Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Patroner som klickat?

Featured Replies

Publicerat

Har under mina första 100laddade skott lyckats få till 3 patroner som klickat.

Förmodligen slarvat med tändhattsisättningen.

Vet att ja kände att de strulade vid ett par patroner.

Men nu till frågan:

*Hur oskadligör man dessa patroner?

* Vågar man använda kulhammare för att ta tillvara på kulan samt dränera hylsan på krut? (känns olustigt)

* VÅgar man sig på att behålla hylsan/ kalibrera om med osmälld tändhatt?

Vet att sistnämnda frågan beskrivs i alla laddbeskrivelser som TABU men ja undrar mest bara för oskadligörandet.

Om man nu inte gör ngt av ovanstående, vart slänga ett sådant riskavfall?

Aldrig stött på detta problem förut.

Publicerat

lämmna upp till polisen.

förvara dom i vatten med salt ? sedan kasta dom ?

Publicerat
  • Författare

Tar verkligen polisen emot sådant????

Vatten o salt? Hur länge?

Publicerat
Tar verkligen polisen emot sådant????

Vatten o salt? Hur länge?

polisen i finland tar emot explosions farligt ämne. ser inte varför dom i sverige inte skulle göra det. sålänge du ringer i förväg .dom borde också ta emot vapen.

vad annars gör man om man hittar en hög med ammo i skogen ? :lol:

vatten salt vet jag inte, antinged tills den e genom rostad eller krutet blivit fuktigt :lol: vattensaltet tog jag från hatten, ingen aning om det fungerar men man skulle tycka det att fuktet borde slippa in.

har fått en jädrans mycket som inte smällt med min pistol iår och 3 med min 222an.

222an var min första nånsin. blev lite panik aktighet och kastade det iväg den direkt ur pipan i ett stort dike.

annars har jag bara skjutit dom på nytt de som inte smällt.

Publicerat

Nu tycker jag att vi skall behärska oss lite här,

med minsta möjliga våld se till att dra ut kulorna,

jag gillar att göra det med pressen har då en tång med lite läder i mellanlägg för att kunna dra kulan utan att skada dem,

dumpa krutet, dvs elda upp det eller gödsla gräsmattan med det,

kalibrera om hylsan och var lite försiktig när du petar ut den fortfarande misstänkt aktiva tändhatten.

Presto så har du en kula var och en hylsa kvar att ladda igen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ok!

Om ja nu drar ut kulan varför skall ja då inte återanvända krutet?

För att ta bort de största felfaktorerna? Dvs tänhatt o krut?

Publicerat

Exakt,

man har ingen aning om varför patronen klickade, eller ja det kanske man vet men krutet är helt klart suspekt nu efter att ha varit med om en klick och det är bara att dumpa,

detta är mina tankar och resonemang men det förefaller som om en del andra håller med mig.

En orsak till klick kan vara fett/fukt i hylsan som därefter har klumpat ihop krutet och gjort det obrukbart.

/Christian

Publicerat
Exakt,

man har ingen aning om varför patronen klickade, eller ja det kanske man vet men krutet är helt klart suspekt nu efter att ha varit med om en klick och det är bara att dumpa,

detta är mina tankar och resonemang men det förefaller som om en del andra håller med mig.

En orsak till klick kan vara fett/fukt i hylsan som därefter har klumpat ihop krutet och gjort det obrukbart.

/Christian

borde man inte höra knallen gå av ? och brode inte den redan borda flytta/knuffa ut kulan or hylsan ?

Publicerat

Ev skulle man ha hört knallen,

men om det bara är hatten som går av och inte krutet är det sällan som så att kulan rör på sig,

det kan hända men behöver sannerligen inte göra det.

/Christian

Publicerat
Nu tycker jag att vi skall behärska oss lite här,

med minsta möjliga våld se till att dra ut kulorna,

jag gillar att göra det med pressen har då en tång med lite läder i mellanlägg för att kunna dra kulan utan att skada dem,

dumpa krutet, dvs elda upp det eller gödsla gräsmattan med det,

kalibrera om hylsan och var lite försiktig när du petar ut den fortfarande misstänkt aktiva tändhatten.

Presto så har du en kula var och en hylsa kvar att ladda igen.

/Christian

Känns som ett spännande moment att dra ut kulan och inte minst peta ut tändhatten på dessa patroner...hualigen.

Publicerat

Var noga med att ha skydds glasögon på er

när ni laddar själva och utför dessa operationer.

Mvh

Publicerat

Jag gör exakt som Christian - pressen och tång. Ut med krutet, hylsan (inkl. tändhatt) fylls med 5-56 och får stå ett tag sedan kalibreras som vanligt, (inkl. ultraljudtvätt för att få bort alla fettrester) Det har inte smällt av något ännu.....

Köpte faktiskt en kulhammare (RCBS)- har aldrig använt den - behöver nog en bruksanvisning :D

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Begriper inte hur men ja hade lyckats missa att hä krut i alla 3 klickade patroner. -_-:P

SNOPET!!! :(

Kulorna lyckades ja inte rädda då min otålighet gjorde att pollyn fick agera.

Då cyckelslang inte hjälpte nöp ja till ordentligt med tången.

Verktyg för kulurtagning står på önskelistan nu.

Kan ju vara riktigt behövligt om man tokar till de nån gång.

Publicerat
Begriper inte hur men ja hade lyckats missa att hä krut i alla 3 klickade patroner. :D:P

SNOPET!!! :(

Kulorna lyckades ja inte rädda då min otålighet gjorde att pollyn fick agera.

Då cyckelslang inte hjälpte nöp ja till ordentligt med tången.

Verktyg för kulurtagning står på önskelistan nu.

Kan ju vara riktigt behövligt om man tokar till de nån gång.

Jag brukar ta för vana att alltid lysa i hylsan med en lampa innan jag säter i kulan. Det är ett bra tips -_-

Publicerat

När jag drar ut kulor med pressen så brukar jag använde en sån där dålig platt abikotång, käftarna längst fram man pressar med passar utmärkt för att greppa kulan med. Och klämmer man försiktigt så behöver man heller inget mellanlägg.

10014235.jpg

Publicerat
  • Författare
Jag brukar ta för vana att alltid lysa i hylsan med en lampa innan jag säter i kulan. Det är ett bra tips :P

Trodde ja gjort de!

Lyst me lampa för att kolla alla hylsor men dock inte en o en före kulisättning.

Men man lär sig alltid nå nytt.

Då man dubbelfyller en hylsa får man ju kvitto direkt =)

Tror de var i samband med en sådan ja bommade intilliggande hylsa.

Förmodar att resultatet märks rätt bra om man inte har ngn tändhatt också. :unsure:

Publicerat
Trodde ja gjort de!

Lyst me lampa för att kolla alla hylsor men dock inte en o en före kulisättning.

Men man lär sig alltid nå nytt.

Då man dubbelfyller en hylsa får man ju kvitto direkt =)

Tror de var i samband med en sådan ja bommade intilliggande hylsa.

Förmodar att resultatet märks rätt bra om man inte har ngn tändhatt också. :lol:

gick det lite fort i laddrummet eller? skrikande ungar som hängde i handtaget?

lätt hänt det där.

Publicerat
  • Författare

Barnen klarar jag men en tjatig "käääring" :lol: kan få vem som helst att missa ngr hylsor =)

Publicerat

Jag har aldrig hylsor med krut och hylsor utan bredvid varandra. Har själv råkat ut för att det inte var krut i patronen i min gröna ungdom när jag började handladda. Det slutade med att jag fick jäklas med att få ut en kula som precis fastnat i bommarna. Nu fyller jag en hylsa i taget och flyttar den från hylsdoseraren till en plats bredvid pressen. När jag fyllt ca 20 så kollar jag och sedan sätter jag kula och sedan 20 nya o.s.v. Bara att ändra rutinerna så att de passar dig. Lägg de tomma hylsorna i en glassburk och ställ de fulla i laddbrättet så eliminerar du risken att det ska hända. En extrakoll på nivån gör att man ser om vikterna håller sig i någorlunda nivåer. Har hänt att det fastnat corncob från tvätten så att det inte stämt. De hylsorna som avviker kontrollvägs och kontrolleras. Det kan vara så enkelt att en hylsa av avvikande märke smugit sig in om man har olika till bössan. Oskadliggör klickade patroner med en kulutdragare jag har både hammare och kulutdragare men känslan säger mig att om jag gjort åverkan på tändsatsen så att den inte ligger säkert där den ska så vill jag nog inte ruska om hylsan med en hammare. Ta på dig korgglasögon och sätt hylsan i pressen och kalibrera om den.Det har aldrig smällt när jag gjor det och skulle det göra det så händer inte så mycket med bara en eller några tändhattar på samma ställe men ha inget krut i närheten eller annat eldfängt. Krut och kula går nog till spillo då man inte vet om tändsatsen kan ha spruckit och något korn hamnat där. Kulan mår inte heller bra av att klämmas i en trebackschuck och jag har kasserat dem. En liten kopp olja förstör tändsatsen definitivt och sedan är det bara att elda upp krutet. Kasta tändhattarna i någon brasa vid tillfälle så brinner de upp.

Nu ska inte det här hända mera för dig och ovanstående ska inte behöva praktiseras.

Publicerat

Ett tips som fungerar för dem av oss som inte tokladdar eller laddar med/ i kalibrar med mer än 100 % laddensitet är att helt enkelt skaka på hylsan,

hör man krutet fara runt är allt ok,

man kan tom höra om det är för lite i någon hylsa eller inget alls så klart.

När jag sköt pistol förr i världen tog jag loss pipan ur pangen för att kolla att alla patroner kamrade som de skulle, det var ett bra moment av QC,

hade aldrig några FTF or FTE:s under min skytteparriär,

Failure to feed/Failure to eject,

Men nu har du lärt dig något.

/Christian