Publicerat Februari 10, 200521 yr Hur länge bör man vänta innan ett eftersök kan börja ? En halvtimme är det jag har lärt mig, men vad har ni för praktiska erfarenheter om det ? Skilljer det sig något mellan viltartena på hur länge man ska vänta i tid ?
Publicerat Februari 10, 200521 yr På klövvilt tycker jag att man bör vänta åtminstone en timme. Djuret tar sårlega ganska omgående om det är skadat men det är lättstött i början. Om man stöter det ur sårlegan är det svårt att få det att lägga sig igen. Det tar tydligen ett par timmar innan sårchocken går ur kroppen så det bör inte orsaka viltet något onödigt lidande om man väntar en stund.
Publicerat Februari 10, 200521 yr Det här kan bli långt men jag skall fatta mig kort Svaret är att det beror på ( en himmla massa saker) Om du har ljuset med dej vänta ca 2tim på rådjur Skulle detgå ur legan efter så lång tid är det riktigt trögt för dom och du kan i princip fånga dom med händerna (hunden har lättare att riva ner) Jag personligen gillar morgonjakten av denna anledning Det gäller i stort sätt samma sak på älg med vissa undantag för kalvar Har man inte ljuset med sig vänta så länge du kan Dov och kron är lite besvärligare framför allt om det var många djur i flocken men vänta gjärna 1 timme om det går Vildsvin vänta max 5 minuter (det brukar lösa sig automatiskt) En skadad gris går sällan i sårlega och framförallt inte nära skottplattsen Dessutom är det troligt att daglegan är riktigt långt från skottplattsen och dom brukar försöka ta sig tillbaka till det området Så varje förlorad timme måste spåras ikapp om grisen inte är död eller har "kommit hem" PS detta är kortfattat i generella termer DS
Publicerat Februari 25, 200521 yr Författare Detta råkade jag ut för i slutet av oktober. Vi träffades några jaktvänner och skulle försöka minska markens rävbestånd. Kompisens jaktlabb skulle söka av några mindre skogsholmar och vi skulle passa runt dom. Eftersom det var jakttid på rådjur så bestämmde vi att endast bockar var skjutbara. Marken vi jagade på ligger i södra tornedalen och rådjurs stammen är relativt god, men att vi skulle få chans på Rå trodde nog inte någon av oss. Vid en av såtarna passar jag i en ganska tät granskog. Plötsligt hör jag klövtramp mot den frusna backen och ser en fin råbock komma emot mig i hög fart, när djuret är 15-20 m bort visslar jag till. Bocken tvärkastar, stannar och vänder upp sidan, siktar mot halsen och låter hagelskottet gå. Bocken går i backen direkt för att sekunden senare studsa upp på fötter och med snabba långa språng dra iväg. :'( Skjuter andra pipan med ser att jag skjuter bakom. Kompisen i passet brevid ser bocken framför sig i full fart och misstänker inte att den var påskjuten utan trodde jag skjutit mot något annat djur. Därför släpper han den då avståndet var ca 35 m. Efter ca ½ timme påbörjar vi eftersöket med hjälp av jaktlabben, spåret drar långt och till slut tappar vi spåret. Vi prövar ta om flera gånger men hunden lyckas ej hitta igen spåret. Vad tror ni som har erfarenheter av rådjursjakt. Vid skottplatsen och efter spåret finner vi inte en enda bloddroppe, brukar Rå blöda efter en hagelträff ? Hur långt kan ett rådjur gå när det var knall och fall verkan på första skottet ? Någon sårlega träffade vi inte på ? Varför tappade hunden spåret då den normalt är en väldigt skicklig eftersökshund ? Eftersom den stod helt still och högst 20 m bort vet jag att skottet tog där jag ville alltså i halsen :- Sköt med en Gyttorp Nickelmagnum US 3. Det har blivit en del sömnlösa nätter efter denna jakttur :'( Så hjälp mig fatta vad som hände
Publicerat Februari 26, 200521 yr Efter ca ½ timme påbörjar vi eftersöket med hjälp av jaktlabben, spåret drar långt och till slut tappar vi spåret.Vi prövar ta om flera gånger men hunden lyckas ej hitta igen spåret. Ni gick på för tidigt. Vid skottplatsen och efter spåret finner vi inte en enda bloddroppe, brukar Rå blöda efter en hagelträff ? Ibland, ofta tar pälsen upp ev. blod. Hur långt kan ett rådjur gå när det var knall och fall verkan på första skottet ? Flera mil om man går på för tidigt. Någon sårlega träffade vi inte på ? Samma svar som tidigare, startade eftersöket för tidigt, många faktorer spelar roll hur fort djuret går i sårlega, din passgranne som ej sköt kan spela en stor faktor om djuret upptäckte han, och blev därför stött direkt efter skottet. Varför tappade hunden spåret då den normalt är en väldigt skicklig eftersökshund ? För lite blod ? oavsett hur bra hundar man har, så kan även dom ha dåliga dagar. Jag har inte varit med på så många eftersök, men vid något tillfälle så har vi bara hittat några få bloddroppar på skottplatsen och hunden har tappat intresset efter några kilometer, kanske beroende på för lite blod, denna fråga får 300WBY svara på.
Publicerat Februari 26, 200521 yr Jag skall försöka det var många frågor med lite för lite info. så det här blir långt För det första börjar vi med hagelskottets värkan och det myntade begreppet Knall & Fall effekt har inte kunnat bevisats i några medicinska studier utan djuren dör av samma anledning som med en kul träff dvs skador på väsentliga system Det stämmer bra med min och mångas erfarenhet att skottreaktionerna är lite inkonsekventa med hagel på Rådjur Med denna kunskap kan vi förmoda en träff i centrala nervsystemet (typ halskotpelare , taggutskott) men att med hagel på 20 meter bara träffa ett eller flera taggutskott är helt orealistigt vid sidskott Om det var ett sidskott så har det givetvis även penetrerat i lungorna och då är det snart dött Man kann lätt tro att man har sidskott i en sådan situation som beskrivs med Rådjur som vrider på halsen och ser sig runt kroppen står då i sida men du har halsen rakt framifrån och då är 20 meter väldigt långt Allternativt om det nu var ett bra sidskott så blev skottet för lågt och du sköt av ett framben vilket ofta ger beskriven effekt Rådjur som nyligen förlorat funktion på ett framben håller nästan samma maxfart som med alla fyra ben så det är mycket svårt för en skytt eller passgranne att hinna med att se Utöver allt detta brukar Rådjur som upptäckt skytten i eller innan skottögonblicket bli mycket hårdskjutna med hagel Ni hittade inget blod var det snö eller barmark ? 1: Alt. med bra sidskott 0-många bloddroppar på första 5-100 meterna därefter hostas blod upp vilket även kan ses på barmark 2: Alt. med framifrånskott mot hals och bog ytters få bloddroppar på 5-150 meter därefter upphör det helt (oftast) om det inte har tagit i nos eller öron då öron kan blöda kopiöst mycket undet en kortare sträcka 3: Alt. med avskjutet framben oftast få bloddroppar 5-100 meter litelite mer på 100-200 meter sen kan det upphöra helt Om det är snö och frambenet slänger kan man se släpspår av det brutna frambenet om Rådjuret inte "lyfter" benet Om Rådjuret sett skytten och dessutom grannen efter skott dröjer det innan det tar sårlega (givetvis beroende på skadans art) 1: Alt. 50-300 meter och ligger troligen dött 2: Alt. 200-2000 meter och går ur legan 3: Alt. 200-2000 meter och går ur legan Detta gäller givetvis bara om djuret fått en schans att ta sårlega (ingen hund som jagar den m.m m.m) Att påbörja ett eftersök efter 30 minuter är för tidigt. Tumregeln på 2 timmar är jättebra då även sårschocken hunnit infinna sig Måste man pga ljus ellet annat starta efter 30 minuter är Rådjuren lättstötta ur legan och du behöver en attackhund som river ner Rådjuret och / eller utställda skyttar Ett Rådjur kan gå i flera år med en Knall & Fall träff se ovan Ni hittade ingen sårlega (hur vet ni det ?) om det nu inte var snö och ni följde med hunden även under alla granar m.m. En sårlega på barmark med hagelträff kan vara extremt svår att se även om man "står i den" Hunden tappade spåret ::::: Hade hunden någonsin rätt spår ? (man kan lätt styra en hund första biten mellan skottplatts och grannen) Förstod hunden sin uppgift ? (brukar den gå på Rådjurseftersök) Har hunden bara tränat/jobbat på blodspår eller kan den följa ett långt spår utan blod om inte kan hunden uppfatta det hela som en "jaktsituation" med husse och jobba på luftvitringen i ca 20-40 minuter men tappar sedan intresset helt för spåret Man bör undvika att använda samma hund till eftersök som har jagat fram det påskjutna djuret om inte hunden är mycket erfaren Vissa väderkombinationer kan försämra rejält för hundaren Hunden Kan ha haft en dålig dag M.M M.M M.M En väl fungerande helst "komplett" eftersökshund är så ofantligt mycket mer än ett första pris eller titel i viltspårprov men det är en bra början för hunden Det blev långt men det saknas ändå mycket Försök vara ärlig mot dig själv (svårt) läs och fundera och åtekom gärna med lite bättre info (fakta) MVH / 300 WBY
Publicerat Februari 27, 200521 yr Författare Tack för svaren....Kul med kunniga jägare Jag ska förtydliga mitt inlägg något 300 WBY Ni hittade inget blod var det snö eller barmark ? Marken var täckt med 1-2 cm snö och vi kunde inte se att något släpspår pga avskjutet ben eller hitta någon sårlega på den ca 1 km som vi hade rätt spår. Spårkontakten för vårat öga försvann i tätare skog, där det inte fanns någon spårsnö. Hunden tappade spåret efter ytteligare en bit. Hunden har aldrig spårat Rå, men väl älg, om man nu kan jämnföra dessa :- Den är så vitt jag vet tränad på blodspår och de älgar den spårat har nog släppt ifrån sig en del blod. Så summan av kardemumman får jag att se det så här. 1 Skottet var nog inte så bra som jag trott och hoppats på :'( 2 Vi började eftersöket för tidigt. 3 Hunden kanske inte hade riktig koll på vad den skulle göra och tappade intresset ??? 4 Jag / vi har väldigt mycket kvar och lära mig om eftersök på fyrfota djur ( fågel kan jag ). Tack ännu en gång, nu vet jag betydligt mer om vad som kan vara orsaken till att vi inte fick tag på bocken.
Publicerat Februari 28, 200521 yr Seger om eftersök vore enkelt vore allting mycket enklare Lycka till nästa gång