Hoppa till innehåll

Jaktsidans flugbindare


Dunderklumpen

Recommended Posts

Det konstiga är att i skolan så skulle man lära sig viskan, niskan, ätran och lagan men inte ett ord om varjisån eller pärlälven eller vuoiatätno för den delen heller och varenda ett av de där lerdikena ryms i de senare nämnda. Fast det var kul med omväxling när man vadade flera hundra meter rakt ut i havet och fiskade över tångbottnarna. Tyvärr med fel flugor ett bra tag innan man fick prata med ortsbefolkningen. Hade några wooly worm i asken och fick en finare öring på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är i en av de andra askarna. Men jag fiskar mest nymf och streamer. Har lyckats välta ut alla flugorna i torrflugeasken och bara vält tillbaks dom så jag ville inte ens visa den asken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyckte att det var ett par fina kläckar mönster i den där ena asken, känns mycket fiskliga.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyckte att det var ett par fina kläckar mönster i den där ena asken, känns mycket fiskliga.

/Chris

Sjunklina med lång tafs och dra ner nymf låt flyta upp dra ner o.s.v. Tänkte göra en repris på harr men det misslyckades. Jag har säkert fått mellan 20-30 harrar och ingen över 30 cm så det blev våfflor med hjortronsylt och glass istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senaste skapelsen. Flytande mus på tub. :D En plasttub med dubbla 5mm foamplattor täckt med kaninskinn som limmats och lindats fast på flytfoamen. Därefter en avslutning med rådjurshår. Har inte monterat öron och ögon på den då öring och gädda inte tittar på grejorna från ovansidan.

post-59-1279320281_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senaste skapelsen. Flytande mus på tub. ^_^ En plasttub med dubbla 5mm foamplattor täckt med kaninskinn som limmats och lindats fast på flytfoamen. Därefter en avslutning med rådjurshår. Har inte monterat öron och ögon på den då öring och gädda inte tittar på grejorna från ovansidan.

Ser riktigt rolig ut för att försöka få ut i strömmen...  :D:D

 - Dunderklumpen, trådstartare.  B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt rolig ut för att försöka få ut i strömmen...  :D^_^

 - Dunderklumpen, trådstartare.  :D

Den är absolut inte tung men volymen gör nog att man kan skippa aftm 5-6 spöet och inrikta sig på ett 8-9. Men de fiskar som intresserar sig för den här torrflugan är nog mera lättdrillade på det tyngre artilleriet än något myggspö. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Senaste skapelsen. Flytande mus på tub. <_< En plasttub med dubbla 5mm foamplattor täckt med kaninskinn som limmats och lindats fast på flytfoamen. Därefter en avslutning med rådjurshår. Har inte monterat öron och ögon på den då öring och gädda inte tittar på grejorna från ovansidan.

Ser riktigt giftig ut för gädda måste nog plocka fram bindar grejerna igen, har lagt ner bindandet nu när laxen gått föbi oss i haparanda.

Fan va fina flugor, för mycket piller me dom små så man ids inte börja men dom (dåliga nerver ^_^ )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har liggande löst i någon låda. Fiskade i rönneå och i havet utanför vege å när jag blev arbetslös och arbetsförmedlingen skickade mig på "utbildning" till signalare. Synd att man inte hade det kontaktnät man har här för då kanske man hade haft bättre förutsättningar att få några fler öringar än det blev.

http://www.kullenssfk.se/forum/index.php

Om du skulle dyka upp här nere någon mera gång. Här kan du få hjälp och råd och kanske till och med någon som hänger med dig ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.kullenssfk.se/forum/index.php

Om du skulle dyka upp här nere någon mera gång. Här kan du få hjälp och råd och kanske till och med någon som hänger med dig ut.

Man vet aldrig vad som händer. Det var ganska kul att plumsa runt i vattnet flera hundra meter ut i havet och i synnerhet på nätterna när det blev tyst och mörkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt giftig ut för gädda måste nog plocka fram bindar grejerna igen, har lagt ner bindandet nu när laxen gått föbi oss i haparanda.

Fan va fina flugor, för mycket piller me dom små så man ids inte börja men dom (dåliga nerver :lol: )

Man bockar och suger åt sig av den kritiken. Jag måste nog sätta mig vid städet och göra några laxtuber också. Har någon några tips på bra mönster för kaitumfallet med omnejd så blev jag också glad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man vet aldrig vad som händer. Det var ganska kul att plumsa runt i vattnet flera hundra meter ut i havet och i synnerhet på nätterna när det blev tyst och mörkt.
Ja det är otroligt va långt man kan vada utanför Vege å och Sandön, Kan vara riktigt bra fiske ute vid den långsmala stenön som man når vid normalhögt vatten..
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är otroligt va långt man kan vada utanför Vege å och Sandön, Kan vara riktigt bra fiske ute vid den långsmala stenön som man når vid normalhögt vatten..

Fick en tvåkilos där på en "rakborste" hasad efter botten. Blev riktigt rädd en gång när vinden vände och det blev otäckt strömt innan jag var iland. Jag såg väldigt mycket fisk som gick runt och vakade men jag lyckades inte få någon av dem.

Tror att det var öring men jag är inte säker, man brukar kunna se stjärtfenan som ser mycket svartare ut än på andra fiskar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har just bundit två streamers till harren i linaälven och kanske även till någon öring också. Här är en bild på två kaninzonkers.

post-59-1280259462_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det överhuvudtaget nån öring kvar i linaälven? Jag minns att man bara fick harr och gädda när jag fick nog av älven för 5-10 år sen. Ialla fall kring Kullen-"gudarnas boning-grönskande dalen". Jag kan tänka mig att det är bra ännu uppe kring källflödena om man går från harråvägen men har aldrig provat där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en tvåkilos där på en "rakborste" hasad efter botten. Blev riktigt rädd en gång när vinden vände och det blev otäckt strömt innan jag var iland. Jag såg väldigt mycket fisk som gick runt och vakade men jag lyckades inte få någon av dem.

Tror att det var öring men jag är inte säker, man brukar kunna se stjärtfenan som ser mycket svartare ut än på andra fiskar.

Var det på sensommaren så var det säkert öringen som vakade.. brukar samlas rätt mycket fisk där, både dom som går upp i dyngdiket och dom som skall gå upp i Rönne å.. under en Augustikväll i fjol då jag och en av mina bröder var där så hade han en Riiiktigt stor fisk på.. jag trodde först det var en säl som kom plogandes fram, men den klippte i sig flugan och sedan drog den iväg och brossan bara stod och såg helt shockad ut.. han är nybörjare på flugfiske och hanterade inte situationen riktigt.. Men en RUGGIGT stor fisk var det.

Lägger upp några bilder från februari då isen var som jävligast :rolleyes:

post-4059-1280304407_thumb.jpg

post-4059-1280304457_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det överhuvudtaget nån öring kvar i linaälven? Jag minns att man bara fick harr och gädda när jag fick nog av älven för 5-10 år sen. Ialla fall kring Kullen-"gudarnas boning-grönskande dalen". Jag kan tänka mig att det är bra ännu uppe kring källflödena om man går från harråvägen men har aldrig provat där.

Ryktena säger att man får några på mellan 1,5 och styva 3 kg på pimpel varje år nedströms pumpstation men det är obekräftade uppgifter. Sätter inte LKAB ut öring som ett krav av vattendom? Jag ska ta mig en tur med kanoten som jag säkert får släpa halva sträckan men då kan man fiska båda sidorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det på sensommaren så var det säkert öringen som vakade.. brukar samlas rätt mycket fisk där, både dom som går upp i dyngdiket och dom som skall gå upp i Rönne å.. under en Augustikväll i fjol då jag och en av mina bröder var där så hade han en Riiiktigt stor fisk på.. jag trodde först det var en säl som kom plogandes fram, men den klippte i sig flugan och sedan drog den iväg och brossan bara stod och såg helt shockad ut.. han är nybörjare på flugfiske och hanterade inte situationen riktigt.. Men en RUGGIGT stor fisk var det.

Lägger upp några bilder från februari då isen var som jävligast :(

Snygga bilder. Vi brukar använda pimpelspö och isborr när det ser ut sådär ;):D men är man sugen på flugfiske så är man.

Jag var där ett par vårar i rad och fisken som vakade var inte mer än halvkilosfiskar och kanske upp till kilot. Men dom var blanka och såg ut precis som öring i färgteckning och form. Du kanske vet om det finns annan fisk som ser lika ut och går runt och vakar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den tjockläppade multen går ju också och vakar eller sörplar i ytan men det brukar vara på denna tiden på året då den är varmeälskande.. dom är oftast betydligt större än ett kilo.. ofta är dom man ser i vikter på 3-6kg.. en jävla fighter men näst intel omöjliga att få till hugg. Den påminner om öringen i form och färg då man ser dom i vattnet. Sen finns det faktisk sik i skälderviken också..har lyckats få en där i april månad. Länk till multe på bild av en som lyckades för ett tag sedan.

http://www.kullenssfk.se/forum/index.php?topic=6256.0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan säkert ha varit sik men helt säkert så måste några ha varit öringar som jag minns den plattare stjärtfenan.

Jag lägger in några bilder på laxflugor som ska testas i veckan.

post-59-1280638819_thumb.jpg

post-59-1280638831_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är lite mera rävhårstussar av egen färgad rävhårssvans. Hoppas att det finns någon grilse i Kaitum i allafall.

post-59-1280639450_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Dags att lyfta den här tråden då solen inte går ner i gällivare på flera månader och lövet har slagit ut. Den 10/6 blir det lovligt efter harr och jag väntar bara på att få koka lite mandel och laga till lite stekt harr med gräddsås. Tänkte börja med lite nattsländetema till och börja med. Har ganska bra med flugor sedan förra året men lite saknas och några nygamla mönster ska testas. Det här blev första svängen vid städet idag.

post-59-0-45932100-1307296447_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev det lite kris! Den där lilla odågan till spets har massakrerat min rådjurshårsbit som jag använt till streaking caddis och till att färga så jag har till svarta muddlers. Finns det någon jägare som kan ordna en rejäl bit ryggskinn åt mig. Jag kan bistå med någon färgad bit i retur om intresse finns. Hade behövt färga smutsgult till nattsländepuppor men nu är det så gott som slut med hår och det som är kvar är nog så kort i längd. Klara färger måste man färga med den lilla vita fläck rådjuren har runt rumpan annars blir de inte klara i färgen. Snälla någon som skjuter mycket rå. Salta och torka en bit av ryggskinnet och spara några vita bitar på samma sätt. Tycker att resultatet blir bättre än men hjorthår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dags att lyfta den här tråden då solen inte går ner i gällivare på flera månader och lövet har slagit ut. Den 10/6 blir det lovligt efter harr och jag väntar bara på att få koka lite mandel och laga till lite stekt harr med gräddsås. Tänkte börja med lite nattsländetema till och börja med. Har ganska bra med flugor sedan förra året men lite saknas och några nygamla mönster ska testas. Det här blev första svängen vid städet idag.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med rådjurs hår men ge dig beröm för jävligt fina flugor o sen vad ditt medel tal i hekto på harr som du drar upp där du bor o är dom stora så vill jag komma o fiska hos dig nåt år då tid fin då mitt Kiruna äventyr inte blev av då jag köpt mig en valp :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...