Publicerat November 13, 200916 yr Hallå! Jag var idag iväg till Kjells vapen i Götene och köpte mig en hagelbössa. Jag är inte så beläst på hagelvapen men jag slog till på en begagnad Beretta 685e med ejektorer. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna modell? Hur är bössan? Mvh Olle
Publicerat November 13, 200916 yr Vet inte vad som skiljer denna från 686an men det är med all säkerhet i princip samma bössa. Den lär hålla din livstid ut, är du flitig så får du ha den på service några gånger för att täta den lite men det är nog allt. Mvh!
Publicerat November 13, 200916 yr Har en 685 s och skillnaden är väl att du har ejektor på din. Tror nog att du blir nöjd med din bössa och att den kommer hålla så länge du sköter den:D mvh
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Okej! Fy vad jag längtar! Daddy08, vet du om det går bra att skjuta stålhagel med bössan? Glömde att fråga om det i affären, i och för sig kommer jag inte att jaga sjöfågel men det är väl krav att skjuta med stålhagel på bana? eller har jag fel? Mvh
Publicerat November 14, 200916 yr Okej! Fy vad jag längtar!Daddy08, vet du om det går bra att skjuta stålhagel med bössan? Glömde att fråga om det i affären, i och för sig kommer jag inte att jaga sjöfågel men det är väl krav att skjuta med stålhagel på bana? eller har jag fel? Mvh Ja det kan du - normalpatroner. Sedan bör den inte ha mer än 1/2 choke om det ska vara en sans och vett i det eftersom stål tar choker bättre än bly så 1/2 choke blir mellan 3/4 och full med järnpiller. Är det en med lilja eller 76mm patronlägen kan du skjuta högeffektspatroner med. Och nej - man får inte skjuta på bana med bly..... /T
Publicerat November 14, 200916 yr en liten fråga om skytte på bana har fått för mig att när vi sköt på löpande räv med hagelbössan att vi hade bly då. Är det så eller kommer jag ihåg fel (händer ju ibland )
Publicerat November 14, 200916 yr en liten fråga om skytte på bana har fått för mig att när vi sköt på löpande räv med hagelbössan att vi hade bly då.Är det så eller kommer jag ihåg fel (händer ju ibland ) Vi använde bly på löpande hare men det är för rikoschettrisken man använder bly istället för stålhagel. Vet inte om alla har så men tror det. mvh
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Jag har blivit lite osäker på mitt val av vapen. Ska ringa Kjells Vapen imorgon och höra hur det är med stålhagel i bössan. Tanken är att jag ska använda bössan både vid jakt och vid skjutbanan. När jag var och valde ut bössan hade jag ingen aning om blyförbud på skjutbanor. Sedan om det nu blir blyförbud vid jakten också så blir det ju problem. Så morgondagen utvisar vad det blir. Har inte lämnat licenspapper till polisen än så det ska väl troligtvis inte vara några problem att ändra sig och välja ett annat vapen. Är det någon som har tips på hagelgevär ny/beg runt 8 - 9000:- som är stålhagelgodkänt? Mvh
Publicerat November 15, 200916 yr Jag har blivit lite osäker på mitt val av vapen. Ska ringa Kjells Vapen imorgon och höra hur det är med stålhagel i bössan. Tanken är att jag ska använda bössan både vid jakt och vid skjutbanan. När jag var och valde ut bössan hade jag ingen aning om blyförbud på skjutbanor. Sedan om det nu blir blyförbud vid jakten också så blir det ju problem. Så morgondagen utvisar vad det blir. Har inte lämnat licenspapper till polisen än så det ska väl troligtvis inte vara några problem att ändra sig och välja ett annat vapen.Är det någon som har tips på hagelgevär ny/beg runt 8 - 9000:- som är stålhagelgodkänt? Mvh Tjena! Jag kan kolla i bössan imorgon och se vad de är för borrning i den. Har ditt telefonnummer på bössan. Ringer imogon! Du skulle förlänga kolven också eller hur var de? /Henrik Kjells Vapen AB
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Tjena Henrik! Det låter jättebra! Ja, kolven skulle förlängas 2,5 cm tror jag. Om det är så att den inte klarar stålhagel, kan jag då komma in till affären någon dag nu i veckan och välja en annan bössa? Med vänlig hälsning Olle
Publicerat November 15, 200916 yr Jag har blivit lite osäker på mitt val av vapen. Ska ringa Kjells Vapen imorgon och höra hur det är med stålhagel i bössan. Tanken är att jag ska använda bössan både vid jakt och vid skjutbanan. När jag var och valde ut bössan hade jag ingen aning om blyförbud på skjutbanor. Sedan om det nu blir blyförbud vid jakten också så blir det ju problem. Så morgondagen utvisar vad det blir. Har inte lämnat licenspapper till polisen än så det ska väl troligtvis inte vara några problem att ändra sig och välja ett annat vapen. Du kan skjuta mer stål i den än du orkar med...... Det finns andra alternativhagel än just stål Alla bössor med 76mm patronläge är per definition stålhagelgodkända då stålpatronen är specad som en magnumpatron. Jag hade ärligt talat inte brytt mig utan skjutit och varit glad. Är det någon som har tips på hagelgevär ny/beg runt 8 - 9000:- som är stålhagelgodkänt?Mvh Nytt blir det en turk eller billig italienare - och ned i det träsket ska du inte. På begagnat sidan är det en med 3"/76mm patronlägen du ska ha i så fall. Mest för att de bästa stålpatronerna endast görs i 76mm - sk Fast Steel. De går 100m/s snabbare än blypatronerna..... 70mm med lilja är en av de dummaste kreationerna sedan nån uppfann religionen. /T
Publicerat November 20, 200916 yr Författare Det låter bra! borrningen var ½ och kvarts i bössan. Så stål ska inte vara några problem! Nu är det bara väntan på licensen kvar. Sen ska det jagas kråkor!
Publicerat November 20, 200916 yr Det låter bra! borrningen var ½ och kvarts i bössan. Så stål ska inte vara några problem! Nu är det bara väntan på licensen kvar. Sen ska det jagas kråkor! Som jag har på min 685 s då för säkerhetens skull och för bössans skull så skjut inte kraftiga stål laddningar. ska du skjuta stål så skjut 24 g eller 28 g men det är nog max. det går säkerligen att skjuta tyngre laddningar men varför chansa? lycka till och panga mkt kråkor:) mvh
Publicerat November 21, 200916 yr Som jag har på min 685 s då för säkerhetens skull och för bössans skull så skjut inte kraftiga stål laddningar. ska du skjuta stål så skjut 24 g eller 28 g men det är nog max. det går säkerligen att skjuta tyngre laddningar men varför chansa? lycka till och panga mkt kråkor:) mvh Utan magnumprov dvs 12/70 utan lilja så ligger gränsen på 30 gram max US4. Stålstandard Tar du en 12/70 med lilja så ligger gränsen på 32 gram US1, max 1/2 choke över 4mm hagel Tar du en 12/76 så ligger gränsen på 32 gram US1, max 1/2 choke över 4mm hagel /T