Publicerat November 12, 200916 yr Jag håller på att läsa till hundinstruktör på Hundens hus i Göteborg. Nu har vi kommit till valplydnaden och då ska vi träna en valp i fem timmar (uppdelat på ca 7-10 träffar). Egentligen utan ägare men ägaren kan vara med såklart. Så har du en valp som du vill ha gratis valplydnad med och bor i Gislaveds kommun eller närliggande områden så hojta till /Rebecka
Publicerat November 13, 200916 yr synd att min är lite för gammal nu, 9 månader, o vi redan gått... det jag funderar över... inte skulle jag släppa iväg min valp o gå på kurs utan mig... Jag ser iallafall valplydnaden som att man ska få samspelet mellan föraren och hunden...
Publicerat November 13, 200916 yr Författare synd att min är lite för gammal nu, 9 månader, o vi redan gått...det jag funderar över... inte skulle jag släppa iväg min valp o gå på kurs utan mig... Jag ser iallafall valplydnaden som att man ska få samspelet mellan föraren och hunden... Ja det var ju synd :/ Ägaren kan följa med och se hur man gör. Men tanken är att man ska ha gjort kursen med en valp själv så att man lär sig metodiken och samtidigt får erfarenhet av olika raser och åldrar. Ägaren kanske har en massa att säga till om också, det vill man gärna undvika. Faaast jag håller med, jag skulle aldrig vilja lämna ifrån min valp. Är man med kan man ju få erfarenhet fastän man inte själv är den som lär hunden.
Publicerat November 13, 200916 yr Ägaren kanske har en massa att säga till om också, det vill man gärna undvika. Under sådana premisser skulle jag inte ens låna ut en vuxen hund!
Publicerat November 13, 200916 yr Under sådana premisser skulle jag inte ens låna ut en vuxen hund! Nä, kan nog hålla med dig där Jämta vissa saker vill man ju inte att hunden ska lära sig och sen kanske det tränas bort saker som jag vill ha... så det krävs nog att ni får tag på hundar där ni är helt överens med ägaren vad dom vill ha fram på hunden...
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Nä, kan nog hålla med dig där Jämta vissa saker vill man ju inte att hunden ska lära sig och sen kanske det tränas bort saker som jag vill ha... så det krävs nog att ni får tag på hundar där ni är helt överens med ägaren vad dom vill ha fram på hunden... Vill inte ägaren att man ska träna in vissa saker så ska man ju absolut inte göra det. Det är ju fortfarande helt frivilligt! Men vid valpåldern är det inte så avancerade grejer. Typ sitt och liknande. De flesta ägare har inte några problem med det? Eller har jag fel? Sedan menar jag inte att ägaren inte ska få säga hur h*n vill ha det utan att det kan bli svårt att lära hunden med självförtoende om ägaren är med och ska säga saker hela tiden. Är det en ägare som är helt överens med dig om hur och vad du ska lära valpen så lär sådana problem inte ens excistera.
Publicerat November 13, 200916 yr Står erbjudanet kvar till våren eller sommaren. Har planer på en Wachtel till då den nuvarande börjar bli gammal. Lasse
Publicerat November 13, 200916 yr Vill inte ägaren att man ska träna in vissa saker så ska man ju absolut inte göra det. Det är ju fortfarande helt frivilligt! Men vid valpåldern är det inte så avancerade grejer. Typ sitt och liknande. De flesta ägare har inte några problem med det? Eller har jag fel?Sedan menar jag inte att ägaren inte ska få säga hur h*n vill ha det utan att det kan bli svårt att lära hunden med självförtoende om ägaren är med och ska säga saker hela tiden. Är det en ägare som är helt överens med dig om hur och vad du ska lära valpen så lär sådana problem inte ens excistera. Men är de inte så att man ska lära ägarn att lära valpen? de är väl de själva poängen är att man lär personer att lära sina hundar på ett korrekt sett. sen bygga upp en bra relation i mellan? fast nu kanske de inte är de som du har fått uppgift om. eh jag är väl ute å snurrar som vanligt
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Står erbjudanet kvar till våren eller sommaren. Har planer på en Wachtel till då den nuvarande börjar bli gammal.Lasse Vid den tiden har jag nog börjat med de "riktiga" kurserna. Men det kommer troligen inte kosta lika mycket som liknande kurser i början. Så den fördelen finns fortfarnde kvar
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Men är de inte så att man ska lära ägarn att lära valpen? de är väl de själva poängen är att man lär personer att lära sina hundar på ett korrekt sett. sen bygga upp en bra relation i mellan? fast nu kanske de inte är de som du har fått uppgift om. eh jag är väl ute å snurrar som vanligt I det här fallet är det ju jag som ska lära mig. Och ägaren får bonusen med gratis valplydnad. Fastän ägaren inte själv är den som lär hunden får den ju ta del av alla delar i lärandet och kan ta det därifrån själv och fortsätta med det jag lärt hemma. Så i princip får ju ägaren hela paketet ändå.
Publicerat November 26, 200916 yr Du hade lätt fått låna min valp om jag hade haft nån. Man förstör inte en hund på 5 timmars träning när det är lek det handlar om. Kan vara bra för en valp o få träffa på nya människor under sin uppväxt så lite lek på en gräsmatta skulle nog göra messt nytta för alla valpar
Publicerat November 27, 200916 yr Författare Du hade lätt fått låna min valp om jag hade haft nån. Man förstör inte en hund på 5 timmars träning när det är lek det handlar om. Kan vara bra för en valp o få träffa på nya människor under sin uppväxt så lite lek på en gräsmatta skulle nog göra messt nytta för alla valpar Tack
Publicerat November 27, 200916 yr Håller med Suna. Har det löst sig, annars finns 7-mån vorsteh några mil bort. Om intresse finns, PM:a gärna mera info om metodik etc. Som jag ser det, är det bar inlärning det handlar om är det inga problem, men kravfasen vill jag sköta själv. Mvh