Publicerat November 13, 200916 yr Hej jägare! Jag har en fråga angående förvaring av vapen... Behöver jag söka tillstånd för att förvara mina vapen hos mina föräldrar? Har folkbokfört mig på annan ort då jag börjat studera på universitet Jag ska väl inte behöva ta med vapenskåpet till min lilla studentlägenhet som jag knappt själv får plats i, när jag har min jaktmark hos mina föräldrar? Någon som vet hur det funkar? Med vänlig hälsning Olle
Publicerat November 13, 200916 yr Du måste söka ett förvaringstillstånd hos polisen för att få föravara dina vapen hos föräldrar. Jag är inte säker på att det alltid går. Min svåger hade ett sådant tillstånd när han bodde i en lägenhet. Hans jaktmarker var då hemma hos föräldrarna och det kan ha påverkat. http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I..._556_1_0105.pdf /Lasse
Publicerat November 13, 200916 yr Eftersom du skall studera på annan ort så bör det inte vara problem hos polisen när du ansöker. Men det beror nog helst på vilken polismyndighet du lämnar in ansökan på... Mvh
Publicerat November 13, 200916 yr Förvänta dig dumma kommentarer i stil med : Att förvara vapen hos föräldrar får inte vara ett sätt att kringgå kostnaden för ett vapenskåp. Hur har ni löst förvaringen? Man får inte ha hur många vapen som helst i ett skåp. Hänvisningar till FAP fupp knoll och tott, ibland är dessa licenstanter för härliga, jag fick till sist be om telefonnumret till tantens chef, en kort diskussion samt hänvisning till chefens namn på ansökan och saken var biff, slyngeln får förvara vapen hos mig. Raggarö
Publicerat November 13, 200916 yr Din situation är väl ett utmärkt exempel på när man faktiskt kan få tillstånd för att förvara vapen hos annan. Men det måste ju sökas, och ges tidbegränsat till max 3 år om jag inte missminner mig.
Publicerat November 13, 200916 yr Jag har förvaringstillstånd för min fars vapen hos mig pga att han bor i Spanien. Det roliga är att jag får använda dom som om de vore mina, även pistol /Lasse
Publicerat November 13, 200916 yr Jag har förvaringstillstånd för min fars vapen hos mig pga att han bor i Spanien.Det roliga är att jag får använda dom som om de vore mina, även pistol /Lasse Är ju fint med extra stor vapengarderob.
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Förvänta dig dumma kommentarer i stil med :Att förvara vapen hos föräldrar får inte vara ett sätt att kringgå kostnaden för ett vapenskåp. Hur har ni löst förvaringen? Man får inte ha hur många vapen som helst i ett skåp. Hänvisningar till FAP fupp knoll och tott, ibland är dessa licenstanter för härliga, jag fick till sist be om telefonnumret till tantens chef, en kort diskussion samt hänvisning till chefens namn på ansökan och saken var biff, slyngeln får förvara vapen hos mig. Raggarö Förvaringen är i ett Zugil S5 med plats för fem vapen. Jag den enda i min familj som är intresserad av jakt och har licens. För tillfället har jag bara ett vapen, en studsare men var iväg och köpte ett hagelgevär idag på Kjells vapen, en beg. Beretta 685e. Har fyllt i ansökan om förvaring hos annan nu, så den lämnar jag in på måndag. Nu är det bara den långa väntan till jag får hämta utan berettan. Hoppas det går undan!