Publicerat November 14, 200916 yr Har ju en Remington Seven hemma och lurar på att ladda lite till den för provskjutning. Såg på ngn infosida om vapenmodellen att det skulle vara 9 tums twist på den.. visst f-n innebär det hur mycket pipa som krävs för att kulan ska ha snurrat ett helt varv? Givet detta, om det stämmer.. vilka kulvikter är att rekomendera? Min förhoppning är ju att skjuta lätta snabba men jag förmodar att räffelstigningen är mest lämplig för tunga slöa kulor enligt Murphys lag Pipan är dessutom kort, runt 50 cm.. skippa min universalladdning på full hylsa MRP och satsa på ett snabbare krut pga kort pipa? Mvh!
Publicerat November 14, 200916 yr Har ju en Remington Seven hemma och lurar på att ladda lite till den för provskjutning. Såg på ngn infosida om vapenmodellen att det skulle vara 9 tums twist på den.. visst f-n innebär det hur mycket pipa som krävs för att kulan ska ha snurrat ett helt varv?Givet detta, om det stämmer.. vilka kulvikter är att rekomendera? Min förhoppning är ju att skjuta lätta snabba men jag förmodar att räffelstigningen är mest lämplig för tunga slöa kulor enligt Murphys lag Pipan är dessutom kort, runt 50 cm.. skippa min universalladdning på full hylsa MRP och satsa på ett snabbare krut pga kort pipa? Mvh! svaret är 9 tum. här kan du kolla lite vilka kulor som ska passa. http://home.swipnet.se/~w-50536/kulbana.html
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Perfekt!!! Nu räknade jag på en Nosler BT Varmint 55 grain och högg till med 1000 m/s i utgångshastighet. Det jag är osäker på är hur lång kulan är men om den bara var 15 mm så fick jag ett värde på 13.något.. alltså ska det funka om jag tolkar det rätt? Ökade jag kullängden till 20 mm så sjönk värdet till 3.något och det borde rimligen funka det med om jag fattat det rätt. Alltså kan jag beställa Nosler BallisticShit 55 grain?! Mvh!
Publicerat November 14, 200916 yr Perfekt!!!Nu räknade jag på en Nosler BT Varmint 55 grain och högg till med 1000 m/s i utgångshastighet. Det jag är osäker på är hur lång kulan är men om den bara var 15 mm så fick jag ett värde på 13.något.. alltså ska det funka om jag tolkar det rätt? Ökade jag kullängden till 20 mm så sjönk värdet till 3.något och det borde rimligen funka det med om jag fattat det rätt. Alltså kan jag beställa Nosler BallisticShit 55 grain?! Mvh! Jodå, alla som heter varmint är inga problem. Matchkulor kan du skjuta upp till ca 100gr och dom är rejält långa jämfört med andra kulor i samma viktklass. Nosler BT är kalasmedicin åt rävarna.
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Kollade på kul i Robsofts laddatabas.. min gamla favvoladdning fanns där dvs smetfull hylsa med Norma MRP.. runt 50 grain. Gav strax över 1000 m/s.. Den sköt förjävla bra i gamla bössan men jag är ändå lite sugen på att satsa på Vv140 krut, känns som jag vill ha ett snabbare krut med tanke på att pipan bara är 50 cm ca.. Mvh!
Publicerat November 14, 200916 yr Du skjuter nog dom tyngsta kulorna utan problem, bortsett sierra´s 115 gr.
Publicerat November 14, 200916 yr Kollade på kul i Robsofts laddatabas.. min gamla favvoladdning fanns där dvs smetfull hylsa med Norma MRP.. runt 50 grain. Gav strax över 1000 m/s..Den sköt förjävla bra i gamla bössan men jag är ändå lite sugen på att satsa på Vv140 krut, känns som jag vill ha ett snabbare krut med tanke på att pipan bara är 50 cm ca.. Mvh! Borde du inte ha en tyngre kula? Hastigheten är skitsamma med en BallisticShit, den tokmosar allt den kommer i närheten av, men med tyngre kula och högre ballistisk koefficent kommer du att få en stadigare kula på längre hpll (tänker framför allt på vind nu).
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Ok.. men de lättaste? Det är dem jag hoppas på att kunna använda.. men som jag tolkade din länk (tanx!) så skulle det fungera. Mvh!
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Borde du inte ha en tyngre kula? Hastigheten är skitsamma med en BallisticShit, den tokmosar allt den kommer i närheten av, men med tyngre kula och högre ballistisk koefficent kommer du att få en stadigare kula på längre hpll (tänker framför allt på vind nu). Förstår tanken men jag skjuter oftast nattetid och då oftast i obefintlig vind. Hellre lätt kula med större sannolikhet att den helt enkelt stannar i kropp (spröd kula hög hastighet) och färre genomslag. Ena stället har ett villaområde i närheten, avser INTE skjuta mot kåkarna men det känns som det vore tryggare om kulan blev till mos i räven.. Inbillar mej att tyngre kula ökar möjligheten för genomskott.. Mvh!
Publicerat November 14, 200916 yr Förstår tanken men jag skjuter oftast nattetid och då oftast i obefintlig vind. Hellre lätt kula med större sannolikhet att den helt enkelt stannar i kropp (spröd kula hög hastighet) och färre genomslag. Ena stället har ett villaområde i närheten, avser INTE skjuta mot kåkarna men det känns som det vore tryggare om kulan blev till mos i räven.. Inbillar mej att tyngre kula ökar möjligheten för genomskott..Mvh! Japp, då är jag med. Gissar att jag vet vad det är för ställe? Ojojoj vad jag längtar efter min 6x45a Så nu skall även HerrBerg in i 243-träsket
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Vet inte om du har koll men det är ett ställe utanför byn där jag bor, "mitt" eget lilla rävtorn står 140 m från närmsta kåken i villaområdet (pingat, 136 till tomtgräns). Kirrat 650 ha till nu för just rävjakt så nu ska min lilla Remingtonbysse få jobba bara jag får den att skjuta.. Teoretiskt sett så har jag inte bestämt mej ännu men i praktiken känns det som jag köpt bössan.. Mvh!
Publicerat November 15, 200916 yr Hippen- får jag göra ett lite klumpigt förslag? Skippa NBT til fördel för Hornady V-max, inte bara skall de vara lättare att få att skjuta, det lilla jag har sett stöder iofs den hypotesen men därutöver är de otroligt sköra i viltet. Jag menar när jag träffade nötskrikan i näbben som var i linje med kroppen så blev den typ två meter lång och lite utsmetad, jag vet lite motbjudande men ändå, jag är helt övertygad om att den kulan var i micropartiklar bara någon meter bakom nötisen. Jag tycker att det är lite roande att du, jag och Herr Berg alla nu har hoppat på 6 mm tåget. Laddade lite pilar igår till min pang, ooo så smutt allt är när man kör med Redding verktyg. V-max kommer i en 58 och en 65 grains version båda är lika sköra. /Christian
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Inte alls klumpigt, läst och funderat och kommit fram till att V-max är först ut i test.. 6 mm tåget ja.. Varm anhängare av just denna kaliber, skulle gissa att jag har +100 rådjur med aktuell kaliber sedan tidigare Då sköt jag uteslutande med 100 gr kulor i "lagom" fart runt 950 m/s och hade redan då en helt ok kulbana. Nu ska jag köra lättare kulor och krydda! Mvh!