Publicerat November 14, 200916 yr Köpte en migsvets häromdan men nån tub var inte med. Vart köpa en liten mison flaska till den? Och nån som har koll på vad dom kostar?
Publicerat November 14, 200916 yr tuber får du tag i på närmsta aga ombud oftast järnhandlen kostar nog nån tusing eller 2 första gången men sen så kostar dom inte så mycket att fylla på
Publicerat November 14, 200916 yr Tror nog Byggutrustning ute på Bergnäset är en av affärerna man kan hitta sånt hos.
Publicerat November 14, 200916 yr Ska du bara svetsa lite svartplåt så kör på kolsyra istället, spottar lite mer än blandgas men är dels billigare att fylla samt att tuben är gratis. http://www.blocket.se/dalarna/Svetsgas_246...;w=3&last=1 Tror dock att man måste ha en annan regulator än en sån för blandgas, men det spela ingen roll
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Tror nog Byggutrustning ute på Bergnäset är en av affärerna man kan hitta sånt hos. Misstänkte nästan det, ska kolla.
Publicerat November 14, 200916 yr Ska du bara svetsa lite svartplåt så kör på kolsyra istället, spottar lite mer än blandgas men är dels billigare att fylla samt att tuben är gratis. Jag vet att förr tog man kolsyresläckare och gjode om till gastuber till migsvetsar. Egentligen så är det MAG svetsning.
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Jag vet att förr tog man kolsyresläckare och gjode om till gastuber till migsvetsar. Egentligen så är det MAG svetsning. Finns det nån idag som fyller hempulade tuber? Jo ja vet att det heter Mag om det är svart man svetsar, bara gamla vanor som sitter i
Publicerat November 15, 200916 yr Finns det nån idag som fyller hempulade tuber? Jo ja vet att det heter Mag om det är svart man svetsar, bara gamla vanor som sitter i Hör efter hos dom som säljer/gör sevice på brandsläckare. Har själv ingen erfarenhet av det för kompisen hjälpe en med bilen som jobbade på AGA när vi hållde på, så gasen var vårat minsta bekymmer
Publicerat November 15, 200916 yr Ring å snacka med han i annonsen jag länkade till, det kan vara en riktig kolsyretub
Publicerat November 15, 200916 yr Finns det nån idag som fyller hempulade tuber? Jo ja vet att det heter Mag om det är svart man svetsar, bara gamla vanor som sitter i Lite bäser-viser här då... MIG= Metal Inert Gas vilket betyder att man omgiver smältan av en sk inert miljö som krävs för bla rostfritt. MAG= Metal Active Gas vilket betyder att man använder en aktiv gas för ändamålet. Två gaser som med fördel kan användas för det du skall nyttja maskinen till (typ skotare etc. etc.) är AGA's Mison 25 alt Air Liquid's Arcal. Båda är bra gaser för denna typ av svetsning, rent CO2 är inte nått jag skulle köra på mtp efterarbete plus att gasen har stor betydelse för kvaliteten på svetsen. /Rövmund
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Lite bäser-viser här då... MIG= Metal Inert Gas vilket betyder att man omgiver smältan av en sk inert miljö som krävs för bla rostfritt. MAG= Metal Active Gas vilket betyder att man använder en aktiv gas för ändamålet. /Rövmund Ja då har du o ja gått i samma skola då Rövmund Har du ingen flaska som ligger då
Publicerat November 15, 200916 yr Ja då har du o ja gått i samma skola då Rövmund Har du ingen flaska som ligger då He he. Nej faktiskt inte, håller mig mest med finlirs-svetsning i form av TIG istället för sån där bonnasvetsning som du bedriver. Skämt åsido, håll koll på konkursauktionerna på nätet. Finns det ingen firma i närheten som kan låna/hyra ut en flarra till dig?
Publicerat November 15, 200916 yr Författare jo d ska nog lösa sig tror jag, får väl lätta på lädret annars
Publicerat November 15, 200916 yr jo d ska nog lösa sig tror jag, får väl lätta på lädret annars Jupp, skit brukar lösa sig.
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Nån som provat Esab´s flussfyllda tråd? Måste ju va fint om man vill svetsa ute. Om nu tråden duger till nåt, men jag gissar att Esab har koll på läget. Den tråden har ju ändå funnits en stund. Eller är jag på cykeltur på månen nu igen?
Publicerat November 16, 200916 yr Nån som provat Esab´s flussfyllda tråd? Måste ju va fint om man vill svetsa ute. Om nu tråden duger till nåt, men jag gissar att Esab har koll på läget. Den tråden har ju ändå funnits en stund. Eller är jag på cykeltur på månen nu igen? Rörtråd har jag kört mycket med men jag har ingen bred erfarenhet utav olika fyllningar... Vill du ha bra svar på just denna frågan så tycker jag att du skall kontakta Lennart på svetsteknik i sisjön och åtminstonde fråga honom vad som funkar bäst. Han säljer ju bla esabs produkter så han borde ju veta vad som funkar eller inte.
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Var å hämta en 18 kg rulle hos kompisen så nu har man tråd så man reder sig en stund. 1800:- + moms kostar en 5 liters mison 18. Inte helt farligt ändå men ska se om jag hittar en beggad, bor ju en smålänning i mig åxå
Publicerat November 16, 200916 yr Var å hämta en 18 kg rulle hos kompisen så nu har man tråd så man reder sig en stund. 1800:- + moms kostar en 5 liters mison 18. Inte helt farligt ändå men ska se om jag hittar en beggad, bor ju en smålänning i mig åxå Kolla över gasflödet ordentligt, lita inte helt hundra på regulatorn utan mät med separat gasflödesmätare vid munstycket. Det kan diffa nått jävulskt å då får du problem med porer samt att det kasnek går för mycket gas i onödan. Snålänning i all ära... Det är smart att se över priserna tycker jag.