Publicerat November 12, 200916 yr Har en HVA 640 som jag undrar lite över. Har kommit fram till att den bör vara från 46 med hjälp av Pertans lista. Man jag har inte lyckats lista ut vilken mekanism det är som sitter i den. Finns det nån som har några bra tips på vad man ska kolla på för att se skillnaden på dom?
Publicerat November 12, 200916 yr 640 är m98 http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=176938 http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...28&context=
Publicerat November 12, 200916 yr Författare 640 är m98 Önskar att det var så enkelt, 640 finns ju både med 98 och 96 mekanism. Ska ta med mig datorn och krypa in i vapenskåpet och jämföra. Funderar på att modda bössan lite och om det är värt besväret och kostnaden, känns ju lite meningslöst om det är en 96a när man kan hitta en 98 för en billig peng.
Publicerat November 12, 200916 yr Önskar att det var så enkelt, 640 finns ju både med 98 och 96 mekanism.Ska ta med mig datorn och krypa in i vapenskåpet och jämföra. Funderar på att modda bössan lite och om det är värt besväret och kostnaden, känns ju lite meningslöst om det är en 96a när man kan hitta en 98 för en billig peng. spänner den upp mekanismen när du drar upp slutstyckshandtaget är det en m98
Publicerat November 12, 200916 yr Vad menar du med spänner upp mekanismen? Spänns slagstiftet när du drar fram slutstycket? Har själv en Husqvarna 640. Dessvärre i en "förstärkt" m38-mekanism som är rent livsfarlig i moderna kalibrar som t.ex. 8x57JS... Så tyvärr får jag så lov att skiljas från min första bössa, då jag inte vill ta den risken att bli blind bara på grund av att jag hade fått fel vapen. Husqvarna hade nämligen lite bråttom med leveranserna så dem tog in så kallade "förstärkta" m38-mekanismer istället för m98 som de egentligen skulle använda.. Idioter...
Publicerat November 12, 200916 yr om du gör en avfyrning sen så drar du slutstyckshandtaget uppåt och sen ner igen utan att dra slutstycket bakåt kan du då trycka av igen så är det en 98
Publicerat November 12, 200916 yr Författare om du gör en avfyrning sen så drar du slutstyckshandtaget uppåt och sen ner igen utan att dra slutstycket bakåt kan du då trycka av igen så är det en 98 Tack för förklaringen. Det kan jag inte göra tyvärr. Förstärkt m38 det var en betäckning som jag inte har hört förut, har bara hört att det satt 96 och 98 i 640. Nu blir man ju lite orolig det kan vara en sån som sitter i. Du vet inte under vilka år dom satte i den eller om den har några speciella kännetecken?
Publicerat November 12, 200916 yr Tack för förklaringen.Det kan jag inte göra tyvärr. Förstärkt m38 det var en betäckning som jag inte har hört förut, har bara hört att det satt 96 och 98 i 640. Nu blir man ju lite orolig det kan vara en sån som sitter i. Du vet inte under vilka år dom satte i den eller om den har några speciella kännetecken? Jag kan tyvärr säga att min älskade bössa är från 1946... Så tyvärr är chansen stor att just din bössa är en likadan. Det finns dessutom en läsvärd tråd på robsoft om ämnet..
Publicerat November 12, 200916 yr Författare Tack för tipset om Robsoft, var mycket lärorik tråd där. Det är en 8x57 som saknar tumurtag men on jag inte minns helt fel så finns det laddarmsurtag.
Publicerat November 13, 200916 yr Mot krigsslutet blev handel med FN möjligt igen och samarbetet återupptogs. Detta resulterade i den välkända 640-serien, vars modellflora numera tyvärr mest står och dräller hos var och varannan handlare. Vid introduktionen 1944 fanns tre kalibrar. 6,5x55, 8x57JS och 9,3x62. Den gamla potatiskastarpatronen fick därmed gå till vila. Studsaren begåvades med en ny kolv med fylligare förstock och brantare pistolgrepp. Den här kolven är tyvärr, även om den kan upplevas som något mer ergonomisk än sin föregångare, inte särskilt rolig. Främsta orsaken är att kolven inte är lika vacker som sin föregångare. Lite knubbig och lite plump. Dessutom förekommer den ofta i bok istället för valnöt vilket, även om det fungerar, knappast inspirerar till något större estetiskt välbefinnande hos ägaren. De här tidiga versionerna av 640 har alla 98-mekanismer av militär typ, det vill säga med tum- och laddramsurtag samt vissa invändiga Mauser-finesser fortfarande i behåll. En hel del förändringar genomfördes på de här gevären under produktionstiden. Dels gjorde FN förändringar på sin 98-mekanism och dels en gjordes en del modifikationer av kosmetisk/produktionsteknisk natur. Dessutom tillkom ett antal kalibrar till det ursprungliga sortimentet. Under den här perioden inleddes också exporten av studsare, främst till Nordamerika, på allvar. I den första omgången av 640-studsare byggdes också ett antal på vad man kallade ”svensk m/38-mekanism i förstärkt utförande”. Det är helt enkelt en version av den svenska Mauser-mekanismen där vänstra lådväggen saknar tumurtag.Ytterligare modifieringar gjordes som sagt efterhand redan i Belgien. 98-lådan modifierades, dels för att bli billigare och lättare att tillverka, dels för att göra kikarmontage enklare. Därmed har de första 640-modellerna samma militära typ av slutstyckshandtag som 146. Senare versioner har en mer kikarvänlig nedbockning på handtaget. Efterhand slopades också tum- och laddramsurtagen på lådan. I slutet av 640-modellens tillverkningsperiod började man också mycket riktigt borra och gänga lådan för kikarmontage redan på fabriken. Klippt ur en av artiklarna jag länkade till, ni har rätt jag mindes fel. Då är det nog dessvärre inte en m98.
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Vilken tur att man klarar av att läsa innantill. Då blir det till att fixa en ny "potatiskastare" med en m98 mekanism istället, tråkigt då jag verkligen gillar bössan. Har redan en på G som bara väntar på att jag ska slå till som tur är. Stort tack för hjälpen!