag har det varit en förlorad jaktdag på f.m. Det har varit fint väder. Ca. -18-20 hela f.m. Man skulle ha varit ute i skogen med vinterdräkten, skidor, ryggsäcken och byssen och jagat ist än att vara på jobbet. ;) Det ska ju visst bli sämre väder nu igen som. Jag vet inte ha knappt sett på Tv i veckan. Jag fick se ca. 35 min på jaktprogrammet igår kväll, så jag ska försöka se resten på reprisen. ;)

Publicerat

Om ni jagar på marker med mycket skogsbruk så kan jag ge några tips: På hösten äter fågeln bär och befinner sig i den typ av terräng där vi förväntar oss att finna dom. Ofta i fin gammskog med mycket bärris. Marken kan också innehålla mycket fina "klassiska" toppjaktsmyrar men vinertid vara tillsynes tjädertomma! Mycket märkligt kan tyckas..

Men.. Om markerna har tallplanteringar, vilket nästan finns överallt, så är det där du hittar tjädrarna på vintern! Varför skulle dom sitta ute på öppna myrar och i talltopparna, exponerade för örnar och jägare när dom har planteringar med hur mycket mat som helst? Dom har dessutom skydd eftersom det oftast är relativt tätvuxet och ofta inbillar jag mig att det dessutomär lite varmare där. Prova att gå igenom tallplanteringarna på era marker, det ska gärna vara lite äldre planteringar där träden är tillräckligt grova för att bära en tjäder. Det kan vara mer eller mindre proppfullt med fågel där. På alla ställen av detta slag jag jagat syns spår av att fågeln suttit i planteringarna hela vintern, kilovis med skit under träden, kanske lämnar dom inte planteringen förrän till våren?

Dagar med sträng kyla verkar skogslandstjädern dock kunna lämna sina planteringar och för en tid förlägga sitt bete till höga berg med högre temperatur. Särskilt om kylan varit ihållande några dagar. Leta dom i planteringarna och på bergen, spelar ingen roll om det är tätvuxet på bergen för man måste ju leta som där dom finns! Tryck iväg dom, skräm dom och få "rotation" på dom så kommer du att hitta dom sittandes i topp, funderandes över vad som skrämde dom! Samma sak gäller i planteringarna.

Skida igenom dom och för oväsen, slå med stavarna i träden, stampa med skidorna, allt för att få dom på vingarna. Är vädret hyfsat och inte för blåsigt så hittar du ofta dom du fått fart på i första bästa högre träd!

Ganska underlig jaktform och långt ifrån den klassiska toppjakten, men ofta enda rimliga möjligheten att få tag i nån tjäder på skogsbruksmarker. Tyvärr..

• 4 weeks later...
Publicerat

I skogen högt uppe i träden HAHAHA!!!! ;D :D;):) ::)