Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytillskott i garderoben!

Featured Replies

Publicerat

Råkade titta på en bössa i måndags, kärlek vid första ögonkastet! Kunde helt enkelt inte motstå den, så i dag åkte licensansökan in, och väntans tider börjar.

Det är en Winchester 70 XTR i 30.06. Bössan såg prydlig och fin ut några små repor på stocken bara, men det ska inte ha gått mer än ca 100 kulor genom loppet på den, så den är ju knappt inskjuten.

Det enda jag kommer att göra på den är att sätta dit en lite roligare glugg. Det lutar åt en belyst Zeiss Classic Diavari 2,5-10X50 T*.

Tror jag har en bössa där som fyller dom flesta av mina behov då.

Lasse.N som tydligen börjar bli botad från sin m/96 fetischism. :P

Publicerat
Råkade titta på en bössa i måndags, kärlek vid första ögonkastet! Kunde helt enkelt inte motstå den, så i dag åkte licensansökan in, och väntans tider börjar.

Det är en Winchester 70 XTR i 30.06. Bössan såg prydlig och fin ut några små repor på stocken bara, men det ska inte ha gått mer än ca 100 kulor genom loppet på den, så den är ju knappt inskjuten.

Det enda jag kommer att göra på den är att sätta dit en lite roligare glugg. Det lutar åt en belyst Zeiss Classic Diavari 2,5-10X50 T*.

Lasse.N som tydligen börjar bli botad från sin m/96 fetischism. :P

upp med bilder här då när du fått hem skönheten B)

Publicerat
  • Författare

Så fort den kommer hem till ”pappa” så ska det ordnas! :P

Publicerat
Kunde helt enkelt inte motstå en Winchester 70 XTR i 30.06.

Jag har en dylik bössa! Jag är riktigt nöjd med min, dock så är framstocken lite vind så den ska fixas till eftersom den trycker hårt mot pipan.

Publicerat

Fin bössa du har hittat <_< En sån var jag också på väg att köpa innan jag hittade min nuvarande Tikka, men någon annan hann före ;)

Publicerat
  • Författare

Skönheten är hemma hos odjuret! :lol:

Kittad och färdig för helgens begivenheter på Dianas stigar. Gris och rådjur står på programmet.

post-3866-1258634456_thumb.jpg

post-3866-1258634477_thumb.jpg

Publicerat

Fint! Grattis :P

Jag har nästan likadan med facettslipat slutstycke i 6,5x55 :o Min skjuter mycket bra, 30-06 är ju en najs kaliber dessutom :lol:

Publicerat

Grattis till en mkt fin pang :)

Publicerat
  • Författare

Nu har bössan både varit på skjutbanan och ute i skogen. Tyvärr blev det bara skjutet på skjutbanan, men jäklar vilken pang snacka om att jag är helnöjd! Det här kommer att bli en mycket trevlig bekantskap! :rolleyes:

30.06 förväntar man sig ska sparka till lite, i varje fall enligt mina tidigare erfarenheter av kalibern!

Men jag måste säga att jag blev positivt förvånad över hur lite den sparkade, efter den första jaktmatchen jag sköt så undrade jag nästan om det gått iväg ett skott. Bössan sparkade ju mindre än min 6,5x55:a.

När jag gjorde finjusteringarna av gluggen med mina 13g Lapua Mega som den kom upp i rekylklass med 6,5:an med jaktmatch.

Träffbilderna ska jag inte heller klaga på, jag upplever att den sköt bra med både jaktmatchen och Megan.

Det blir en heldag på banan inom en mycket snar framtid för att verkligen på allvar bekanta mig med bössan! :blink:

• 4 weeks later...
Publicerat

Ja detta var ju en passande tråd då även jag går in i väntans tider idag!

Min skönhet är en Winchester XTR Sporter 6.5x55, så det är ju inte långt från din.

Att tillägga så är detta mitt första kulvapen. Ser knappt använt ut !

http://www.jgjakt.se/Winchester_70_XTR_Spo...DXNI-5228_.aspx

kommentera gärna <_<

mvh

Publicerat

hej igen!

Kom just på att min kompis försökte packa på mig en mauser i 6.5x55 för ett tag sedan. och han hade mellan 50-100 kg övningsammo (hemvärnsammo) till den. den är säkert från 60-80 tal.

Eftersom jag nu köpt samma kaliber kan man ju köpa ammunitionen om den skjuter okej i min byssa. :D

Nu till frågan. Någon som vet om sådan ammo är såkallad "corrosive", så att bössan förstörs... om man inte totalrengör den efter varje gång man skjutit?

mvh

Publicerat
  • Författare

Fin bössa utan tvekan.

Kolvarna skiljer lite mellan våra bössor, men mycket mer är det inte.

Kompisen har en lika dan bössa som du också i 6,5, han har bara hunnit skjuta några få skott med den ännu. Men han tycker den känns bra.

Jag ser fram mot att testa den själv, fast det finns nog riska att min Clasic 6,5:a åker ut till försäljning då. :lol:

Vad beträffar arme ammunitionen så tror jag inte att det ska vara någon fara med den. Jag sköt mycket med den typen av ammo tidigare (80 talet) utan problem. Brukar vara ganska jämn kvallitet på den och lång hållbarhet.

Men jag överlåter gärna till någon annan mer kunnig i ämnet att fälla ett slutgiltigt avgörande i den frågan!

Publicerat
Fin bössa utan tvekan.

Kolvarna skiljer lite mellan våra bössor, men mycket mer är det inte.

Kompisen har en lika dan bössa som du också i 6,5, han har bara hunnit skjuta några få skott med den ännu. Men han tycker den känns bra.

Jag ser fram mot att testa den själv, fast det finns nog riska att min Clasic 6,5:a åker ut till försäljning då. :D

Vad beträffar arme ammunitionen så tror jag inte att det ska vara någon fara med den. Jag sköt mycket med den typen av ammo tidigare (80 talet) utan problem. Brukar vara ganska jämn kvallitet på den och lång hållbarhet.

Men jag överlåter gärna till någon annan mer kunnig i ämnet att fälla ett slutgiltigt avgörande i den frågan!

Det skiljer inte så mycket. Är väl bakkappan och en plastbit i början på stocken. Sen har XTR magasinslucka, så man kan plundra nerifrån. Hoppas den skjuter bra, kommer ju inte ha den till jakt på ett tag så då är det väl roligt om man iaf träffar där man siktar när man är på banean.

Hehe ja det kan väl inte vara helt fel med en 6.5a med. Läste på ett amerikanskt forum om en som sa att han bara hade 4a ;) .

ookej det låter ju lovande, hade varit riktigt gött om det funka att skjuta med den ammon. I så fall har jag övningsammmo livet ut för kanske 500-2000 spänn ;)

som sagt önskar gärna ett slutgiltligt svar på frågan om ammunitionen.

mvh

Publicerat
  • Författare

6,5x55 är en trevlig kalliber, billig i drift så att säga och den funkar ju faktiskt på det mesta viltet också.

Jag har min mest för mängdträning på skjutbanan och det var kompisens plan också. Vill man skjuta mycket så är det lite dyrt med 30.06 om man inte laddar själv. Men med 6,5:an så är det överkomligt. Givetvis så övningsskjuter vi med våra 30.06:or också, men inte lika mycket.