Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licensansökan redogörelse för fler jaktvapen......

Featured Replies

Publicerat

Har följande vapen:

1st 6,5x55

1 st .22 lr

1 st Hagelgevär HVA 1310 Kaliber 12 (skall bytas in till vapenfirman)

1 st minnesvapen (pluggat)

1 st pistol.22lr

1 st pistol 9mm

Har sökt licens på en halvautomat Armsan Kaliber 12 och enPietro Beretta bock Kaliber12

Detta är inte sant

Fick ett brev idag från polismyndigheten:

Komplettering i vapenärende

Med anledning av att vapenlagen skärptes 2000-07-01 anmodas ni att visa att behov föreligger för ytterligare jaktvapen.

Denna skärpning innebär:

Att innehav av fler än 4 jaktvapen måste styrkas.

För att polismyndigheten skall kunna göra en helhetsbedömning av behovet ges ni härmed tillfälle att inkomma med en redogörelse för vilka omständigheter som talar för att ni behöver flera jaktvapen än ni redan har.

Vilken typ av jakt ni bedriver med era nuvarande vapen samt vilken typ av jakt ni skall bedriva med sökt vapen.

Vilka jaktmarker ni jagar på samt hur många veckor/dagar ni ägnar er åt jakten.

Ni kan lämna uppgifterna på denna blankett och skicka in den till polismyndigheten.

Har Polisen/Vapenhandläggaren rätt eller ???

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

hur många av vapnen är jaktlicsens på ??

Publicerat
  • Författare

6,5x55 = Jakt

.22lr = Jakt

Hagel Hva 1310 = Jakt (ska bytas inhos vapenhandlaren)

Publicerat

Som jag ser det blir det ju bara 4 jaktvapen? Handläggaren har nog lite svårt att räkna :lol:

Publicerat
  • Författare

Verkar så men det är ju inget ovanligt att de ska jävlas med hederligt folk :lol:

Publicerat

å andra sidan är det inte mycket de kräver av dig. det är väl bra att de kollar lite extra tycker jag. jag skriver alltid en "varför text" när jag lämnar in, de blir så glada då :lol:

Publicerat

Givet att du bara har tre bösser på med ändamålet jakt så är det bullshit från konstaplarnas sida. Ett enkelt telefonsamtal och räkneövningar, 1.. 2.. 3.. torde lösa problemet.

Mvh!

Publicerat

är inte dessa apor härliga ? har samma roblem här med mina apor som stämplar under licens papprerna...

Publicerat

Eftersom du har flera licenser, om än endast några få av dessa är jaktlicenser, kan det lika gärna vara frågan om ett ärligt misstag och överseende från deras sida. Att gå in med inställningen att de bara vill jävlas (de har nog i regel så mycket att gör att jävlas inte är prio 1) och att de är apor känns lite som att skjuta sig själv i foten.

Gnäll gärna på den administrativa del som tvingar fram förfarandet, men jag tror i allra flesta fall handlar individuella handläggares misstag på dålig information om hur man tolkar föreskrifterna.

Publicerat
Eftersom du har flera licenser, om än endast några få av dessa är jaktlicenser, kan det lika gärna vara frågan om ett ärligt misstag och överseende från deras sida. Att gå in med inställningen att de bara vill jävlas (de har nog i regel så mycket att gör att jävlas inte är prio 1) och att de är apor känns lite som att skjuta sig själv i foten.

Gnäll gärna på den administrativa del som tvingar fram förfarandet, men jag tror i allra flesta fall handlar individuella handläggares misstag på dålig information om hur man tolkar föreskrifterna.

Jakob- vi har alla våra egna sätt att rationalisera saker, personligen och med god insikt i nivån på kunskap, förmåga och eftertänksamhet bland 80:läns handläggare kan jag konstatera att de har svårt att räkna samman en sak som

6-4+2-1+3=?? Dvs den förvandling som min garderob genomgick 07- våren 09, ty ett tag påstod man att jag var innehavare av 9 vapen för jakt, något som är uteslutet för en helgjägare som undertecknad.

För att svara frågeställaren,

ange det antal vapen du kommer att hamna på slutligen,

ange att du behöver 2 eller fler hagelvapen med anledning av den skilda form av hageljakt du utövar

Att behöva redovisa var man jagar och hur man jagar i detalj är inte aktuellt eller relevant för en tillståndsprövning.

/Christian

Publicerat

Du har licens på 3 jaktvapen idag. Söker på ytterligare två. Det blir 5.

Jag misstänker att vapnet du anger att du skall lämna in måste räknas med i din garderob ända tills du lämnat ifrån dig licensen alternativt att du anger att 1310 skall bytas mot ett av vapnen du söker licens på.

Men det skall i så fall säkert anges på ett sådant sätt att du inte kan "glömma" att lämna in 1310'an.

Jag kan inte det exakta förfarandet men det är nog skillnad på att söka ny ytterligare licens och på att byta ut ett gammalt vapen. Men det kan inte vara så svårt att motivera de 5 vapnen heller.

MVH // Henrik

Publicerat

Jag misstänker att vapnet du anger att du skall lämna in måste räknas med i din garderob ända tills du lämnat ifrån dig licensen alternativt att du anger att 1310 skall bytas mot ett av vapnen du söker licens på.

Men det skall i så fall säkert anges på ett sådant sätt att du inte kan "glömma" att lämna in 1310'an.

Jag kan inte det exakta förfarandet men det är nog skillnad på att söka ny ytterligare licens och på att byta ut ett gammalt vapen. Men det kan inte vara så svårt att motivera de 5 vapnen heller.

MVH // Henrik

Exakt det här scenariot har jag råkat ut för och är helt korrekt om man ser det från handläggarens sida. Dom kan ju gärna inte veta att jag ämnar avyttra ett vapen. Jag fick dock bössan såld dagen innan till en kille som hade samma handläggare som jag har så det hela löstes på två dagar etfersom jag lämnade in min licens till handläggaren dagen efter.

Dom gör bara sitt jobb... dom behöver inte ens tycka att det är kul <_< Utan handläggarna hade det varit ännu svårare att få licens :P

Publicerat
  • Författare

Det har löst sig jag ringde upp handläggaren och förklarade hur det låg till, då kom hon på att hon inte hade noterat att jag hade minneslicens på en bössa det med att jag skulle byta in 1310 an var inte nåt hon reflekterade över huvudtaget.

Nåväl jag väntar mig Licensen i brevlådan imorrn eller senast Måndag Tisdag nästa vecka !

Det löste sig iaf.

En annan sak när jag skriver i tråden en fråga :

Är det sant att den som sitter som vapenhandläggare INTE själv får ha vapenlicens ???

Hörde det när jag var och pluggade Hagelgeväret med minneslicens

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Är det sant att den som sitter som vapenhandläggare INTE själv får ha vapenlicens ???

Hörde det när jag var och pluggade Hagelgeväret med minneslicens

Du har blivit lurad,

klart att de får ha vapen o licenser so alla andra,

MEN de får inte utfärda sina egna licenser vilket är ganska naturligt egentligen.

/Christian

Publicerat

MVH // Henrik

nu är jag med i resonemanget.

om man ska ha två av samma sort ska man lämna in en motivering sa min handläggare. varför sa jag, hon sa att jag inte kan skjuta med båda samtidigt och då ville hon få dokumenterat vad jag använde dem till.

när jag skulle göra en rokad i skåpet med en hagel ut och en 45/70 in så skrev jag det i motiveringen, dock förbigick det handläggaren.

handläggarna är inte konstaplar, det är civilanställda.