Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norrbotten spets

Featured Replies

Publicerat

Kommer vara lite del av en Nobs som kommer vilken dag som helst nu för ev övertagande.

Saken är nog att man undrar lite hur dom klarar sig i snö? Vi bor i Gällivare och får lite mer snö än söder ut,Tänker räven tar sig bra och lägger man till ca 5kilo bör juh en hund kunna ta sig fram rätt länge..

Hunden är just nu boende i Sthlm och ca 4 år,verkar skälla fågel utan driv,sök runt 10 min upp till 20 min,så liten chansning då det var 2 jaktbilder och nån film man fick se endast,

Tanken är väl främst jaga mård,mink,mårdhund grävling samt testats på björn,fågel är väl bifång men vad tror ni? vad bör vara skäligt pris och överrenskommelse vet det finns många nasare som kränger hundar till höger och vänster,valp pris var utsatt på denna..

nackdelen jag ser

tik

åldern

lite jagad(kanske bra?)

Vad tror ni,den verkar lungn hemma och så förövrigt,och skällt mård innan,samt ekorre i början men slutat(kanske för den inte varit i skogen?)

vi har mycket fågel så bör man kolla av den mot fågel i början hur den verkar innan man ger sig på rovdjuren?

degelbergets Roxy tror jag den hette? är min kusin som tänkt ta den och jag vill jaga skiten ur den bara ;)

Publicerat

Farmor var SJCH, farfar utställningschampion likaså morfar. Av kull/helsyskon så har 1 gått jaktprov dock utan pris. Inavelsgrad 2.5%

Publicerat

Med tanke på att "di röde" tar sig fram utan problem under vinterjakt, så kan jag inte se att det ska vara några problem för en nobs att fixa det. Är ju relativt lätta hundar (i vikt alltså).

Micko-08-01-22036.jpg

I övrigt, så är det bara att jaga och se vad hunden går för :)

Publicerat
  • Författare

jo det skulle vara kul om den funkar då inte stövaren tar sig fram,tänker vikten bör vara mycket då,

skulle den funka på dom viltet jag som gudfar gillar vore det guld :) ¨

men klarar den snön vi har, lär man kanske framöver inför skaffa en om den funkar,skulle vara kul att ha en men lite trångt med 3 hundar nu som bör få jagas med först och främst..

tanken är väl att skicka den på planet nu i veckan så man hinner prova den och säga närmare vad det blir av...

finns juh massor dom borde kunna jaga typ björn,lo med en stövare som sköter grov jobbet..

post-1234-1258211415_thumb.jpg

Publicerat

Kan inte mer säga än lycka till & hoppas att du får den hund du önskar.

Publicerat
  • Författare
Kan inte mer säga än lycka till & hoppas att du får den hund du önskar.

nog inte jag som ska ha/äga den utan kommer sno den under dagar jag inte kan jaga med mina hundar,men nog vore det kul och prova en inhemsk hund :mellow: vi har haft någon sån i sälkten och enmans hundar är väl inte att ta i...

Publicerat

Ok. Men vore jag er så skulle jag nog sänka mina förhoppningar om hunden så blir ni inte besviken. Inte för att jag säger att det är en dålig hund på nått sätt, men man blir inte besviken. :mellow:

Publicerat
  • Författare
Ok. Men vore jag er så skulle jag nog sänka mina förhoppningar om hunden så blir ni inte besviken. Inte för att jag säger att det är en dålig hund på nått sätt, men man blir inte besviken. :mellow:

mja jag har alltid höga förväntningar av hundar,tror man sällan får ut 100% av en,men att den inte kommer ha ett sök som en stövare,eller jaktlust som en terrier är jag väl medveten om,men tror att går nått i träden kommer den säker finna det,sen allt över att den klarar följa spår som är över 1 timma ser jag som värt,då man får åka satans med mil för en mård och missa den lätt i ett träd..

sen att dom är skoputsare som inte behöver en pejl är väl nått man får försöka leva med -_-

Man ger säljer/ger inte bort en bra hund,utan med några 100 timmar ska vi nog hinna klämma in innan året så ser man juh lite mer..

Publicerat

Jasså de blir en ekkorrskällare för andré ändå :rolleyes:

Har ju försökt förklara för han att ska man jaga fågel och mård måste de va en finne med lite sisu i ^_^

Ne men det kan väl inte skada att prova, har dom jagat mycket med den då å varför ska dom sälja den?

Publicerat
  • Författare
Jasså de blir en ekkorrskällare för andré ändå :D

Har ju försökt förklara för han att ska man jaga fågel och mård måste de va en finne med lite sisu i ;)

Ne men det kan väl inte skada att prova, har dom jagat mycket med den då å varför ska dom sälja den?

talltite tupps skällare :P

Jag tro han bytt jobb och bor i Sthlm därför han säljer den,han valde jobbet före sin jakt...

Bilderna som vi fick var nog inte så dära imponerande men den verkade iaf som jag såg det inte driva fågel som flög,alltså inte så het,men 20 sek ståndskall på ett par orrar efter vägen ingav kanske inte ett ljus om bra sök och många timmar i skogen,och inte som sas i filmen att dom sitter tryggt :P

Men får man en nirpi eller en bra hund är juh frågan :D

hur gåre för din finne pinne?,får du ha hörsel kåpor på när det ringer på dörren,det som är nackdelen hos den röde som jag ser det,annars är dom nog jämnare som jakt hund..

Publicerat

He bli no bra detta. Hoppas du får rigtigt trevliga stunder i skogen med hunden de gånger du ska använda den. Har själv ingen erfarenhet av just Nobs bara av finne.

Publicerat

Jag tror inte det kommer att fungera, lika bra att ge nobsen till mig så slipper du eländet :blush::huh:^_^

Andreas - som jagar efter en ny nobs

Publicerat
  • Författare

jo vi får hoppas det inte blir en till svärmor(finspets) :blush:

Publicerat
  • Författare

Det blir en valp istället....Från kiruna hållet i vår mest troligt.nästa löp blire parning.

Publicerat

Klokt att ta en valp.

Jag har två nobsar. Mor och dotter, där vi fick överta/senare köpa mamman. Hona hade tyvärr hunnit bli lite förstörd av förre ägaren, som var alldeles för hård med henne.

Utan att göra en lång historia av övertagandet och den tidigare uppfostran, kan man väl säga att man ska inte fostra en nobs som man fostrar terriers...

Hursom, jag har tidigare haft en tysk och en jackrussel. De hade båda jaktlust och var ettriga, duktiga jakthundar. jag undrar dock om inte gammelnobsen tar dem båda två vad gäller jaktlust. Hon skulle nog helst jaga 400 dagar per år om hon själv fick välja. Väldigt duktig också, hon har "bara" ett fel.

Hon jagar själv.

Jag tror detta beror delvis på att vi tog henne då hon var dryga året.

Som exempel kan jag nämna att jag vid ett flertal gånger hämtat henne från stånd då hon skällt i flera timmar, kilometervis bort från mig.

Valpen, nu två år, funkar däremot perfekt vad gäller detta. Dock har hon inte hunnit få nog med rutin än, men några ¨fåglar har trillat ur träden.

Hon skäller även älg(fick skjuta en 16-taggare för henne i höst) och hon har vid två dokumeterade tillfällen rivit igång björn. Tyvärr tycker hon det är alldeles urkul att driva hare också ibland, men jag tar hellre det än att man har en loj hund.

Väljer du valp med de rätta anlagen så tror jag inte du blir missnöjd.

Det bästa av allt är hur de är hemma. Man glömmer ibland (nästan) att man har hund. De kan vara lösa ute om vi är hemma själv och enda gången de skäller är om vilt eller annat löst folk kommer in på gården. Annars knäpptysta, hemma alltså. Inte att glömma heller, är att de är otroligt snälla.

Man ska ju, oavsett hur mycket man jagar, trots allt ha dem mest i hemmet...

Publicerat
  • Författare

tror stenhårt på Nobsar då jag sett några som varit riktigt bra,några lite smärre,men finnspetsar gillar jag ej då 95% ska mina hundar vara hemma även,så en svärmor till behövs ej,

Tror iaf inte Nobsen går att jämnförma med en stövare,man hoppas iaf en Nobs är lite smartare och vet när man ska bryta(har en stövare ute nu efter ca 24 timmar i skogen utan pejl och rymmt..) men jaktlust är nått man får lära sig nytt av,vi får se är juh kusinen som ska ta valp och jag endast bruka den hoppas jag :lol:

• 2 years later...
Publicerat

tror stenhårt på Nobsar då jag sett några som varit riktigt bra,några lite smärre,men finnspetsar gillar jag ej då 95% ska mina hundar vara hemma även,så en svärmor till behövs ej,

Tror iaf inte Nobsen går att jämnförma med en stövare,man hoppas iaf en Nobs är lite smartare och vet när man ska bryta(har en stövare ute nu efter ca 24 timmar i skogen utan pejl och rymmt..) men jaktlust är nått man får lära sig nytt av,vi får se är juh kusinen som ska ta valp och jag endast bruka den hoppas jag :cool:

Väcker lite liv i tråden... Hur går det med valpen du skriver om? Är lite sugen på att skaffa en norrbottenspets själv

Publicerat

ja jag ska då hämta min nobs i morgon i Östersund :D

• 1 month later...
Publicerat

Ja nobsar är fina.

Min Nikke på 18mån har en jvla jaktlust. Synd det är uselt med fågel i år.

Men han ställde en lo hona med tre ungar som träade. Jagar hare o rådjur någon km.

Ställde en kronhjort, jagade räv i 1½tim. Skällde på en mindre björn innan de gick och la sig för vintern.

Skäller ståndskall på de enstaka fåglar han hittar.

Ja livet är aldrig tråkigt när man har en NOBS. :biggrin:

Publicerat

Tror iaf inte Nobsen går att jämnförma med en stövare,man hoppas iaf en Nobs är lite smartare och vet när man ska bryta(har en stövare ute nu efter ca 24 timmar i skogen utan pejl och rymmt..) men jaktlust är nått man får lära sig nytt av,vi får se är juh kusinen som ska ta valp och jag endast bruka den hoppas jag :cool:

Tror snarare stenhårt på finnspets efter jag provjagat med båda sorter både bra och mindre bra...Finnarna är helt klart jämnare när det gäller jakt. Dom utställningar man varit på så finns ju knappt någon jaktprovsmeriterad norrbottning, tragiskt men sant. Har 2 finnar inomhus största delen av dagarna utan problem, hur lungna och fina somhelst(trots att båda är fullkomliga jaktidioter).Tror bekymret med jobbiga hundar sitter i ägaren!