Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenbärande kompis

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om man tex jagar fågel och går med hagelbössa och kompisen bär mitt kulvapen.

Han har ingen licens eller jägarexamen och det är inga skott i vapnet.

Får man det?

Publicerat

Så länge du har uppsikt över vapnet så anser jag det vara ok. Dock kan din kompis möjligen anklagas för att jaga utan att ha löst jaktkort.

Publicerat
Så länge du har uppsikt över vapnet så anser jag det vara ok. Dock kan din kompis möjligen anklagas för att jaga utan att ha löst jaktkort.

Jag var under den uppfattningen att uppsiktsjakt inte kräver statligt jaktkort, iallafall där jägaren är under 18. Citat "Du som är under 18 år och inte självständigt handhar skjutvapen slipper att lösa jaktkort. Befrielsen gäller den som inte hunnit fylla 18 vid jaktårets början.".

Men, är det inte så att respektive jaktområden kan ha individuella regler? Dvs det anligger på jaktområdet att bestämma om uppsiktsjakt får ske utan att ha löst den lokala jaktavgiften?

Publicerat

Är man under 18 vid jaktårets början och inte har egna vapen så behöver man inte betala statligt jaktkort. Vad du menar för lokala avgifter annars vet jag inte, men det är upp till varje markägare att ta betalt av de man upplåter jakträtt till på de sätt man finner lämpligt, med några få undantag.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.